Jump to content

lang stamme på en with dromedille 10 fot...

Noflow

Recommended Posts

en kompis skal kjøpe seg en with dromedille eller noe lignende, også har onkelen en motor han kan få, en mariner 25, 2000 og noe modell, har bare blitt brukt en gang for den sto på en større båt før!

men problemet er at den motoren er lang stamme, og en with el. skal jo ha kort stamme,

http://www.bobsmachine.com/Products/jackplate_mini-MMJ.cfm kan han da bruke denne her til å få hekken høy nok da? og hvor lang er stammen på en kortstammet, og på en langstammet 25 hester?

Står at den tåler 40hk så da tåler den 25hk.

Men sjekk at den kan løftes såpass høyt at du og kompisen din kan trikse til med høyde på motor for best mulig fart og "handling".

Må tenke på at når motoren bygges ut fra akterspeilet kan den heves mer enn hvis den var intil akterspeilet og her var det 5 tommer(=12.5cm ) set-back!

Mitt råd er å glemme det. Jeg har sett 10-fots with med oppbygd hekk for å kunne ha en langstammet motor. En ting er selve oppbyggingen av hekken, men forskjellen på kort og lang stamme er såpass stor at motoren kommer temmelig høyt. Det ser grusomt ut...

Bever 400(13fot)?

Synes den ser ganske ok ut egentlig, og lang stammet ;)

http://bat.autodb.no/autodb/view.wa2?AdItemId=604614

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

Er stadig noen til salgs, nå fant jeg bare to men det pleier å være fler! Pleier også å finne flere som er billigere..

Båten er også godkjent for 30, så den kan ta en 40hk hvis 25 blir for kjedelig :) Har sett båten med tohatsu 40, de kledde hverandre og vektfordelinga så bra ut ;)

Edited by Golito (see edit history)

Jeg ville ha bygd opp akterspeilet, evt lagd en brakett av alu profiler.

Greit nok at det kanskje ser litt corny ut med motoren så høyt, men så kommer den dagen man ønsker en litt større båt - og idag er det flere og flere båter som lages for lang stamme

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

var rimelig dyr da...

Som jeg sa: Begge de jeg har lagt til er ganske dyre, men det dukker stadig opp noen billigere!

Vurderte en pen en med nesten ny 25hk til 29k, og den med nevnte tohatsu40(95model rundt der) kostet 31 hvis jeg ikke husker feil.

Blir dette for dyrt igjen, tror jeg du skal slite med å finne noen båter i denne klassen som krever lang stamme. En mulighet er som du nevner å bygge opp/bruke brakett. Blir ikke pent, men funker.

• 3 years later...

With dromedille me 25hk (kort stammet) er konge! Jeg hadde en i ca et år, gikk ca 32-33 knop! Men p.g.a. vriddning av propell la båten seg pitte litt til den ene siden, no som gikk helt bra !