NOR_Gandsfjord Startet 1.Mars.2004 Del på Facebook Startet 1.Mars.2004 Må ha av propellen i år for å skifte offeranode (som det fremgår av bildet). Har hatt av propellen før, men nå sitter den tilsynelatende dønn fast. Fikk ut senterbolten (etter hukommelsen skulle det værste være unnagjort da....), men så kommer jeg ikke videre. Konen er skrudd på husker jeg - satte den største skrutrekkeren min gjennom hullet dere kan se i konen, og dro på til den knakk tvers av. Er konen venstregjenget? Er det en låseskive med tapp i en av slissene innerst på konen (kunne ikke finne noen)? Andre låseanordninger som må løses ut før konen kan skrus av? Andre triks? Har vært inne på tanken om å slå en line rundt hele båten, fylle ei bøtte med vann (og grønnsåpe kanskje) og henge på denne lina sånn at drevet står i vann ei uke eller så for å løse opp evt groe i gjengene. Tenkte jeg skulle spørre her først, regner nesten med at noen har løsningen i ermet Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Coronet Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Dette ser helt likt ut mitt VP 280 drev. Der er det bare å skru ut senterbolten og gjøre som du har beskrevet. Det er normale gjenger, dvs skru mot klokka for å løsne. Du kan jo forsøke å varme litt, det hjelper noen ganger. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.Mars.2004 Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Hei Surprise, Jeg hadde ventet at det ville strømme på med båteiere som hadde erfaring med akkurat disse propellene, men dengang ei... Sånn generelt vil jeg si at ofte er en "sjokkende" bevegelse langt bedre enn om du bare forsøker å vri kraftig. Jeg ville nok ha forsøkt med en god settmeisel i den lille åpningen som viser på bildet - og så gitt den noen skikkelig kontante slag med en virkelig tung hammer. Varme kan absolutt være av det gode, men den grønnsåpeideen din - den har jeg ærlig talt ikke stor tro på mvh Poseidon PS Har du ikke fått den i morgen så kan du jo gi meg et vink, jeg stiller gjerne med både settmeisel, smihammer og propanflamme .... DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 29.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2004 Propellbeistet måtte gi seg til slutt. Det mest solide jeg fant som gikk igjennom hullet i konen var en 8mm syrefast bolt, en sånn som bare har gjenger halvveis. Lagde til en 1m latmannsarm i forlengelsen av denne. Stemplet opp et propellblad mot skroget for å stoppe propellen i å gå rundt. Dro på (hardt!) - og så kom den av. Bøyde jammenmeg 8mm bolten som sto gjennom hullet i konen. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
bbergs Svart 29.Mars.2004 Del på Facebook Svart 29.Mars.2004 Har samme problemet selv , jeg har to drev hvor jeg også sliter med å få av proppellene. Mitt problem er at på mine drev sitter det to stålpropeller og disse bygger ut over konen. Kommer ikke til med verken meisel elle stålbolt ,hvordan de har fått krudd konen inn skjønner ikke jeg , det er mulig jeg ikke tør bruke for mye makt med meisel. Har noen et forslag tar jeg dette i mot med takk. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.Mars.2004 Del på Facebook Svart 29.Mars.2004 Har noen et forslag tar jeg dette i mot med takk. Bernt Her høres det ut som om varme er det som skal til, du må nok frem med propanbrenneren - kombinert med noen brutale slag når propellnavet er så varmt som du tør gjøre det . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.