Sjarkens venn Startet 8.Mars.2008 Del på Facebook Startet 8.Mars.2008 (redigert) Hei! Er det noen her som har noen anelse om hva man må ha med på langtur med en båt som har denne typen motor; deler og verktøy? Er det noe spesielt man trenger å tenke på/kontrollere før man drar på langtur? Hva kan gå galt? Redigert 9.Mars.2008 av Sjarkens venn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 8.Mars.2008 Del på Facebook Svart 8.Mars.2008 (redigert) Det ligger noen innlegg her som du sikkert kan lese litt på før du gir deg ut på langtur . Redigert 8.Mars.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Vel, for å ta det siste først. Hva kan gå galt? Sansynlighetene taler for at hvis noe skulle gå galt så er det dieselsystemet som svikter. Dette gjelder for alle dieselmotorer. Derfor, sørg for å forberede deg på dette pungtet: * Sjekk og rengjør dieseltankene før turen * Sjekk/bytt O-ringen på fyllestussen * Lær deg hvor filterne sitter, og bytt filtere om nødvendig * Ta med tilstrekkelig med reservefiltere Ellers bør du ta med ett sett med reservereimer, impeller, et oljeskift og nødvendig håndverktøy. Dette innebærer som ett minimum fastnøkkelsett 6-19mm, stor skiftenøkkel, vannpumpetang, skrutrekkersett, hammer osv. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sjarkens venn Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Er meget takknemlig for tipsene! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Hvad mener du med "langtur"? Længere tur på mange uger med adskillige timers sejlads hver dag? Længere tur i et stræk (20-25 timer uden stop)? Langs kysten hele tiden eller over åbent vand? Jeg synes, at dit behov er lidt afhængig af ovenstående. Jeg ville i hvert fald tage andre (flere) ting med hvis jeg skulle over åbent vand (Skagerrqak, Kanalen) end hvis jeg hele tiden var i relativ nærhed af en havn. Og ligeledes ville jeg medbringe forskellige ting hvis det var en tur på mange uger i forhold til hvis det var en meget lang tur non-stop. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 (redigert) Ja, vi skal gå 200 nm i åpent farvann, og det er langtur for oss som ikke har gått så langt med båt før.... Skulle kanskje ha endret tittelen littegrann. Dere som har gått like langt om lengere med båt før vil kanskje ikke kalle det langtur da. Redigert 9.Mars.2008 av Sjarkens venn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.