Jump to content

Støpe ny badeplattform på Selby

asunde

Recommended Posts

Holder på å lage badeplattform i glassfiber til båten min.

Planen er først å lage en plugg i tre og støpe utenpå denne.

Da har jeg en form som plattformer kan støpes inni, men det blir litt mye arbeid å støpe 2 ganger så i stedet så sliper, sparkler og sprøyter jeg formen og bruker den som badeplattform.

Jeg tar vare på pluggen slik at den kan brukes igjen dersom noen andre er interessert.

Plattformen vil bli tredelt, en del på hver sider av drevet og en midtre del som er hengslet og kan løftes for tilgang til drevet.

Der vil være trinn/luke på hver side for å gi bedre tilgang til båten, og ankervinsj vil monteres i det ene trinnet. Hver av ende delene vil bli lukket under slik at der blir rom for lagring av tau fra vinsj etc.

amg_0195.jpg

Båten fra siden i dag.

img_0195_4.jpg

Hvordan den kan se ut med ny plattform, ny targabøyle og forlenget kalesje.

aimg_0194.jpg

Båten bakfra.

img_0194_1.jpg

Bakfra med ny plattform.

img_1889.jpg

Form laget i papp.

img_1891.jpg

En venn av meg retter litt på pappformen.

img_1886.jpg

Plattform flaten.

img_1909.jpg

Med hjørne og trinn. Hjørnet blir buet i stedet for kantete slik som tidligere planlagt.

img_1917.jpg

Konstruksjon av ramme for sidevegger.

img_1921.jpg

Mot akterspeilet er dekket.

img_1922.jpg

Siden er dekket.

img_1930.jpg

Lurer på om jeg skal la overgangen fra den høye til den lave delen gå i bue eller på skrå i stedet for 90 grader vinkel slik det er på bildet?

Da gjenstår det å dekke trinnet, skru delene samme, sparkle og lakke med polyuretan lakk.

Neste steg er da støping.

Tenkte støpe 6 lag med 450g matte, det gir ca 6mm tykkelse.

Deretter støpe forsterkninger innvendig, så sparkle og lakke.

Så må jeg gjøre det samme med andre halvdel, og midtdel over drev.

Du har laget deg mye godt arbeid nå, men det ser ut til å bli bra. Du kan øve på din båt først, så får du ta min etterpå :smiley::smiley:

På det siste bildet hvor det er en 90 graders overgang, ville jeg heller lagt inn en skrå overgang. Dette vil gi finere design, samtidig som du unngår skarpe overganger. En bue vil bli litt for moderne i forhold til resten av båten, om du skjønner hva jeg mener.

Skal platformen sparkles inn i skroget, eller monterer du den som en separat enhet?

Lykke til videre med prosjektet, så snakkes vi kanskje ut over våren

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Skal starte badeplattform business så da blir du første kunde :smiley:

Det blir sikkert en skrå overgang, skal teste med noen papp biter for å se hvordan det blir. Plattformen skal ikke sparkles til båten, bare monteres som en separat enhet med tetningsmasse mellom.

Det er mye arbeid, spørs om jeg blir ferdig ut mai. Satser på å støpe venstre side i påsken.

Du bør passe på at den ikke blir for tung.

Det er også en veldig god ide og sette på noen skråstag inn mot skroget under (Det har du jo allerede på den du har. Synes den egentlig var fin jeg.

Skråstagene blir værende som fester.

Er usikker på hva den vil veie men antar det blir mindre enn formen.

Satser på å brukke lett materiale (divinycell) som distansemateriale i forsterkningene.

Dersom jeg bruker 2m" 450g duk * 6 lag er det 5.4 kilo og 2 ganger så mye polyester er det 10.8kg.

Så totalt mellom 15 og 20 kg per halvdel så er ikke det så gale.

Spennende, har maken båt selv. Dersom det blir suksess må du nok serieprodusere den der... :smash:

Har du tenkt å lage targa bøyle også?

Mener det skal finnes former både til targa bøyle og badeplattform. Kansje Selby på Askøy har? Har en kompis som har dette på sin båt. Men det var montert når han kjøpte den så jeg er usikker på hve som har laget det! Det er uansett et løft for båten utseende messig;-.

Intruder

Mener det skal finnes former både til targa bøyle og badeplattform. Kansje Selby på Askøy har? Har en kompis som har dette på sin båt. Men det var montert når han kjøpte den så jeg er usikker på hve som har laget det! Det er uansett et løft for båten utseende messig;-.

Intruder

Skal spørre Gunnar og Christian i morgen.

Husk at 27 foteren er det mye hjemesnekret som finnes. Dette da som navnet på båten tilsier SelBy = Selv Bygging...

Det ligger en del gamle former å slenger, men tviler på at disse er intakte...

Lagt til:

Har snakket med gutta hos Selby nu. De har ingen former til dette liggende. Det er bygget over 200 av denne båten. Mange snekret mye selv og laget mye på egne ideer. Christian mente å huske at det var noen former til salgs på Finn for en tid siden, opprinnelse i Arna utenfor Bergen.

Sorry men intet å hente fra Selby Boats....

Edited by 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Stemmer som 880 sier, former var laget i Arna, hvor de er nå vet jeg ikke.

Men de er helt forskjellig fra det jeg lager.

Til 880 var det deg jeg snakket med i Selbyen på messen? Vi så på baugpropellen.

Planlegger å lage targabøyle, men ikke før til høsten. Den som er laget i Arna er ganske fin men da må du skifte sidevinduene og aluminiumsrammen.

Jeg vil prøve å lage en slik at jeg kan bruke eksisterende vinduer.

Edited by asunde (see edit history)

Spennende og interessant prosjekt. Hold oss gjerne oppdatert med masse bilder underveis. Det er ikke noe som er mer spennende enn å følge med på slike prosjekter med masse bilder..! :smiley:

Stemmer som 880 sier, former var laget i Arna, hvor de er nå vet jeg ikke.

Men de er helt forskjellig fra det jeg lager.

Til 880 var det deg jeg snakket med i Selbyen på messen? Vi så på baugpropellen.

Planlegger å lage targabøyle, men ikke før til høsten. Den som er laget i Arna er ganske fin men da må du skifte sidevinduene og aluminiumsrammen.

Jeg vil prøve å lage en slik at jeg kan bruke eksisterende vinduer.

Vedr. baugpropellen mistenker jeg at du snakket med Christian, likheten våres er at vi har nesten like kort hår - 1 - 3 mm.

Baugpropell er muligt men på noen båter krever dette MYE demontering for å få til...

Som du skriver sier Christian at det var forandring på vindskjermen for å tilpasse dette til targae'n

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Da er jeg kommet litt lengre.

Neste steg er å runde hjørner, sparkle, slipe og lakke med polyuretan lakk.

Etter det må jeg vokse før støping.

img_1966.jpg

img_1968.jpg

img_1965.jpg

Sett ovenfra, til høyre er trinnet/luke der ankervinsjen vil være.

Lokket lager jeg senere.

img_1953.jpg

Dette er mot senter av båten, dvs. over drevet.

Her vil der bli en lang luke mellom denne halvdel og halvdelen på styrbord side.

På bilde kan dere se annleggsflaten til luken til venstre i bildet, til høyre er der ikke annlegsflate fordi der skal luken vippes ned.

Jeg skal ikke bruke hengsler for denne luken men et gjennomgående rør slik at den vippes opp mot akterspeilet.

• 1 month later...

Jeg har støpt den ene halvdelen, har den andre og senter delen igjen.

Dette ble veldig mye arbeid og har konkludert med at jeg ikke får det klart før sommeren.

Konsentrerer meg nå om vårpuss, og motor vedlikehold slik at jeg får båten på sjøen i mai.

Må skifte oljekjøler sjøvannsinntak, rense dieseltank, varmeveksler og montere gassgrill etc., så dette går foran ny plattform.

Jeg får heller tutle på med støping sliping og lakking i løpet av sommeren.

Planlegger å ta båten opp på slipp i høst for montering av plattform.

Jeg har en del nye bilder av støpingen etc. som jeg kan legge ut her.

Hilsen

Arild

• 2 months later...

Ble til slutt ferdig med min. Skulle nok gjort som deg å ventet, kom meg ikkje på sjøen for langt ut i juli!

Men synes plattformen ble ganske bra. Hadde aldri trodd en plattform var så nyttig! Grei platt å gjøre av gummibåt, grill, tau,fendere ol. under fart.

19072008002.jpg

16072008001.jpg