Jump to content

bravo 3 olje

mewa 2

Recommended Posts

Husker ikke hvor mye olje det går på men mener det kan jeg sjekke.

Å fylle på drevet via ekspasjons tanken inne i båten er et evighetsprosjekt det går seint!!.

Rette måte er å bruke en pumpe og pumpe inn olja i tappepluggen i bunn av drevet, til det renner olje ut plugghullet i toppen av drevet. For så å sette i pluggene og kun toppe opp tanken inne i båten.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Det går på ca 2,5 liter, så du må kjøpe 3 dunker. Kjøp også en lite plastpumpe til ca 150kroner som passer rett på oljekannen og pump det inn fra bunnen av drevet til det kummer ut av lufteskruen på topen av drevet ( på siden). Du må ikke finne på kun fylle dunken i motorrum, denne dunken er kun ment for ekspansjon når oljen blir varm.

Ps Caps-lock er det samme som å gapskrike på et forum.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

men skal ikke dunken inne fylles opp til et minimums niå ?

Når man har fylt olje på drevet slik som beskrevet i de to innleggene før ditt, fyller man beholderen inne i motorrommet opp til max-merket. Rett etter oljeskift på drevet, er det nemlig vanlig at nivået synker litt da oljen blir komprimert for luft og "skal nå ut i alle krinker og kroker". Denne beholderen gir god kontroll på om oljenivået på drevet er tilstrekkelig ved bruk.

Jeg fyller drevolje slik:

Først så fyller jeg drevet fra tappeshullet (i bånn) slik "xlnt" beskriver til det kommer ut av skruehullet på toppen. Jeg fjerner så pumpen og skrur inn skruen i tapphullet (i bånn). Jeg setter ikke i skruen på toppen, men jeg fyller så olje i tanken til det kommer olje ut i fra skruehullet på toppen igjen. Deretter skrur jeg inn skruen og fyller tanken til "max". Etter litt gangtid så sjekker jeg nivået på tanken. Det kan være nødvendig å etterfylle litt.

/per

Hei!

Da jeg fylte opp mitt Bravo III X drev, gjorde jeg det slik:

Åpnet tappeskruen i under drevet, samt åpnet lokket på ekspansjonstanken inne i båten. Pumpet så oljen til ekspansjonstanken var 50% full og skrudde inn pluggen igjen. Deretter fylte jeg til max merket på ekspansjonstanken og etterfylte etter noen turer på sjøen. En veldig enkel affere.

PS! jeg åpnet ikke noen lufteskruer på toppen av drevet.....

Redigert av Hansa666 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...