d3800 Startet 8.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2008 Er det normalt at ein 2-blads foldepropell ikkje slår seg heilt ut ved bakking? Og då meiner eg ikkje at det berre er litt det er snakk om, blada står ganske på skrå... 31 fots seilbåt med vp 18hk. Nokon som veit sånn ca. kva hhv. ein grei 2-blads foldepropell eller ein 3-blads foldepropell vil koste? (Import i disse svake dollarkurs dager?) Korleis finner eg ut / reknar ut kva propell eg skal ha? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 8.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2008 vet du hva propell du har i dag? forhandlere av foldepropell vil kunne hjelpe deg for å finne den som passer din båt/motor. utifra hva du velger koster vel dette 10-25 tusen ville jeg tro. det kan sikkert være en del å spare på å importere selv Sitér dette innlegget Link to post
d3800 Svart 8.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2008 Er usikker på kva propell eg har, men reknar i utgangspunktet at det er ein eldre volvo foldepropell. (2 blader). Søkte litt på forumet og kom over ein test av foldepropeller. http://www.progressing.no/publikasjoner/Fo...ilmagasinet.pdf Ser at dei skriver i begynnelsen at eldre 2-blads foldepropeller ikkje slår seg dårlig ut ved bakking, og det er vel nøyaktig mitt problem... Den volvo foldepropellen dei testa kom jo relativt greit ut, og er blandt dei rimeligaste (14.000 NOK). Nokon som veit om gode propell forhandlerar i USA? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 8.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2008 På to-bladet foldepropell av den gode gamle typen er det kun sentrifugalkraften (eller sentripetalkraften om man tar fram flisespikker'n) som folder ut bladene i revers. Jo større turtall på propellen, jo med vil bladene slenges ut. Men helt ut folder de seg aldri. Det er derfor disse nesten ikke bakker i det hele tatt Hadde volvo to-blader foldepropell på den forrige båten. og dersom noen mener at denne er OK til å bakke med må jeg tilstå at jeg ikke skjønner hva de mener.... Om jeg hadde noe mer en frisk bris inn over hekken måtte jeg ta ned flagget og sprayhood'en for å gå akterover overhodet. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
bjorngb Svart 8.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2008 Jeg er av og til inne på å bytte ut den faste propellen med en folde. Men etter å ha opplevt i helgen hvor viktig det er med mye kraft i propellen ved stilleligge (kraftig påladsvind og vi måtte bakke utfra kaien for vi ville ikke ligge der), er jeg blitt litt skeptisk. Hadde sett mest på Autoprop, men den kon dårlig ut i denne testen på dette området.... Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Har akkurat bestilt en treblader Kiwiprop jeg. Skal komme tilbake med rapport om hvordan den virker i Mai en gang... (står på land til en forandring i vinter) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
LENB Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Jeg bytter nå ifra 2-bladet foldepropell (gammel VP) til fast 3-bladet. Jeg hadde fast probell på min forrige båt og var veldig fornøyd med det. Etter èn sesong i nybåten, med så godt som ingen effekt bakover samt skramling og leven har jeg fått nok. Blir fast propell på meg Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Har en 6 år gammel trebladers Volvo foldepropell på en D2-55 og den gir utmerket kraft bakover. Like bra som fastpropellen. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Har tobladers flex-o-fold fra 2000. Bakker helt greit hvis man gir litt turtall. 55 hk motor på 7,5 tonn båt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
d3800 Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Ok så nå når me stort sett har slått fast at skifte av propell sannsynligvis vil gi vesentlig bedre egenskap i mitt tilfelle, la oss heller diskutere beregninger. Har ikkje noko greie på dette, og veit egentlig kva data ein treng for å rekne ut dette, men her er i alle fall ein start: Båt: 31 fot Deplacement: ca 4 tonn Motor: Volvo Penta MD7B Propeller shaft output: 12.5 kW (17hp at 3000 r/min) (fast aksling) Reverse reduciton gear ratio: 2.4:1 or 3.0:1 (usikker på kva eg har...) Fint viss nokon kunne hjelpt meg med dette! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2008 På hjemmesida til Gori har de en propellkalkulator. Jeg har samme motoren på 4.5 t båt. Gear 2.21:1. 15 x 9 Gori toblader. Grei no, selv om fotfeste akterover kunne vært bedre. Gjør halsbrekkende 7 knop forover ledsaget av megen skaking og risting. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 10.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2008 Gjør halsbrekkende 7 knop forover ledsaget av megen skaking og risting. Du får sagt det Mulligan Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Hallaron Svart 10.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2008 Har nå tredje båten på rad med VP 2 bladet foldeprop. Mine erfaringer er delte; med 26 fot, 2 tonn, 7,5 HK og utenpåliggende stort ror, svingte Maxi 77 en som en drøm på bakk. Hadde en Seamaster på 29 for, ca 4t, 10 hk og mindre rorflate enn maxien - det gikk stort sett til styrbord uansett på bakk. Samme med Maxi 95 jeg har nå, det drar til styrbord inntil man har fått en del fart på båten, da kan det svinges, også akterover. Skulle gjerne hatt en flott treblader som ga mer skyv bakover, men det står nok et stykke ned på lista, mange andre ting jeg vil ha før det... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Mulligan Svart 10.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2008 Kan jeg av dette slutte at Seamasteren hadde aksling og de to andre drev? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 10.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2008 Maxi 77 hadde drev, de to andre aksling.. i tillegg er det lang avstand mellom ror og propell på Maxi 95'en, dett har vel sitt og si det også.. Poenget mitt er bare at lykken trenger ikke være gjort selv om man bytter ut tobladeren.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Har akkurat bestilt en treblader Kiwiprop jeg.Skal komme tilbake med rapport om hvordan den virker i Mai en gang... (står på land til en forandring i vinter) Nå ble ikke dette noe av allikevel. Later til at importørene i Norge krangler om hvem som skal ha enerett til å distribuere disse, så jeg fikk en mail fra de jeg hadde bestilt hos som forklarte de ikke var leveringsdyktige. Nå får jeg ikke tid til å ordne dette før våren - ny bestilling fra start - så da skipper jeg hele greia. Dessuten - produsenter og forhandlere må avklare sånt på forhånd, ikke midt i en faktisk bestilling. Da må man heller levere, og så sortere egne sysaker etterpå uten å blande inn sluttkunden. Så - ingen Kiwiprop på meg, hverken i år eller senere. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
bjorngb Svart 9.April.2008 Link til dette innlegget Svart 9.April.2008 Det virker litt amatørmessig ja - når en hører slikt om importører/distributører har en jo det i bakhodet neste gang det kan være aktuelt å kjøpe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.