Jump to content

Vask av dieselmotoren...

SeaMaster175

Recommended Posts

Hei!

Nå er vi (meg og Jorhei) tilbake på baatplassen.no etter et lite opphold. Er andre ting som har tatt endel tid:P

Motoren har begynt å bli veldig møkkete (Sole Diesel 2005 modell). Hvordan er det best å vaske denne? Spraye på avfetting, og spyle den med vann, eller er kanskje ikke det så lurt?

M/B Gamla

Jeg har nettopp hatt storrengjøring på mine to VP fra 1987, som sikkert aldri tidlgere har vært rengjort.

Etter å ha prøvd diverse remedier - fant jeg ut at det beste var tradisjonell Motorvask (kjøpt hos Mekk) som fungerte best: Sprayet på - lot stå noen minutter, og tørket av med våt/fuktig klut.

BONITA I

Takk for svar!

Problemet er at det er så utrolig mange kriker og kroker det er nesten umulig å komme til. Har tenkt på å spraye på avfetting og deretter spyle av med vann. Går dette bra, mon tro?

Det er vel ikke så lurt at alt fett i kriker og kroker blir borte med tanke på korrosjonsbeskyttelse. Etter å ha vasket motoren bør man vel spraye den med CRC eller lignende for å få fettet tilbake...

Ikke noe problem å spyle forsiktig. Tenk på hva en bilmotor opplever en regnværsdag!

Jeg ville pakket inn dynamo og starter i plastposer, samt dekket til luftinntak. Etterpå vill jeg gått over alle elektriske kontakter med CRC eller tilsvarende for å drive ut fuktighet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Velkommen tilbake, gutter! Lurte litt på hvor dere var blitt av...

Avfetting eller motorvask går helt fint, bare pass på at det ikke kommer vann inn i innsuget. Etter vask er det greit om dere kan få startet motoren, slik at den kan få gå seg varm og dermed tørke. Men hvis dere fortsatt ligger på land så har dere jo ikke den muligheten. Da er det bare å tørke med filler og lufte godt, evt sette ned en vifteovn for å tørke fortere. Motoren tar ikke skade av ferskvann på utsiden, det er saltvann som er den store synderen..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Om spyling med vatn. Vil du ha det skitvatnet ned i botnen av båten?

Ask

Takk for svar fra dere siste også!

Angående det med skitt ned i båten, så tror jeg det skal gå greit. Det kommer seg ut med lensepunpa det:-)

Ja, det er også veldig deilig å være tilbake:D

Jeg har brukt denne med godt resultat. Billig og ikke minst miljøvennlig. 36-1713

36-1713_l.jpg

Tar gjerne å slenger oppi en skvett av dette i mors syltetøyglass. Går løs med en passende radiator-pensel og den gamle tannbørsten for de små kriker og kroker. "Spyler" lett over med vann fra en stor brusflaske.

Bruker denne også med god samvittig gjennom sesongen for rask vask av sot i hekken.

Volvoen i båten jeg skal hente i apr/mai , er sprayet med CRC for beskyttelse .

Hvordan er det når jeg starter opp og får skikkelig motorvarme. Vil det lukte CRC i hele båten ??

Bør CRC tørkes/vaskes vekk før oppstart ?

Tviler på om dette vil føre til noe videre problemer. Det meste av CRC'en er nok fordampet i løpet av vinteren uansett. Men en vask på vårparten er kanskje ikke av veien da... Greit med ren og pen motor!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 months later...

På gamle motorer uten elektronikk så kan du godt spyle. Selv så brukte jeg trykkspyler på min gamle Perkins.

Ingen problem det. Sørget berre for at motoren var sånn halvvarm før jeg begynde, da tørket det meste av seg selv.

Jeg brukte god gammel lensitil.

Dekket berre til dynamo og luftfilter.

Spyl ivei. :yesnod:

Såg no at det var en gammel tråd, satser på at motoren ren å pen nå. :blush:

Edited by TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.