Jump to content

Vask av dieselmotoren...

SeaMaster175

Recommended Posts

Hei!

Nå er vi (meg og Jorhei) tilbake på baatplassen.no etter et lite opphold. Er andre ting som har tatt endel tid:P

Motoren har begynt å bli veldig møkkete (Sole Diesel 2005 modell). Hvordan er det best å vaske denne? Spraye på avfetting, og spyle den med vann, eller er kanskje ikke det så lurt?

M/B Gamla

Ikke noe problem å spyle forsiktig. Tenk på hva en bilmotor opplever en regnværsdag!

Jeg ville pakket inn dynamo og starter i plastposer, samt dekket til luftinntak. Etterpå vill jeg gått over alle elektriske kontakter med CRC eller tilsvarende for å drive ut fuktighet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Velkommen tilbake, gutter! Lurte litt på hvor dere var blitt av...

Avfetting eller motorvask går helt fint, bare pass på at det ikke kommer vann inn i innsuget. Etter vask er det greit om dere kan få startet motoren, slik at den kan få gå seg varm og dermed tørke. Men hvis dere fortsatt ligger på land så har dere jo ikke den muligheten. Da er det bare å tørke med filler og lufte godt, evt sette ned en vifteovn for å tørke fortere. Motoren tar ikke skade av ferskvann på utsiden, det er saltvann som er den store synderen..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har brukt denne med godt resultat. Billig og ikke minst miljøvennlig. 36-1713

36-1713_l.jpg

Tar gjerne å slenger oppi en skvett av dette i mors syltetøyglass. Går løs med en passende radiator-pensel og den gamle tannbørsten for de små kriker og kroker. "Spyler" lett over med vann fra en stor brusflaske.

Bruker denne også med god samvittig gjennom sesongen for rask vask av sot i hekken.

• 3 måneder senere...

På gamle motorer uten elektronikk så kan du godt spyle. Selv så brukte jeg trykkspyler på min gamle Perkins.

Ingen problem det. Sørget berre for at motoren var sånn halvvarm før jeg begynde, da tørket det meste av seg selv.

Jeg brukte god gammel lensitil.

Dekket berre til dynamo og luftfilter.

Spyl ivei. :yesnod:

Såg no at det var en gammel tråd, satser på at motoren ren å pen nå. :blush:

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...