Jump to content

Hvem kan reparere/ skifte Furlex rulleprofil i Stavanger?

magbolme

Recommended Posts

Har en Furlex Type B Mk II. Fikk problemer da fjæren mellom to av profillengdene røk for fire år siden. Profilen ble da reparert hos daværende Stavanger Seil (nå Yachtsenteret).

Nå har det samme skjedd igjen. Jeg ringte Yachtsenteret, men de hadde ingen mulighet for å se på dette de neste to månedene. Noen som kjenner til andre som kan gjøre en slik jobb? Har ikke mye lyst til å gjøre dette selv, da jeg må opp i masta med forstaget løst. Man kan vel erstatte forstaget midlertidig med gennakerfallet, men jeg føler at man bør ha en kran for å komme opp og løsne forstaget.

Funderer også på følgende: Da dette har skjedd to ganger, virker det som dette kan være en svakhet med denne "gamle" Furlex-typen eller feil i måten den ble montert initielt. Lurer derfor på om jeg bør skifte hele profilen med f.eks. en ny Furlex 200S. Synspunkter?

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Kjenner desverre ikke oppbygging og svakheter/feil på Furlex-rullen til å gi noe råd.

Hvis du vil/kan gjøre jobben selv, behøver du ikke krane. Dersom du har tilgang til en høy betongkai; fortøy der og lei deg en lift som er lang nok.

Da kan du i ro og mak stå trygt i korgen og jobbe.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Har en Furlex Type B Mk II. Fikk problemer da fjæren mellom to av profillengdene røk for fire år siden.

Nå har det samme skjedd igjen. Jeg ringte Yachtsenteret, men de hadde ingen mulighet for å se på dette de neste to månedene. Noen som kjenner til andre som kan gjøre en slik jobb? Har ikke mye lyst til å gjøre dette selv, da jeg må opp i masta med forstaget løst. Man kan vel erstatte forstaget midlertidig med gennakerfallet, men jeg føler at man bør ha en kran for å komme opp og løsne forstaget.

Funderer også på følgende: Da dette har skjedd to ganger, virker det som dette kan være en svakhet med denne "gamle" Furlex-typen eller feil i måten den ble montert initielt. Lurer derfor på om jeg bør skifte hele profilen med f.eks. en ny Furlex 200S. Synspunkter?

Det er ikke så vanskelig å fire ned forstaget. Du spenner genoafallet som reserveforstag og sender opp en mann i storseilfallet. Bruk så gennakerfallet til å fire ned forstaget kontrollert etter å ha knytt dette skikkelig fast i profilen. Jeg monterte en 300S selv i 2005 og det er overkommelig å bytte delen hvis du har ordentlig dokumentasjon på profilen. Det eneste som kan skjære seg er at du sansynligvis må kutte wiren for å få demontert. Dermed kan den bli for kort. Et evt bytte til 200S er også overkommelig å gjøre selv.

Lykke til!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg har pella fra hverandre sånne.

Det er ikke nødvendig å kappe.

Med litt tålmodighet plukker du ut Stargrip'en i enden.

Du sier du har pella sånne fra hverandre. Fikk du dem sammen igjen også? :smiley:

Hva er startgrip'en?

Jada. Seilte mye med den etterpå.

I termineringen i bunnen er kordelene tvunnet ut og fordelt over en kjerne.

Når du skrur termineringen sammen, deformerer kjernen seg noe og former seg rundt kordelene. En "kaldsveis" eller crimp om du vil.

Du må bytte kjernen når du setter det sammen igjen.

Når du skrur termineringen sammen, deformerer kjernen seg noe og former seg rundt kordelene. En "kaldsveis" eller crimp om du vil.

Er det terminering av forstaget vi snakker om? Må denne av for å få av profilene?

Edited by magbolme (see edit history)

Ja, det er den nedre termineringen av forstaget.

Den øvre får du ikke av. Det er en swage.

Det funket iallefall slik på 200S systemet mitt. Jeg måtte ha det av to ganger for å bytte wiren.

Husket litt feil.

Det skal være Stalok, ikke Stargrip.

Detaljer her.

Se detalj B28, B29 og B30.

Tusen takk for svar! Lurer på om du også kan svare på følgende: Profilen hos meg er tydeligvis noen cm kortere enn forstaget slik at profilen ikke sitter helt "fast", men kan skyves opp og ned. Etter at fjæra røyk har jeg noen cm mellomrom mellom to av profilene. Kan det ha vært gjort en feil da profilen ble montert. Mener båten (98 modell) kom med denne profilen montert originalt!