enter4u Startet 9.Mars.2008 Del på Facebook Startet 9.Mars.2008 (redigert) Målte skrogtykkelsen min i dag. Ca 60 cm til babord for kjølen og midt på i lengderetning er skroget 8 mm. Er ike det lite? Eller hva er vanlig? Redigert 9.Mars.2008 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Aner ikke hva som er vanlig, borret ut til septik på min gamle viksund og der var jeg sikker på at jeg hadde bommet og borret inn i ballasten, etter 5 centimeter var jeg igjennom. Men den var vel bygget i de dager man ikke helt viste hva plasten tålte og gjerne la på litt ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Nei, det høres ikke dårlig ut. Spesielt ikke i en båt som din. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
NilsPils Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Nødvendig skrogtykkelse er, blant annet, avhengig av avstanden mellom avstivningene. 8 mm høres ganske normalt ut. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
enter4u Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Høres betryggende ut:-) Har hørt at Fram-båtene er solid bygget. Men det har jeg jo egentlig ikke greie på da. Hehe!! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Mars.2008 Del på Facebook Svart 10.Mars.2008 Gamle NSBS foreskrev 12 mm. i bunnen og 8 mm. i sidene. Men den tok ikke høyde for høyere kvalitet i materialene. Er båten bygget i ortopolyester/E-glass så er det kanskje litt lite. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Mars.2008 Del på Facebook Svart 10.Mars.2008 Jeg har nettop regnet gjennom en 31 fots motorbåt, design kategori B, maks hastighet 24 kn, etter den nye EN ISO-standarden. Minste tillatte tykkelse i bunnen ble ca 7 mm (bare!), men som nevnt blir tykkelsen svært avhengig av avstanden mellom avstivningene. Selvfølgelig er oppbyggingen og materialene i laminatet også viktig. Og så må det også legges til at EN ISO-standarden må betraktes som absolutt minstekrav. De fleste båtbygger legger nok inn litt mer. Båten min, som er under bygging, har ca 10 mm i bunnen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SES_71 Svart 12.Mars.2008 Del på Facebook Svart 12.Mars.2008 Hei Tok akurat hull til baug propell i princessen, dette er en av de gode? gamle båtene ,her var tykkelsen på skroget 3 cm , helt kart noe av det tykkeste jeg har sett. Tydelig at de gamle båtene var veldig overdimensjonert Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 12.Mars.2008 Del på Facebook Svart 12.Mars.2008 18mm stål her (nei, ikke på Sonataen) Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 12.Mars.2008 Del på Facebook Svart 12.Mars.2008 Båtene varierer meget mye i tykkelse det spørs selvsagt hvor man måler på skroget. ce-godkjente båter kan ha min 6-7 mm tykkelsen (3 lag med 900 g duk) i skutesiden men det vil jo alltid bli tykkere i skute bunn og ved forsterkningene. Har montert mange hekktrustere der kan man komme opp i tykkelser på 4-6 cm. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Mars.2008 Del på Facebook Svart 12.Mars.2008 Skroget SKAL ha større tykkelse langs kjølen. Ellers er det jo ingen ubetinget fordel med tykkest mulig skrog hvis det gir unødvendig stor vekt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SES_71 Svart 13.Mars.2008 Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 Tykt skrog tung båt?? ikke noe problem dette løser vi med mer MER motor Nei da spøk til side , det er klart at det ikke bare er fordeler med båter med tykke skrog da dette bladt annet slår ut i mer vekt, men dette har jo vært diskutert her inne før om båtene var mer solid før og det kan vi vel slå fast at de var. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.