Jump to content

Står prisen på utenbordsmotorer stille?

Suzumar

Recommended Posts

Jeg har ikke fulgt så nøye med, men synes prisen på utenbordsmotorer har stått stille de siste 4-5 årene.

Ja kanskje gått noe ned?

Er det husken som har fått et slag for baugen eller er det en realitet?

Prisen har nok steget.

Da jeg i 2005 kjøpte en Tohatsu 9.9 og fikk den skrudd opp av forhandler betalte jeg 15 500kr. Mens i sommer(2007) så kostet tilsvarende motor 16 500kr hos samme forhandler.

Hvis du går inn på www.Baat.aller.no og søker etter tidligere artikler så finner du nok testet av motorer i samme effektklasse i forskjellige år og da kan du se om du finner noe prisforskjell.

Har vel også med dollarkurs osv å gjøre, jeg kjøpte en Yamaha F40 i 2001, mens dollaren var nærmere 9kr. Tror samme motoren er billigere nå...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei, tror importør/forhandler stikker av med fortjenesten på lavere dollarkurs.

Betalte høsten 2003 kr. 92000,- for min Mercury Optimax 115 hk. Idag må man betale fra kr. 111000,- til 115000,- for samme motor avhengig av hvor man handler. Har ellers hørt uttalelser fra eksportører til Norge(ikke utenbordsmotorer) at De har en "spesiell prisliste" for det Norske marked. Dette p.g.a. vår høye kjøpekraft. :yesnod:

Er ikke så sikker jeg. Da jeg kjøpte min første motor, en Suzuki DT6 i 1986 kostet den 6990,- etter en hard pruterunde (veil. ca 8000,-) Da jeg i 2006 kjøpte en Suzuki DF 6 hk (4-takt) kostet den 7990,- I forhold til pengeverdien i 1986?!?

Når jeg i våres har kjøpt en Suzuki DF 140 kostet denne 115000,- eksl. montering. Da jeg begynte å leke med tanken om å bytte motor i 2004, var beste tilbudet på 120000,- ....

Ser at man kan få en Tohatsu 18hk 4-takter i dag til samme pris som jeg betalte for en Tohatsu 18hk 2-takter for fire/fem år siden!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Yamaha har senket sine priser på 4-taktere under 25 hk siden 2005, de over har ikke hatt økning av vesentlig betydning.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...