Jump to content

Kan Optimax 90 bygges om til 115?


luzon

Recommended Posts

Har sett igjennom dele tegningene på 2004 modellen ( nyeste jeg hadde ) , eneste forskjellen jeg fant var innsprøytnings hjernen....

 

90hk bruker #89790641T....... $1,748.45, pris Norge ??

115hk bruker #89790642T..... $1,869.98, pris Norge ??

 

KAN være forskjeller på de nyere modellene, men ......

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei, det er også forskjell på gear utveksling. 90 Hk har 2.33:1, mens 115 Hk har 2.07:1. Dette gjelder 2004 mod. Tror ikke det er noen forandring på dette. :yesnod:

Ser det, men forskjellen er ikke koblet til en bestemt modell, ihvertfald ikke i deletegningene.

 

Er heller ikke det stor problemet, men må antagelig bytte propell også...... blir ihvertfall ikke billig :nonod: .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Den modellen jeg refererte til en den 3 sylinderede 1,5 L modellen.

 

2,5 liters motoren begynner på 135 hk /150hk /175hk der er det flere forskjeller.....

 

  • En gummi innstrupning i innsuget på 135 .
  • 135 og 150 har samme blokk, 175 har annen blokk.
  • 135 og 150 har samme topp, 175 har annen topp.
  • 150 og 175 har samme eksos tuner, 135 har en annen .
  • Alle 3 modellene har forskjellige innsprut hjerne ( ECM )
  • Er også 6 forskjellige gir hus.....lang og extra lang stamme, 1,78:1 og 2:1 utveksling og høyre/venstre rotasjon.

 

Referere også her til 2004 modellene .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ser det, men forskjellen er ikke koblet til en bestemt modell, ihvertfald ikke i deletegningene.

Er heller ikke det stor problemet, men må antagelig bytte propell også...... blir ihvertfall ikke billig :nonod: .

 

Hei `Droll`, betviler aldri dine opplysninger vedrørende Mercury, men i min "Owners Manual" står følgende:

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3468/09032008_135829.jpg

Som du sier , det koster litt "peng" å bygge om. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei `Droll`, betviler aldri dine opplysninger vedrørende Mercury, **, det koster litt "peng" å bygge om. :yesnod:

 

09032008_135829.jpg

 

Ser de har delt på her ja, har bare deletegningene å forholde meg til, er ikke nevnt der.

 

Koster å verra kar :yesnod: , hurtig regnestykke blir ca 11000.- kr, da uten frakt + ny større propell....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Er stort sett slik du trodde :smiley:

 

Innsprøytnings systemet er likt på begge, forskjellen er KUN innsprøytnings hjernen.

 

Gir utvekslingen er ikke noe problem, du kan slippe unna med å endre til en propell med litt mere stigning, ingen vits i å bytte undervannshus .

Ser forresten ut til at en kan bytte drevene i huset, resten ser ut til å være det samme .

 

 

Optimaxen har kompressor, MEN den leverer IKKE noe ladetrykk til motoren, kompressoren leverer luft til innsprøynings delen...

 

Mercury's two stage DFI design works as follows. Fuel is blown into a fine mist as air is forced through it by an air compressor. This mist is ignited by the spark plug, and completely burned, reducing emissions and increasing fuel efficiency.

 

Hentet ifra denne siden.

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gir utvekslingen er ikke noe problem, du kan slippe unna med å endre til en propell med litt mere stigning, ingen vits i å bytte undervannshus .

Ser forresten ut til at en kan bytte drevene i huset, resten ser ut til å være det samme .

 

 

Det du sier er at jeg egentlig bare trenger å bytte innsprøytningshjerne og propell? Eller må jeg bytte drevene og? Kjøper man dette billigst i USA?

Link to post
Share on other sites

Det du sier er at jeg egentlig bare trenger å bytte innsprøytningshjerne og propell? Eller må jeg bytte drevene og? Kjøper man dette billigst i USA?

 

Utifra det jeg kan hente ifra dele listene ( har OPP til 2004 ) er dette det eneste som må byttes.

 

  • Innsprøytningshjerne
  • Propell ( hvor mye endring, må avgjøres etter modifisering )

 

 

Så på pris tidligere i dag

hurtig regnestykke blir ca 11000.- kr, da uten frakt

 

Pris USA omregnet til Norske kroner inkludert Norsk MVA + frakt IKKE inkludert.

 

 

Tror jeg heller ville behold motoren slik den er, ville heller kjøp større motor neste gang, ikke stort å hente på farten med 25hk.....

 

Du kan sikkert hente mere ut av motoren slik den er i dag ved å optimalisere oppsettet, propell ( størrelse/stigning/type ) og hvordan den er montert ( høyere /lavere/ setback ), endre vekt balansen i båten ( flytte endre på div.. ) ++

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Det ble vist en skivebomm i innlegget med 2,5l , men prolemet er det samme på alle motorene som benevnes som Optimax , så linken er ok, og jeg mener det finnes 3 forskjellige Optimax 90 med 3 forskjellige cc noe som i 2 av dem kanskje skyldes og att det og er brukt forskjellig veiv .

Det er iverfall gjort slik att det normalt ikke lønner seg, men med dages hk avgift i Norge så er det svært intresant å vite va som må gjøres.

 

Jeg har en 2001 mod 240hk Mercury EFI v6 2 takter Innenbordsmotor , trolig den eneste i Norge.

 

 

MERCURY

 

The Classic line of carbureted and EFI two-strokes from Mercury is gone. This leaves only four-strokes and direct-injected OptiMax two-strokes in the Mercury line. New this year is the inline, four-cylinder Verado in 135, 150 and 175 hp versions. Like the larger I-6 Verados, these engines also feature supercharging and intercooling, but power steering is an option. The Verado series is expected to form the basis for Mercury’s top end and midrange power. Look for a four-cylinder 200 and possibly a 225 in the future. Reportedly, the company will offer four-cylinder versions in the 75 to 115 hp range without supercharging and intercooling in the very near future.

 

 

 

In the Mercury Racing stable, continued improvements in the OptiMax series have resulted in this year’s 250 XS being able to operate on 87-octane fuel instead of the premium fuel previously required. There is also a new OptiMax 225 Sport XS that is equipped with solid motor mounts and a SportMaster gearcase capable of resisting blowout at speeds in excess of 85 mph. We’ve also heard that an OptiMax-based 300 outboard is likely to be introduced in late 2006, probably an ’07 model.

Link to post
Share on other sites

Gir utvekslingen er ikke noe problem, du kan slippe unna med å endre til en propell med litt mere stigning, ingen vits i å bytte undervannshus .

Ser forresten ut til at en kan bytte drevene i huset, resten ser ut til å være det samme .

Arne Kjetil

 

Hei igjen, du sier at gearutvekslingen ikke er noe problem. Er det vanlig kun å endre stigning på propell for å kompensere forskjell i gearutveksling? Ved å bytte til korrekt drev i det samme huset, blir vel dette mest riktig hvis man først skal gjøre dette 100 %. Dyrt blir det "åkke som". :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, du sier at gearutvekslingen ikke er noe problem. Er det vanlig kun å endre stigning på propell for å kompensere forskjell i gearutveksling? Ved å bytte til korrekt drev i det samme huset, blir vel dette mest riktig hvis man først skal gjøre dette 100 %. Dyrt blir det "åkke som". :yesnod:

 

Du vil da få en motor som blir en nesten ekte 115hk..... ved fremtidig salg blir jo det som står på den originale kjøps kontrakta som gjelder ( modellbetegnelsen som står på motoren ).

 

Tror jeg heller ville valgt å bytte propell :yesnod: ........

 

NYTT 2.07:1 gir hus $3,650.24

 

Eller

 

Fremover gir $325.67 ( er med pinion gir i pris )

Revers gir $174.04

 

+ et par lager ( er presset på girene )

+ Shims

+ Arbeid

 

NY propell, ja :yesnod:

 

Er det vanlig kun å endre stigning på propell for å kompensere forskjell i gearutveksling?

 

En bytter jo propell for finne det optimale turtallet på motoren, er den billigste av de 2 justerings mulighetene .

Er en VIRKELIG uheldig med motor/båt kombinasjonen, KAN det hende en må bytte girutvekslig, men med dagens utvalg i propeller..... lite trolig .

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK.

 

Hvor får man kjøpt en sånn hjerneboks? Noen som har link til en side? USA er sikkert billigst.

 

Er det bare å bytte den sånn uten videre?

 

 

Vi får nå se, usikker på om det er verdt penga. Går jo bra sånn det er med 90hk. men artig diskusjon for det.

Link to post
Share on other sites

Hvor får man kjøpt en sånn hjerneboks? Noen som har link til en side? USA er sikkert billigst.

 

http://www.mercruiserparts.com/

http://www.dougrussell.com/

 

Sikkert de fleste Mercury forhandlere som er villig til å sende over dammen .

 

Er det bare å bytte den sånn uten videre?

Vet ikke, har null erfaring med disse moderne motorene, vil anta at det bare er å bytte, men vet ikke .

 

 

 

Vi får nå se, usikker på om det er verdt penga. Går jo bra sånn det er med 90hk. men artig diskusjon for det.

For å være ærlig så tror jeg ikke det vil hjelpe så mye :smiley: , mye annen båtglede en kan få for 11000.- ++ kr .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

En bytter jo propell for finne det optimale turtallet på motoren, er den billigste av de 2 justerings mulighetene .

 

Ja `Droll`, jeg er selvfølgelig enig i at man bytter propell for å finne det optimale turtall på motoren og at det er billigst av de 2 muligheter er det ingen tvil om.

Skal ikke kverulere mer, men det jeg mente var at gearutvekslingen på 115 ikke var valgt originalt uten grunn. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Har snakket med Lundins Marin nå.

 

Det de sier er at de programerer bare hjernen til 115hk, slik at den blir lik den som selges med 115hk. Og så må man fjerne noe som strøper for luftinntaket på motoren bak oljetanken. Ellers mener de at forbruket på marsfart vil gå ned, og på full gass opp. De selger også nye motorer med denne omprogrameringen med nymotor garanti. Så det funker sikkert bra. Men de gir ikke garantier for motorer de ikke har solgt selv nye ferdig omprogramert.

 

Så spørs om jeg kanskje prøver dette. Men da må jeg ha enda større propell. Den jeg har nå er 21" og trenger 23" så vet ikke om jeg må over på stålpropell til 115hk. Tror ikke man får black jack alu over 23" til den?

Link to post
Share on other sites

Hei ``luzon`, det var sikkert mange som syntes dette var interessante opplysninger. Altså, de omprogrammerer kun "hjernen".ikke noe bytte av chip sett. Ble litt betenkt når De ikke gir garantier for motorer de ikke har solgt nye selv.

Ellers blir det litt tungvint å ta med motor til Eskildstuna i Sverige for å få gjort jobben. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...