Jump to content

Skrogtykkelse

enter4u

Recommended Posts

Aner ikke hva som er vanlig, borret ut til septik på min gamle viksund og der var jeg sikker på at jeg hadde bommet og borret inn i ballasten, etter 5 centimeter var jeg igjennom. Men den var vel bygget i de dager man ikke helt viste hva plasten tålte og gjerne la på litt ekstra.

Jeg har nettop regnet gjennom en 31 fots motorbåt, design kategori B, maks hastighet 24 kn, etter den nye EN ISO-standarden.

Minste tillatte tykkelse i bunnen ble ca 7 mm (bare!), men som nevnt blir tykkelsen svært avhengig av avstanden mellom avstivningene.

Selvfølgelig er oppbyggingen og materialene i laminatet også viktig.

Og så må det også legges til at EN ISO-standarden må betraktes som absolutt minstekrav. De fleste båtbygger legger nok inn litt mer.

Båten min, som er under bygging, har ca 10 mm i bunnen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Båtene varierer meget mye i tykkelse det spørs selvsagt hvor man måler på skroget.

ce-godkjente båter kan ha min 6-7 mm tykkelsen (3 lag med 900 g duk) i skutesiden men det vil jo alltid bli tykkere i skute bunn og ved forsterkningene.

Har montert mange hekktrustere der kan man komme opp i tykkelser på 4-6 cm.

Tykt skrog tung båt?? ikke noe problem dette løser vi med mer MER motor :yesnod:

Nei da spøk til side , det er klart at det ikke bare er fordeler med båter med tykke skrog da dette bladt annet slår ut i mer vekt, men dette har jo vært diskutert her inne før om båtene var mer solid før og det kan vi vel slå fast at de var. :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...