Jump to content

Båtplass Stavanger

John N

Recommended Posts

Vi har akkurat kjøpt oss ny brukt seilbåt....

Har fått en midlertidig båtplass på Åmøy, men kunne tenke oss en plass nærmere byen.

Noen som har tips om plasser i Stavnger/sandnes distriktet.??

Dessverre har jeg ikke konkrete tips om båtplasser, men kanskje et brukbart råd som kan gi resultat.

Om du har litt tid på deg, se deg ut en havn eller to du kunne tenke deg plass. Oppsøk havnen ofte og snakk med dem som har båter der. Gjerne de som styrer i havnen også. Før eller senere får du tilbud om en midlertidig plass. Vips så har du distansert ventelisten på 11 år før enn det har gått to måneder. Slik fungerer det stort sett.

Du vil helt sikkert ved første kontakt få til svar at her må du nok stille deg på venteliste, men er du tolmodig og drøser rundt med folka lenge nok ordner det seg som regel. Poenget er liksom å komme litt innpå folka.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Om du har litt tid på deg, se deg ut en havn eller to du kunne tenke deg plass. Oppsøk havnen ofte og snakk med dem som har båter der. Gjerne de som styrer i havnen også. Før eller senere får du tilbud om en midlertidig plass. Vips så har du distansert ventelisten på 11 år før enn det har gått to måneder. Slik fungerer det stort sett.

Tja. Slik jeg forstår det er det flere og flere havner som er blitt veldig strenge på dette her etter hvert. Det må være småhavnene som henger etter isåfall.

Men du kan få deg båtplass på Høle i Sandnes, men det er jo ikke akkurat sentralt... :rolleyes:

Edited by Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Vi har fast båtplass på Åmøy, og er veldig fornøyd med beliggenheten (ikke minst etter at bompengene forsvant).

Synes det er en praktisk havn med tanke på det at man jo er kommet et stykke på vei med det samme man legger ut :sailing:

Hvis man f.x. har båtplass på Sandnes, og skal ut Gandsfjorden (og ikke minst hvis man har seilbåt), så går det jo en del tid bort på det strekket der... :smiley:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Det er jeg ikke sikker på.

Den havnen jeg sikter til finner jeg ikke noe om på nettet. Den ligger på "innsiden" av Ådnøy, inne i Hølen. Du finner den sikkert ved å undersøke litt.

Det skal også bygges en ny båthavn på høle på "utsiden" av Ådnøy og Hølen; http://www.hbfno.com/

Kansje verd og ta en telefon dertil også, men annlegget er ikke bygget enda... :rolleyes:

Edited by Seilaren (see edit history)

Fritjof Brandt

Vi har fast båtplass på Åmøy, og er veldig fornøyd med beliggenheten (ikke minst etter at bompengene forsvant).

Synes det er en praktisk havn med tanke på det at man jo er kommet et stykke på vei med det samme man legger ut :sailing:

Hvis man f.x. har båtplass på Sandnes, og skal ut Gandsfjorden (og ikke minst hvis man har seilbåt), så går det jo en del tid bort på det strekket der... :smiley:

Dette var samme argumentene jeg brukte når jeg kjøpte plass på Åmøy, så nå gjenstår det å se om dette er like kjekt i praksis... :sailing:

Jeg savner en litt bedre organisering av havnen; men det hele er jo i oppstarten så det kan jo bare bli bedre :)

Bakdelen for min del, er at det er desto lengre vei inn til Gandsfjorden og onsdagsregattaene - så det blir nok å stille seg pent bak i køen for kommunal båtplass, og selge/leie ut plassen på Åmøy når tiden er moden for det.

Hvor er nærmeste bunkringsstasjon - Sokn camping, eller finnes det noe på Askje?

De er dyre, men MÅ en ha båtplass så koster det.... Mener at det er/har vært 50' pr breddemeter i kjøp + årlig vedlikehold på 2' pr breddemeter.

Så kan det vel være slik at noen får bedre tilbud enn andre. Jeg har vært ute og sett på anlegget - det ser ganske bra ut, og kommer sikkert til å bli bedre (asfaltering, parkering...). Det er en stund siden sist jeg var der ute.

Fordelen er beliggenheten - kanskje vi kommer til å vurdere Åmøy i fremtiden. Vi får se hvordan det går med kommunal plass.

Hvis jeg flytter i fra Bergen til Stavanger... Får jeg da forbi køen billett til båtplass?? Slik burde det jo være eller kan jeg jo ikke flytte...

Det er ikke problem å få båtplass, men du må betale mye og kanskje regne med 30 min kjøring til båten.

Fritjof Brandt

De er dyre, men MÅ en ha båtplass så koster det.... Mener at det er/har vært 50' pr breddemeter i kjøp + årlig vedlikehold på 2' pr breddemeter.

Så kan det vel være slik at noen får bedre tilbud enn andre. Jeg har vært ute og sett på anlegget - det ser ganske bra ut, og kommer sikkert til å bli bedre (asfaltering, parkering...). Det er en stund siden sist jeg var der ute.

Fordelen er beliggenheten - kanskje vi kommer til å vurdere Åmøy i fremtiden. Vi får se hvordan det går med kommunal plass.

Jeg kan bekrefte overnevnte priser - men kjøpsprisen på 50' per breddemeter går jo for markedspris. Selv selger jeg ikke for denne prisen :cool:

Det har ikke skjedd stort på anlegget det siste året; planering av parkeringsplass er det eneste jeg har registrert. Asfaltering er kanskje rundt hjørnet - men det er sparsomt med informasjon fra Velde & co. Det har vel også vært noen justeringer på F-bryggen.

Havnen ser ut til å takle de fleste vindretninger veldig bra, nordausten er vel den eneste som "får tak" - og den opplever vi vel relativt sjelden på denne kanten av landet...

Eneste skade jeg selv har sett i løpet av vinteren er diverse gammel bygningsmasse på land som har fått endel påkjenninger, samt landgangen på F-bryggen var blåst "ut av stilling".

Hvor er nærmeste bunkringsstasjon - Sokn camping, eller finnes det noe på Askje?

Vi pleier å fylle på Vassøy, kjenner ikke til at det er noe på Askje.

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Jeg kan bekrefte overnevnte priser - men kjøpsprisen på 50' per breddemeter går jo for markedspris. Selv selger jeg ikke for denne prisen :cool:

Jeg er forsåvidt enig at dette er en ok pris. Da er plassen tross alt DIN. Men stemmer det med 2' pr bryggemeter i årlig vedlikehold (som ikke dekker utskifting av utrigger/bom etter X år)?

Vedlikeholdskostnadene er riktige - men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet om dette inkluderer skifte av utliggere...

Disse er beregnet til å holde i 20-30 år, men selv med ventelistene i Stavanger bør jeg vel ha greid å få meg kommunal båtplass innen den tid :)

Jeg bor 10 minutters gåtur fra båthavna i Breivik, og er med på onsdagene der. Vurderer også å melde meg inn i Seilforeningen 1928 - så det er jo en havn som ville vært mer passende for min del. Dugnadsarbeid er dessuten en mye kjekkere løsning en skyhøye, årlige vedlikeholdskostnader som på Åmøy.

Har noen av dere erfaring med dette alarmsystemet som tilbys bl.a. på Åmøy? Jeg synes det virker veldig uproffesionelt og umodent, og vurderer en selvmontert alarm som vil gjøre omtrent samme nytten. Jeg ser for meg at innbrudd er den største risikoen?

Prøv på Bru kai, fiskemottaket på øst siden av Bru, han selger diesel til båter og fiskebåter, pris er omtrent som på Vassøy. Så kan du kjøpe en pose reker i samme slengen.

:sailing:

For de som er interessert i båtplass på Høle:

Høle Marina AS

Hølenesv. 4308 Sandnes

Tlf. 51 67 05 69

Mobiltelefon 934 12 737

Mobiltelefon 488 66 657

Så ses vi kanskje i der i sommer :smiley:

Har noen av dere erfaring med dette alarmsystemet som tilbys bl.a. på Åmøy? Jeg synes det virker veldig uproffesionelt og umodent, og vurderer en selvmontert alarm som vil gjøre omtrent samme nytten. Jeg ser for meg at innbrudd er den største risikoen?

Jeg har ikke erfaring med dette systemet, men vurderer det. Sånn sett hadde det vært greit å vite litt mer om hva som får deg til å føle at det er uproffesjonelt og umodent. Jeg betviler ikke at det kan være riktig, men litt mer kjøtt på beinet hadde vært fint.

Systemet som markedsføres ved Åmøy Næringspark er SeaTracking - noe som jeg trodde var landsomfattende og rimelig seriøst. En del forsikringsselskaper gir betydelig premiereduksjon om dette er installert. Jeg er mer usikker på om man får noe premiereduksjon ved "selvinstallerte" systemer.

Ellers tror jeg Åmøy kommer til å bli et maritimt sentrum for småbåtflåten i Stavanger-regionen. Her er store konkrete planer. Så langt får utbyggerne ikke alt slik de vil, da det er funnet noen fugler som hekker i området, men utbygging blir det. Flere båtplasser, haller for vinterlagring, båtsalg, verksteder, bunkringsstasjon mv.

:wink:

For de som er interessert i båtplass på Høle:

Høle Marina AS

Hølenesv. 4308 Sandnes

Tlf. 51 67 05 69

Mobiltelefon 934 12 737

Mobiltelefon 488 66 657

Så ses vi kanskje i der i sommer :smiley:

Jepp - de er 150 medlemmer i dag - skal bygges 70 båtplasser - 10 års ventetid allerede. Men for all del - hvis du bor i området....

Er høle Marina og Høle båtforening den samme da?

Et er jo som sagt et anlegg på innsiden av Hølen, der det ser ut til å være mye ledig plass i mine øyne..

Fritjof Brandt

Ellers tror jeg Åmøy kommer til å bli et maritimt sentrum for småbåtflåten i Stavanger-regionen. Her er store konkrete planer. Så langt får utbyggerne ikke alt slik de vil, da det er funnet noen fugler som hekker i området, men utbygging blir det. Flere båtplasser, haller for vinterlagring, båtsalg, verksteder, bunkringsstasjon mv.

Interessant! Positive nyheter, absolutt!

Har du litt mer informasjon om dette - jeg har lenge lett etter litt mer bakgrunnsstoff uten å finne noe særlig. På hjemmesidene til Åmøy Næringspark er det jo svært få konkrete planer..

Jeg har ikke erfaring med dette systemet, men vurderer det. Sånn sett hadde det vært greit å vite litt mer om hva som får deg til å føle at det er uproffesjonelt og umodent. Jeg betviler ikke at det kan være riktig, men litt mer kjøtt på beinet hadde vært fint.

Systemet som markedsføres ved Åmøy Næringspark er SeaTracking - noe som jeg trodde var landsomfattende og rimelig seriøst. En del forsikringsselskaper gir betydelig premiereduksjon om dette er installert. Jeg er mer usikker på om man får noe premiereduksjon ved "selvinstallerte" systemer.

Vel, mitt førsteinntrykk er jo ekstremt dårlige nettsider - og helt uten noe som kan ligne på prisinformasjon. :sad:

En annen ting er at nettopp havnen på Åmøy har Seatracking kameraovervåkning - som det har vært endel problemer med.

Ifm vurdering av ny båt, har jeg også hatt en runde hos de forskjellige forsikringsselskapene - uten at jeg har fått noen voldsomme rabatter her. Norske Sjø var uansett uslåelige på premie... :smash:

At Seatracking er landsdekkene er vel bare såvidt det, det er tydelig at de har en solid lokal forankring, med noen havner på sørlandet og eller litt spredt rundt.

Jeg vil absolutt tro at firmaet er noenlunde "seriøst" - men jeg føler ikke at systemene følger "tiden", og brukergrensesnittene oppleves som utdaterte og ustabile. (Refererer til egen erfaring med bruk av Seatrackings kamerasystem på Åmøy.)

En annen ting, er bl.a. linken til en artikkel i Båtliv link- som omtaler en lykkelig båteier som greide å avskjære tyven pga en tekstmelding fra båtalarmen/seatracking. Politiet hadde jo ikke kapasitet til å rykke ut, så han fikk hjelp av kona og sønnen til å jage tyven - da han selv ikke var i nærheten. Dette kan man jo faktisk få til med en "billig" Clas Ohlson alarm også? Alarm med GPS tracking har jeg ikke undersøkt, men jeg mener å ha sett dette på bl.a. eBay til en rimelig penge.

Dersom Seatracking kan tilby en alarmstasjon med evt. vekterutrykning (til hjemmehavn, riktignok) stiller saken seg annerledes. Dette har jeg "i heimen", og dette har fungert meget bra - ingen innbrudd så langt :smash: Alarmselskapet har vært flinke til å ringe/møte opp dersom det har vært falske alarmer og feil på utstyr. Dette er vel dog ikke noe som tilbys for båtfolket?

Det er også betenkelig at Velde er en av hovedaksjonærene i Seatracking; det er vel en grunn til at det er nettopp Seatracking som tilbys i "Veldes hjemmehavn" ?

:fishing: