Jump to content

gummibåt


kimpa

Recommended Posts

Husk reglene for å føre båt med større fart enn 10kts. og 10hk.

Mvh. glek

Etter skrivemåten vil jeg tolke at Kimpa kanskje er svensk? Isåfall er reglene om å føre motorbåt annerledes i Sverige en i Norge.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei Kimpa - har for noen uker siden kjøpt en 4.season gummibåt hos Maritim AS. Er kjempefornøyd med denne. Båten er godkjent for maks 9,9 hk, men planer helt OK med 1 voksen + 1 halvstor person med 4.hk. Samtidig er nok ikke toppfarten med denne motoren mer enn 8 - 12 knop, men fartsfølelsen er helt OK i forhold til at gutten jo da har en "løsning" som er tilnærmet lovlig.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post

Glemte en detalj - jeg valgte å kjøpe båt med lengde på 2,65 - da ligger den godt på "innsiden" av min badeplattform som er ca. 3 meter bred, uten å komme i konflikt med tauet fra ankervinsjen. Min erfaring når det gjeller gummibåter elers er at en av de viktigste faktorene er størrelsen på pontongene - jo større jo bedre.

Link to post
Jeg har en 9 fots gummijolle med 9,9 hester, jeg føler at den er overdimensjonert til tross for at dette er godkjent. Fungerer ok hvis jeg har en av unga forran, men alene føler jeg at jolla er noe ustabil og "vinglete" i full spiker. Er overbevist om at det ville blitt mer behagelig med en mindre motor...

 

ustabil og vinglete... min på 10 fot og 35 kg ca har 10 hk... den er da ikke noe ubehagelig å kjøre... og slipper å kjøre full gass i mye bølger og vind. jeg har full kontroll og føler meg helt trygg når jeg kjører, men vil jeg kan jeg kjøre sånn at den er på vippepunktet til å gå rundt! (men da sitter jeg på tanken og har motoren høyt tiltet!)

 

mov00348_3.jpg

Link to post
Båten heter Silver Marine, 2,77 lang.

 

Du burde teste en SKIKKELIG jolle, laget av skikkelige ingeniører som har tenkt på mer en PRIS når tegningen ble ferdigstillet.

 

Billigbåtene er sikkert fine de, men jeg har tilgode å oppleve at de går særlig pent med diger motor.

Virker som om sammenføyinger av skrog, dørkplater og akterspeil er mer " slaskete " enn på dyrere joller. Zodiac er selvsagt i en særstilling her ( skulle bare mangle, er vel markedets dyreste joller ) men andre " midt på treet " joller ( Quicksilver, YAM, ikke testet nyere, men eldre modeller av Suzumar osv osv) er ganske mye bedre enn de man finner i bunnsjiktet.

 

De billigstee er nok mest egnet til å bruke LITEN motor på

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Zodiac. Cadet 310.

 

Du har vel "spisskon" utgaven ?

 

Min er maken,men har " butte koner " ( endekoner på gummibåten,kona er så linjelekker atte ) :smiley:

I tillegg er hele pontongen progressiv bakover, og har bæring der det trengs.

 

Til dags dato beste jolla jeg har eid / kjørt.

Eneste ankepunktet var prisen.

 

Sammenlignet med Zodiac sin " rimeligere " serie, som heter Zoom.

Det er en grunn til at Cadet er dobbelt så dyr...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Har noen erfaring med oppblåsbar kjøl - og hva er i så fall erfaringen?

 

Alle gummibåtene mine, med unntak av 1 har hatt oppblåsbar kjøl.

Størrelser fra 285 til 430cm.

Fungerer perfekt, forutsatt at konstruksjonen er vettug.

 

Dette betyr f.eks at dørkplatene er sterke nok til å motstå presset som oppstår når kjølen presses mot disse. Og at pumpa som følger med, er kraftig nok til å lage høyt nok trykk i kjølen, sånn at den får tiltenkt mision.

 

Og at metoden for å feste ventilen i til slangen fra pumpa er god nok, og ikke hopper ut før tilstrekkelig trykk er oppnådd. Halkey Roberts ventiler er bra.

 

Hadde en 430cm gummibåt, her var platene iof. sterke nok, men pumpa klarte ikke levere nok trykk. Denne båten kjørte jeg med 25 hester, med stor last ble den for " laus " i sjøen.

Bør dog normalt ikke være problematisk på en jolle.

 

Har overhodet ikke erfaring med Plastimar jollene,men endel andre Italienske, er ofte litt spinkelt bygget.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Har noen testet Cadet 340 modellen ?

Kjøpte en 310 i fjor, men unger & styr tar sin plass.

Dessuten ELSKER ungene jolletur, så jeg lurer på å gå opp en størrelse, eller 2. Den veier hele 52kg, altså 10kg mer enn 310 modellen.

 

Alternativet er Bombard Typhoon 380 eller en Aerotec 380. Denne veier bare 43kg mens en Typhoon veier nesten 50kg. Aerotec modellen er veldig spesiell, med bla.a V bunn og oppblåsbar høytrykksdørk.

Dette er de nok alene om på markedet...

 

Siste alternativet er Zodiac Zoom 340 eller 380. Disse blir vel ca 7000kr billigere enn tilsvarende men pontongene er noe mindre. Det samme er vekten, men ikke så mye.

 

Jeg føler jeg begynner bevege meg over i mellomskiktet mellom rene jollebåter og mer sportsbåt pregete båter, men ønsker fortsatt å prioritere vekt. Vi ønsker å kunne transportere jolla på taket, og ha motoren med oss baki bilen.

Vi tror 8hk motor er passende størrelse.

 

Noen med erfaringer på såvidt store joller ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Har overhodet ikke erfaring med Plastimar jollene,men endel andre Italienske, er ofte litt spinkelt bygget.

Jeg kjøpte en slik en til foreldrene mine for et par år siden. Den funker greit med 2-3 hk motor - men er best i beskyttet farvann :wink: Den er løs i kontruksjonen og egner seg ikke til aktiv kjøring

 

Vi endte opp med en Zodiac Yacht Line RIB 275 med 6 hk da vi byttet i vinter.

yachtline1.jpg

har ikke testet ennå - men har erfart at den Bombard AX 3 Aero vi hadde før var vel løs og våt i sjøen i litt bølger.

Hele pakka kom på drøyt 26.000 - mye penger for ei jolle - så jeg håper det blir bra :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg har nå en ny Zodiac Cadet 310, som forøvrig er min nr. 4 i rekken av denne typen i løpet av de siste 16-17 årene.

De to første jollene var problemfrie, men ble avhendet sammen med salg av "moderskipene".

Se forøvrig historien til nr 3 som var ny i 2006 under.

 

Erfaringer:

Den oppblåsbare kjølen gir en meget god retningsstabilitet (sammenlignet med flatbunnede joller) både under

slep og under kjøring med jolla, samt at jolla får mykere og bedre planingsegenskaper i fart.

Den oppblåsbare kjølen gir også et ekstra "løft" og båten går bedre i vannet med last/ mange personer om bord,

spesielt i litt sjø samt at jolla går "tørrere".

 

Jeg bruker en 2006 mod. Yamaha 9,9 hk (15) som gir kraft nok til at båten drar lett i plan med 4 personer + hund og handleposer ombord. Dette er en betingelse for meg siden "Phoebe" ofte ligger et stykke ute i skjærgården og det er litt avstand til/fra nærmeste by. Denne motorpakken gir ekvipasjen en gps-målt toppfart på ca. 25-26 knop under gode forhold.

 

Under slep tåler den fart opp til 13-14 knop, men over dette blir den lett ustabil hvor den planer ukontrollert, styrer fra side til side, samt får lange hopp i sidesjø og på hekkbølger. Dette er med påmontert motor på ca. 39 kg. Båten har en egenvekt på ca. 40 kg.

 

Det er tidligere skrevet mye av mange på BP om valg av joller og kvalitet, så jeg skal ikke kjede noen med dette nå.

Imidlertid kan jeg nevne at jeg anskaffet ny jolle nr. 3 sommeren 2006 i forbindelse med levering av Riviera`en.

Denne ble påmontert (limt) snapdaviter og benyttet ut 2007-sesongen (2 sesonger).

På ettersommeren i fjor (2007) oppdaget jeg en feil ved jolla, og tok opp problemet med Fische Marine ca. august-september.

De stilte umiddelbart med ny jolle, bekostet nye snapdavitere samt tilpassning og montering av disse på "Phoebe" som en del av garantien!

Dette var første gang jeg har hatt et problem med mine Zodiac`er, men oppfølgingen fra Fische Marine var overbevisende og forteller meg at jeg neppe kommer til å velge andre merker i fremtiden.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...