Jump to content

Tanker om motorbåtkonvoi Bergen-Shetland


FENRIKSEN

Recommended Posts

Har i alle år drømt om en sommertur til Lerwick på egen kjøl, og til sommeren eller til neste sommer KAN det bli aktuelt. Båt: Lukket Viksund 750 med alt utstyr (kartplotter, vhf, radar etc), motor nylig gjennomgått og fikset for 80.000. Ingen stor båt, men særs sjødyktig og robust.

 

Det er ca 190 nm fra Marsteinen til Lerwick, og med med marsjfart 16-19 knop, avh. av sjøgang bør turen greitt kunne gjennomføres på på 12-15 timer, altså i dagslys - på én dag. Turen forutsetter naturligvis maksvær.

 

Men alene har jeg ikke lyst til å gå, selv om det nok ikke er UFORSVARLIG å gjøre dette om man har flåte med seg (kan låne fra en shetlands-seiler). Flere båter i konvoi, kanskje (helst) med en erfaren nordsjøkrysser som konvoikommandant hadde vært tingen.

 

Ser for meg overfart, to-tre døgn i på Shetland og retur etter vær og føreforhold. Spørsmålet er om det er noen interesse for et slikt sommereventyr blant godtfolk på baatplassen.

 

Lufter derfor ideen ...

 

mvh

j

Link to post

Joda, kyndig ledelse, ekstra diesel og godt vær er nok klokt. Selv om jeg aldri har krysset nordsjøen pr småbåt (gjelder 20-30 turer med englandsbåten?) har jeg skrevet om/dekket Shetland Race for lokalaviser og har jo fått med meg at det kan gå hvitt på dammen :-)

 

Opphavet tok forresten denne turen pr motorseiler for vel 25 år siden, det ble en dramatisk retur der værvarselet bommet suverent. Den varlslede brisen økte til storm midtveis, med orkan i kastene. Det endte med at de fikk slått roret i stykker og mistet motorkraft grunnet vannintrengning på akslingen. Bråttsjø ... De klarte ikke holde korrekt kurs, men ble presset sørover, mot Sletta - og valgte å kontakte RS i god tid. Skøyten kom ut, (har sett noen heftige bilder der kun redningsskøytens mastetopp er synlig i bølgene, men jeg mener de klarte seg uten tamp. Været lettet og de fikk nødrigg på plass. Uansett hadde besetningen gjort hjemmeleksen sin, sikkert derfor det gikk bra, tross alt.

 

Så - jo, jeg har respekt for Nordsjøen, også sommerstid.

Link to post

Vil bare si at 16 - 19 knop er ganske optimistisk, og du bør regne med at ekstra vekt med diesel vil koste deg en del fart og økonomi.. (kan du få diesel på utførsel foresten??).

 

Hadde heller startet midt på natten, slik at du har et større vindu på den andre siden, og at du planlegger å komme inn til Lerwick på Lavvann. Tidevannet med deg i 1 til 2 knop de siste 50 NM, og lite tidevannsstrøm når du kommer inn på grunnere farvann.

 

Du bør også finne på en lur måte for trygg diesel overføring fra ekstra tank til hovedtank i ruskevær. Dette bør utføres så snart som mulig slik at du får tyngdepunktet tilbake på normalen så snart som mulig. Fortrinnsvis, så bør dette ikke kreve noen løse slanger og ting inn til påfylling på dekk, da du lett får sjøsprut opp der, og da blir det lett vann i dieselen.... noe du ikke vil ha der ute... En mulig lur måte å overføre diesel fra en båt til en annen er sikkert ikke så dumt heller.

 

Vi er litt større enn deg, og har vurdert turen mange ganger allerede, men har aldri regnet med større fart enn 10 knop som gjennomsnitt, noe som også vil gi bedre drivstofføkonomi for oss..... men det er klart, hvis alt er bra, så kan vi ta overfarten på 10 timer... men regner med at 19 til 20 knop er alt for optimistisk.

 

Returen settes på lavvann slik at du får tidevannet med deg i begynnelsen.

 

Sjekk tidevannstabellene for å beregne den beste tiden for turen, og se øye på værsystemene for stabile perioder. Du vil krysse værsystemer og det er utrolig hvor mye dårlig vær i ett havområde kan påvirke et annet 10 timer senere ... selv om det i utganskpunktet er ok vær hvor du befinner deg. Husk at vind mot tidevannsstrøm kan gi utrolig mye urolig sjø selv ved svak vind og at du forstår tidevanns syklusern mot Shetland.

 

Skal se om jeg kan finne vår gamle plan og poste den her..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

I utgangspunktet skal båten ha nok diesel til turen, forbruket ligger på 19-21 l/t på 18-20 knop, altså 1,1-1,2 l/nm, ikke så mye mer. Den brå-planer ikke, og kan tåle langt lavere fart enn dette før den "faller igjennom". Men kanksje ikke under 13-14 knop, da ryker forbruket i været. Da må den ned på snekkefart for å unngå forbrukssmell. Tankene tar 300 liter, så vidt jeg husker (eller var det 400?) Så det bør da være 50 l igjen ved ankomst. Regner med 4x25 l ekstra, just in case (medbringer i alle fall halvannen gang det anslåttr forbuket). Vekt last/mannskap er ikke noe stort problem, båten har en nokså kraftig motor (165 hk) for en så pass lett båt (under to tonn ny), så det er gode ressurser for ustresset økonomikjøring. Strøm etc vet jeg lite om (primært sydøstlig på strekket?), kjenner primært den nordgående kyststrømmen. Men strømkart er ikke noe problem, heller ikke tidevannstabeller etc. (Pluss at jeg har en sjøkrigsskoleutdannet i familien - konsulent). Men at været kan bli j. og skifter fort vet jeg... J

Link to post

Har selv kunnet tenkt meg en Shetlandstur en gang. Har motorseiler, og kan neppe matche den snitthastigheten det er snakk om. Sannheten er nok nærmere 5 knop. :rolleyes: Men det krever en del planlegging og sikkerhetsutstyr, så noe før neste år blir det vel neppe ....Selv om jeg holder havn et godt stykke nordafor Bergen, er dette med samseiling/kjøring en god ide. Bra at tråden nå iallefall finnes på forumet :yesnod:

Link to post

Mener jeg har lest i BM om tidligere konvoier av motorbåter mot Shetland. Når jeg kjøpte Astor, x-Silje plukket jeg av en oblat som fortalte meg at hun har deltatt i en slik konvoi. mener den tidligere eieren, som forøvrig bor i Florø, sa at de hadde to konvoihastigheter og at en redningsskøyte fulgte med. Jeg skal bla litt i gamle BM og se om jeg finner noe om dette.

 

Skulle mer enn gjerne ha deltatt i en slik overfart. Slikt får man vel ikke sjansen til hvert år, vil jeg tro.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

i BM nr. 3/87 står det en tre siders artikkel om Shetlandskonvoien 1977. 87 fritidsbåter la ut fra Måløy og krysset Nordsjøen i tjukk tåke. Målet var Shetland. På tilbaketuren ble de overrumplet av stiv kuling fra nord-øst og redningsskøytene måtte trå til for å berge båter med motorhavari. Da konvoien endelig kom til havn økte kulingen til full storm, står det i ingressen i BM.

Samband mellom båtene den gang foregikk via walkie talkie. Overfarten til Shetland tok 36 timer og gikk smertefritt. Båtene gikk tett i tett i tre rekker. På det værste måtte 15 av båtene slepes. Fire redningskryssere måtte assistere på slutten.

 

Tøffe tider for de mange av tresnekkene som er avbildet i BM.

 

Senere er det arrangert flere konvoier over mot Shetland.

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Husker de konvoiene Astor ... spesielt slepene..... men vil tilbake til sikkerhetsmarginene...

 

....la oss si at jeg har 165 hk, men kun tar ut rundt 75%, som tilsier ca 125 hk ved 17 knop..

 

125 hk med rundt 200g per hk time (gjennomsnitt diesel maskin), vil med 0.86 egenvekt på dieselen(Gasoil ... Marine Diesel) tilsier rundt 29 L per time, i 15 timer, gi 435 L rent forbruk, som med sikkerhetsmargin på rundt 20% tilsier at du bør ta med deg minst 520L.

 

Jeg har selv hatt 100L i 25 L kanner ombord, og overført dette til tanker med elektrisk pumpe til tanker fra innvendig kopling. Vi tok gjorde dette fra toalettet/dusjen, og det ble riktig søl når vi åpnet kannene pga skvulping.... noe som medførte en herlig diesel lukt gjennom hele båten med tilhørende reaksjon fra mannskaper .. :o(

Bedre løsning bør finnes enn hva vi hadde....

 

La oss si at vi får en del motsjø ... og må jobbe litt med maskinen(e) ... slik at en fort går opp mot riktig uøkonomiske pådrag og fart for å holde noenlunde komfort. Felberegning av strøm gir minus to knop med motvind osv. i fire timer ekstra osv.

 

OK .. kansje litt negativt ... men personlig så synes jeg at det beregnete forbruket ditt er litt optimistisk, og at dine marginer derfor ikke er høye nok basert på det som jeg skisserer her.

 

Åpen for korreskjon og kritikk her selvsagt...men ønsker bare at dere får en positiv erfaring fra overfarten... med gode marginer..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

OK .. hva med en liten "re-think" ...

 

1) "Guttetur" Bergen, Shetland og til Peterhead... i en langhelg

2) Få familene over (jeg passer lett på båtene for dere hvis dere må hjem igjen i mellomtiden)

3) Caledonian Canal og veskysten av Skottland (jeg orgniserer whisky turer, og andre ... hva de enn måtte være :o) ) ..... da dere allerede er her borte er det nesten litt synd å bare gå tilbake igjen

4) Hjemreise motsatt av utreisen (med mulig ekstra fartøy på tilbakeveien .... avhenging at tidsrom)

 

Regner med at det finnes mulig frivillig mannskap for turen blandt bidragerene her...

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Divemasters skottetur er ... noe jeg har lest om før. Jeg har vært i bla. Peterhead, Fraserburgh og Inverness, samt kjørt langs deler kanalen ned til Fort William pr bil, en route fra Skye (et fullstendig fantastisk øyrike) til Oban, mener jeg det var. Skottland er fabelaktig, forutsetter dog varme klær og noe godt på lommelerken når bilen er parkert. Så en eller annen gang må dette oppleves i båt. Men skottekysten er temmelig barsk, ikke mye indre kystled, akkurat. Kanalen er en annen skål, selv om det kan blåse godt langs lochene.

 

Men tilbake til dette med diesel: Planer om shetlands-konvoi er fullstendig på tankestadet, jeg bare lufter ideen. Men det var da et dramatisk forbruk for en 25-foter Divemaster skisserte...? Båten gjør ca 25 knop på full spiker, men på ca 17-18 knop er forbruket målt til under 20 l/t. Henter da neppe ut mer enn 60 prosent av full effekt. Men jeg kjenner ikke båten så godt ennå, dette må sjekkes. Og uansett er rikelig med reservefuel en selvfølge. Ved nærmere ettertanke ser jeg for meg tanking pr lukket håndpumpe ... kanskje helst fra et 300 liter plastfat, spent fast på akterdekk, med standardkobling for pumpe og en krage rundt slangen. Da burde det bli mindre søl.

 

Nå er det lagt frem flere "modeller" her, en større, saktegående konvoi med ledebåt - eller færre, hurtiggående båter som venter på maksvær og gir jernet når forholdene er perfekte. Begge deler hadde vært moro, hyggelig at det ser ut til at flere lar seg friste av idéen.

j -

Link to post
....det var da et dramatisk forbruk for en 25-foter Divemaster skisserte...

Var ikke noe med størrelse ..... 75% uttak fra en 165 hk gir 125 hk ... som kalkulert forbruk var basert på..

 

Og forresten vedrørende øyriket her borte, så kan en sammenligne Vestkysten av Skottland med det Norske Vestlandet .... Østkysten derimot er noe helt annet...

 

Uansett ... gøy å planlegge !! :flag:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
  • 4 uker senere...

Planlegger en Shetlandstur med avgang fra Måløy 10. Juli.

Overfarten vill jeg bruke ca. 30 timer, og gå med en gjennomsnittsfart 7-9 mil avhengig av strømforhold.

Tenkte avgang Måløy tidlig på morningen, ankommer Lerwick fredag formiddag, og retur søndag eller mandag morning.

 

De som ønsker å slå følge er hjertelig velkommen.

 

PS: Har forresten ledige køyer.

Har lagt opp til en "spleisetur", og har fortsatt plass til 4 personer.

 

Dersom noen er interesert er det bare å sende en IM.

Link to post
Et lite spørsmål.

 

Hva gjør man visst man får motorstopp midtveis og har bare en motor?

Har vel bare to alternativer ......Fikser på stedet, eller roper på hjelp..... med mindre du har en stor pinne med noe sengtøy på selvsagt... ....:lol:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Planlegger en Shetlandstur med avgang fra Måløy 10. Juli.

 

De som ønsker å slå følge er hjertelig velkommen.

 

Kjempebra !! Olav Ringdal Jr var vel en av de som originalt støttet Shetlandskonvoien når den startet ... den gang da, ... så det kan jo bli en artikkel ut av dette ...... :flag:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
  • 1 måned senere...

Her er ett innlegg om en jeg motte i Lerwick i fjor host.

Mener det senere ble lagt inn en beskrivelse av resten av turen langs kysten av UK. Men fant den ikke.

Men kan i korthet fortelle at etter en strabasios tur sydover og over kanalen. saa kom han seg velberget hjem.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...amp;hl=shetland

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...