Jump to content

Havari Østlandsområdet 2004

Vidar'n

Recommended Posts

Heisann alle sammen. :yesnod:

Som mangeårig skipper på egne skøyter og annet som flyter på egen kjøl vurderte vi bytte av skute sist sommer.

En artig båt på 47 fot ble løsningen og skøyta ble avertert for salg og fort solgt.

Nybåten ble hentet i Fredrikstad og besiktiget ut fra det en kunne finne fra inn og utside ved 2 anledninger.

Det ble raskt fastslått at skuta hadde vært under vann, uten at selger på noen måte ville opplyse om dette. Selger ble etterhvert innforstått med at her må en spille med litt åpnere kort, og noe av historien kom for dagen.

Her kommer hensikten med mitt innlegg, jeg vet bare alt for lite om denne havarisaken, skulle ha et håp om at noen av forumets medlemmer husker saken, og aller helst muligens har bilder?? :confused:

Båten: Bygget i Tyrkia 1993, bygget i Teak og Mahogny. farven er hvit, så å si kopi av "Riva 48 Superamerica". Altså en relativt stor flott båt.

Selv husker jeg bilder på netthinna av havariet, nevnt i media ett eller annet sted, der bildet viser båten liggende på "skakke" mot BB side, synlig var deler av flybridge og båtens fremre deler. karakteristisk for båten er en litt spesiell vimpelbøyle på stålrekka helt i baugen. For de av dere med spesiell kunnskap kan jeg også opplyse om at vindskjermen på flybridge har en meget lett gjenkjennelig grønn/turkis farve....

Båten ble etter havariet satt på land, renovert etter beste evne etc.

Det ligger i saken at båten ble prutet ned endel, tatt hjem til Vestlandet for så å blli satt på land og i hus, jeg har således benyttet vinteren på å gå over det som er gjort etter havariet og mye mere til, begynner nå å bli meget fornøyd med resultatet.

Jeg forsøker å bygge/finne båtens historie, selger var meget lite hjelpsom og forsøker derfor medlemmer av dette utmerkede forum, dette da det her etter mine øyne sitter mer kunnskap enn hva jeg selv kan klare å stille med på hundrevis av år :crazy:

mvh

Vidar

Edited by Vidar'n (see edit history)

Velkommen Vidar`n til BP!

Et bilde av båten vil kanskje klarere hjernene hos oss her på BP. Kanskje flere vil huske.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Heia Astor

Jo, jeg var på gang med bilder, klarer fint å finne dem frem, men får ikke lagt dem inn her?? hva gjør jeg feil, eller hva bør gjøres?? :confused:

Hilsen Vidar'n :smiley:

Hei Vidar!

Når du er inne å redigerer et innkegg er der en knapp merket "Laste opp bilder" som åpner en ny side for bildeopplasting. Når bildet er lastet opp vises en rød link til bildeadressen. Merk og kopier (Ctrl-C) denne og returner til innlegget ditt. Der finner du en knapp med bilde på (samme bildet som på "Laste opp bilder"-knappen). Trykk denne og lim inn (Ctrl-V) den linken du kopierte. Sjekk med "Forhåndsvisning" at bildet viser.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Kan det være den båten som gikk på ved Søstrene og senere sank.

Kom fra Danmark. Skyldte på feil med kartplotteren.

Ser den heter Tuzla. I den delen av Istanbul dreier alt seg om båt. Det ligger 25 verft på rekke og rad. Bygger alt fra digre tankskip til hi-tech seilbåter, bl.a Oyster.

Hvis den har gått på land og slått hull i bunn burde vel skadestedet være lett å lokalisere. Ikke fra utsiden men på innsiden av skroget. Let på innsiden etter matter som ser ut til å være lagt på i ettertid. Nydelig fasong på den skuten der :smiley:

Heia Mulligan :yesnod:

Jeg tror du er i riktig lei, noe her stemmer, jeg har fått opplyst at den sank på veg fra Danmark under import ja.

Når det gjelder NSSR's blader etc har jeg saumfart alt sammen, finner ikke noen bilder eller opplysninger, har også snakket med NSSR på tlf som har lett litt for meg.

Det stemmer også at dette er en Tuzla, bygget i omådet du sier. Den er registrert som merke Tuzla, bygget av Tuzla Shipyard Barbaros-Tekne.

Meg kjent eneste i Norge i dag. :smiley:

Vidar'n :smiley:

Dette blir bare bedre å bedre, flott husk på flere her. :yesnod:

Har sjekka litt rundt det med "Søstrene", der ser det ut som om vi er på rett spor, men siste innlegg kan jo stemme like godt, ligger disse områdene nær hverandre? kan det være bilder å søke noe sted? Har forsøkt å søke i Fredrikstad blad, ikke funnet noe der som kan sende meg videre.

Har søkt flere steder siden jeg overtok båten i sommer, ikke funnet ut noe før jeg snubla inn i dette utmerkede forum. Fantastisk....

Stå på folkens, kom med de opplysninger dere kan komme på, den stakkars skuta skal få en skikkelig historie til slutt. hehe.. :flag:

Gleder meg forøvrig til å sjøsette igjen ut i mai engang.

mvh

Vidar :seeya:

Tillegg: FANTASTISK........................... Du fant den........................................... Jippiiiiii.... der var saken...... :flag:

Det er en utrolig linjelekker båt du har fått deg...... og havariet virker også å være oppklart.... så nå har du litt mere info om båten... Regner med at NSSR og redningsskøyta Odd Fellow som bisto redningen kan være behjelpelig med ytterligere informasjon om dette..

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Heisann dere

Ja nå sku dere ha sett meg....... gledestårer i øyekroken å greier :lol:

Jeg leser og leser, kopierer og styrer på.

Hadde virkelig ikke trodd vi kunne nøste historien, men der var den altså...........

Dette forum og dets medlemmer må bare vises den store respekt.. :wflag:

Vidar (Bukker og takker nesegrus)

ps. dukker det opp flere ting som ikke er nevnt, mottar jeg gjerne alt en kan komme på.

Hei igjen

Jo, reparasjonen ser grei ut, har slipt ned i vinter, bildet av ødelagt spanter etc på forumlinken her er byttet skikkelig ut, bortsett fra ett. Elektrisk er hovedsakelig nytt. Når jeg overtok båten var det meste gjort på absolutt billigste måte. Det er vel her jeg har jobba mest, skifting av div el utstyr og slikt.

Bord som er byttet ut er skikkelig skrudd etc, så klage på det kan jeg ikke. Hele båten ble trukket om innvendig etter havariet og frem til i dag, så der kan en nok ikke klage heller, nytt hele greia. :smiley: Motormessig så er denne vistnok demontert/åpnet og skikkelig fixa. starter, dynamo og alt er derfor nytt, samme med dieselpumpe etc. Kjølevannspumpa hadde nok fått skade som ikke ble funnet av han som kjøpte den av forsikringsselskapet, men den skifta jeg i høst. det ligger fremdeles en del kabel å "slenger" i benker etc som ikke er byttet etter havariet, men det får jeg ta etterhvert.

Når jeg overtok i sommer fantes ikke utstyr ombord, så her bygger jeg også opp litt etterhvert.

Kommer til å epoxybehandle skroget under vann med noen lag før sjøsetting igjen.

mvh

Vidar

Jeg husket historien spesielt, fordi det er noe av det dummeste jeg noen gang har lest når det gjelder (bort)forklaringer. Forundrer meg ikke at fyren også har solgt båten uten å gjøre skikkelig rede for dette havariet.

Får håpe Vidar'n får mye glede av denne flotte båten til tross for båtens spesielle forhistorie, og at skadene er utbedret skikkelig.

Heisann igjen

Selve havariet var nok så som så, det vil ikke jeg legge meg opp i, men likevel føler jeg det riktig å si at den som solgte båten til meg, IKKE var den skipper som var ombord under havariet, men derimot personen som etter havariet kjøpte vraket.

Han forsøkte bevisst å gjemme historien og all dokumentasjon. :nono:

På bakrunn av denne tråden jeg laget i dag formiddag og dette forumets fantastiske egenskaper (og kunnskaper), har jeg nå snakket med nevnte skipper og fått den totale historie på båten, både eierskap i Tyrkia og opp til i dag. :yesnod:

Jeg har jobba med saken siden Juli 07, og med noen tastetrykk her på forumet løste alt seg på få timer :flag: DET står det respekt av.. :yesnod:

Håper også at jeg får mye glede av den selvfølgelig.

mvh

Vidar