Fred Startet 8.Mars.2008 Del på Facebook Startet 8.Mars.2008 Har denne typen vindu... et plexi glass lignende materiale skrudd direkte utenpå skroget. Her kan dere se platen som ruten er skrudd i. Skruene går altså gjennom vindu, gjennom hull i skroget og gjennom denne treplaten. På innsiden er det muttere. Jeg har demontert platene da de var stygge og flasset endel. Dessuten var det dårlig feste i de, og litt lekkasje gjennom noen av skruehulla. Bildene er av en tilsvarende båt. Spørsmålet lyder som følger! Hvilket materiale skal jeg bruke på de nye platene? hvor skal jeg kjøpe det? Går det ann å bruke plast å skjære til? jeg bruker de gamle som en mal. Har planer om å la vinduene sitte, og fylle ny sikaflex i hulla. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 8.Mars.2008 Del på Facebook Svart 8.Mars.2008 Hei jeg har selv hatt Maxi 77 og har nå en Maxi 95. Problemer med ruter som lekker er desverre en gjenganger for alle maxibåter som har slike utenpåliggende vinduer. Men det er jo en liten pris å betale for å eie slike flotte båter En glassmester vil kunne lage nye vinduer til deg i plexiglass eller noe liknende. Jeg snakket med en lokal glassmester her nede på sørlandet for noen uker siden og han skulle bare ha et par hundrelapper for å lage nye vinduer til akterkabinen i -95'en. Nå er ikke det store ruter, men jeg ville tro du kan få noen billige ruter uansett - om du skal bytte glassene. Om du ønsker å beholde vinduene og tette lekasjene bør du nok ta av vinduene, gjøre skrog og ruter så rene som mulig for gammel tetningsmasse og se om du får tak på butylgummi. Dette er noe halvseige greier på rull som du legger på skroget før du skrur på rutene. Jeg tror dette er det stoffet de bruker når de setter nye vinduer i biler. Jeg hadde ganske mye styr med å få tak på butylgummi her i Arendal, men en av de gode lokale verktøypusherne, Einar Johnsen hadde det jeg var på jakt etter. Om du søker på maximalt.dk eller www.norskmaxiklubb.no vil du garantert finne informasjon om fremgangsmåte. Det vil sikkert fungere med tech 7 eller Sikaflex, men i følge erfaringen i maximiljøer er det butylgummi som er den varige løsningen. Det ble i alle fall tett på min maxi 77 før jeg solgte den.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.