Jump to content

El. toalett eller manuellt ?

Bonita I

Recommended Posts

Har to manuelle toalett - og det ene er modent for utskifting. Står ovenfor valget å installere et el. toalett når jeg først er i gang. Men har registrert at mange el.toalett bråker noe inn for jæ...... :eek: og hører så gar at enkelte helst ikke benytter el. toalettet kvelds/nattestid da det holder halve havna våken !

Hva er erfaringene fra dere som har el. toalett installert - er der noe spesiellt jeg bør ta hensyn til mht installering - og hvilke typer vil dere anefale, (som IKKE bråker ) ?

BONITA I

Der er en del forskjeller på kvalitet, både på manuelle og elektriske toalett. Jeg oppgraderte til TMC el.kvern for en tid siden men skiftet igjen ut til Jabsco Quietflush. Jabsco er merkbart roligere enn TMC men de bråker de også. Prisforskjellen er dog formidabel... Bråket er ikke verre enn at vi kverner i vei uansett når det er på døgnet.

En båt jeg var i en gang hadde et veldig rolig standard TMC el.toalett. Dette var innebygget i en kasse og lydisolert og var snaut nok hørbart.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg har hatt el toalett, som jeg innstallerte i forrige båt. Det var ikke av de rimligste, og hadde separat spylepumpe. I dag har jeg et gammelt pumpetoalett som skal skiftes ut, og jeg vurderer ikke engang el toa. Min erfaring er at det tetter lettere, representerer et helt unødvendig strømforbruk, tanken fylles fortere, da det er lett å bruke mere vann, spesiellt med barn ombord. Videre vil jeg gjerne kunne bruke toa uavhengig av strøm. Flere deler som kan gå i stykker, feks akseltetning på motorer er etter min erfaring, et svakt punkt. Skuffelsen var stor ved første prøvekjøring, etter montasje, da dette skulle være en stillegående utgave. Har sett ett stillegående el toa, og det er det de viser frem hos Jabsco på messa. Om de har gjort noe triks eller om den er så stille også i båt, vet jeg ikke. Mitt råd er, kjøp pumpetoa og bruk pengene som er til overs til å kose deg med. :smiley:

Aldri skjønt dette maset om at et EL-toa bråker så ille. Setter man i gang med håndjagern midt på natta, skal en være passe døv hvis en ikke skulle høre dette.

Har et TMC toa og joda, en hører jo pumpa, men tror jammen meg det går mest på hva en "tror" andre hører. Og hvor mange sekunder er pumpa i gang? 5-6 sekunder?

Og har vel mye med hvordan båt dette, manuelt eller EL, er montert i. Tror du skal opp i størrelse for å slippe bekymringen med et eventuelt lydlekasje.

Nei pump i vei, enten med en håndjager eller det svært komfortable EL-toa. Men ville anbefale å bruke 6-8 sekunder så er du sikker på at glumen kommer dit den skal, i septiken. Selv ikke følt noen har kastet stygge blikk til meg om morgenen. Og ikke tenk på strømmen. Er mikroskopisk fare for at du brenner tom. Har ikke opplevd dette som noe problem. Og batteribanken er snart sju år gammel. Lykke til med valget.

Trond Haug

En båt jeg var i en gang hadde et veldig rolig standard TMC el.toalett. Dette var innebygget i en kasse og lydisolert og var snaut nok hørbart.

Støyen er en av de tingene jeg (eller kanskje mest rederinnen) er opptatt av. Vet du om der finns ferdige innbyggingssett - og er det evt. kun pumpen som trengs innbygget og isolert ?

Har ellers en "synsing" om at det ene toalett foran, som bla.a blir benyttet som "gjestetoalet", kan vær praktisk å være elektrisk - mens toalettet i tilknytning til "rederlugaren" fortsatt forblir manuellt. Mitt argument mot (fruen og støy) er at gjestetoalett da ikke vil være i bruk "nattestid" så mye.

Ellers er selvsagt prisforskjellen mellom el. og manuelt tellende - men ut prisene jeg har sjekket - dreier ofte dette seg om "kun" noen lapper.

Er der ellers noen spesielle hensyn jeg trenger å ta mht installasjon el.a. før valget taes ?

BONITA I

Vet du om der finns ferdige innbyggingssett - og er det evt. kun pumpen som trengs innbygget og isolert ?
Har ikke hørt om ferdige innbyggingssett. Det nevnte toalettet var helt innebygget slik at bare de øverste 6-7 cm av porselenet var synlig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

TMC ha vel kanskje ike høystatus, men ta noen enkle forholdregler, så tror jeg ikke dette er noe problem. Stopper møkka opp i et Jabsco, så er det like mye drittjobb der.

Monterte mitt opp med gummimellomlegg til dørk på ramma det er satt opp på. Funker greit. Utgjorde ganske betydlig reduksjon i støy. Virker som mye av vibrasjonene ikke forplanter seg til skroget.

Forkjellen mellom håndjager og El, er vel enkelt og selvforklarende.

Trond Haug

Jeg hadde den elektriske billigdassen fra TMC i gammelbåten og den furngerte greit, om jeg ser bort fra "spylebryteren" som røk ettet en måned. Dassen er helt grei, bråker gjør den også... men er enig i det nok kan være mye resonans støy fra skorget slik at det kan lønne seg å montere dassen på "gummisoler"

Har nå Jabsco manualle dasser ombord og den er ikke så mye å skryte av de heller... tilbakaslags- ventilen/membranan lekker med den konskvens at skålen kan fylles opp igjen med returmasse fra slangen, hvilket ikke alltid er like fornøyelig.

Hadde jeg innredet båt nå så hadde jeg valgt en skikkelig dass selv om det koster noen høvdinger mere enn billigdassene fra blant annet TMC og Jabsco..

Det er ingen som kommenterer det viktigste med dassen, hvordan er skåla å sitte på.... Det er gjerne mye lektyre som skal leses når man sitter der etter å ha rømt unna pliktene ombord.. TMC dassen var bra å sitte på, men Jabsco modellen har litt smal setering, og den rekker ikke en halvt båtblad engang, selv om man har lest det mange ganger før..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg vlagte manuelt også denne gangen- Først og fremst pga støy (unger som ikke skal vekkes), men også fordi jeg tror det er mindre problemer med de.

Do problemer er uansett noe dritt.

Bestilt ny båt i Oct 2007 og valgte manuelt pga Pris, Støy, Strøm forbruk, Vann forbruk. Hvis jeg huske rett va pris 6000-7000 ekstra for EL do.

Brukt penge til kartplotter isteden.

Skal en ha el toalett bør det være med seperat bryter for fylling - tømming. Hvis ikke fyller en septikken for fort. Bare synd at slike toalett er så dyre.

Fortsetter med pumpetoalett, jeg. :yesnod:

Har selv kun kjørt el toaletter i de siste båter jeg har hatt, har 2 toaletter nå.

Funger optimalt når en velger riktig papir og når kniven er av stål og ikke plast.

Noe "støy" blir det nok, men ikke verre enn at jeg og andre rundt meg bør tåle. :smiley:

Vann og størrelse på septiktank betyr selvølgelig en del.

Vidar'n :smiley:

Skal en ha el toalett bør det være med seperat bryter for fylling - tømming. Hvis ikke fyller en septikken for fort. Bare synd at slike toalett er så dyre.

Fortsetter med pumpetoalett, jeg. :yesnod:

Følger ikke helt med her: Det går vel stort sett det samme volum med enten det er manulet eller el. ?? De fleste har vel også et valg om gørren går via septik eller direkte ut. (har inntrykk at de fleste av oss lar det gå direkte - bortsett fra når en ligger i gjestehavn !??)

Ellers er inntrykket både med innleggene her og ellers, at de som har el.toalett stort sett er fornøyd med dette - og de som har manuelle toa. er tilsvarende fornøyd.??? En del innlegg henviser ellers til tilgang til vann: Spyler ikke el.toalettene også inntak fra sjø, men bruker spyling fra ferskvannsbeholdning ?

Kan ellers se ut som som jeg ev. bør koste på en del ekstra høvdinger på el.toalett for å nå et totalt kvalitetsnivå som gir en positiv opplevelse av "nivåhevingen" ? . Antagelig er det da med mitt utgangspunkt med manuellt toalett som må skiftes - det mest fornuftige og fortsette med dette. Ref. fortsatt tenkt manuellt toa. i tilknytn. til hovedlugar :confused:

BONITA I

Hadde ikke tenkt meg om engang jeg da. El toalett. uten tvil..

Mvh

Pjolter

Kan ikke argumentere hverken for eller mot, el. toalett ,men det er ting jeg ikke har forstått så derfor spør jeg:

Hva er hensikten (den store fordelen) med et el. toalett?

Kan ikke argumentere hverken for eller mot, el. toalett ,men det er ting jeg ikke har forstått så derfor spør jeg:

For meg er vurdringen at det toalettet jeg vurdrer skiftet til el.toalettt vil stort sett vil være et gjestetoalett - der kanskje en del brukere ikke er helt vant med å skille mellom "skylle" og "dry bowl" , og ikke minst å bruke hendelen så mye at gørren går helt ut (eller til septikktank). Resultat vil ofte ende opp i tilstoppinger - som er noe ordentlig "dritt". :cheers: I min enfoldighet aner jeg kanskje at et el.toa ordner dette for de "uvitende", slik at jeg slipper unna "drittjobbben" i ettertid.

BONITA I

At man slipper å pumpe... :lol::lol:

Neida, spøk til side. De menneskene jeg har i båten er enten barn som ikke klarer å pumpe eller kone med leddgikt som heller ikke klarer å pumpe.

Har til dags dato aldri hatt noe problem med el toalett og forstår ikke de som velger pumpe dass. Er vant til å trykke på knapp så forsvinner dritten. Enkelt og greit.

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

At man slipper å pumpe... :lol::lol:

Mvh

Pjolter

Kanskje det beste argumentet så langt- sett i forhold til hvem som bruker serverdighetene.

Ender diskusjoen egentlig ut i litt hvem som bruker - og ikke minst hvor mange høvdinger som skiller mellom el. og man. ?

BONITA I

Hei!

Jeg har et manuelt Jabsco toalett, og så at de har fått en ny sak hvor du bare bytter ut sylideren ( selve pumpen) og erstatter den med en elektrisk pumpe. Den kostet 4500 høvdinger, men man slapp å bytte ut gamle rør ol.

Er det noen her på BP som har testet dette???

Edited by Hansa666 (see edit history)