Jump to content

Når bør man begynne å tenke på og selge båt

Espen C

Recommended Posts

Her er vel erfaringene like mange som det finnes båtfolk, men jeg har faktisk erfaring fra flere salg at et godt stykke uti juli er en god tid. Da har du fått brukt båten godt og vel halve sesongen selv, samtidig som en del har gått å siklet etter båt hele sommeren :lol: . Har iallefall fått god pris på den tiden flere ganger.

Nå og utover i april eller vent til i juni/juli, med levering i slutten av juli/august.....

Skjønt, mars-sept er jo båtsesong. Jeg har solgt og kjøpt på samme tid, og like gjerne i sept, som i nov/des eller rundt påsketider.

Mitt inntrykk er at i Juli er det allerede for sent.

De som virkelig vil ha båt har nok da allerede skaffet seg en.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Har to båtsalg på samvittigheten, min egen båt ble annonsert på høsten. Mange telefoner og minst like mange tullinger. Denne ble solgt midtvinters uten annonse - jungeltelegrafen. Andre båten som var svogeren sin, 29 år gammel snekke. Har vert i famillien hele sin tid. Denne ble lagt ut om høsten for salg, samme erfaring, mange telefoner og like mange tullinger..

Satte denne inn på Finn rundt messetider og ble solgt for en DEL mere enn prisforlangende i løpet av en uke....

Tiden er inne for salg..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Jeg solgte europajollen min i dag.

Spesiell følelse. Lettet over å bli kvitt den, men vemodig med tanke på alle de kjekke minnene jeg har fra den.. Å så var den på pen... :rolleyes:

Jeg tror det er tiden for å selge båten nå. Folk skal ha båt til sommeren, og har tid i ferien nå til å reise og se på dem...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jeg "solgte" en båt nå nettop, men fikk en i inbytte (til en svært hyggelig pris for min del, tjener vel grovt regnet 20-25000 på en båt til 40 000 :flag: )

Når det er lurt og selge båten kommer også en del ann på båttype, f.eks en jolle eller liten speedbåt med ca 15hk er den ideelle tida og legge ut annonse en stund før ungdommene begynner og konfirmere seg, da er det enten en som kjøper i gave til sønnen eller dattere, eller en ny-rik unge som har gått og sikla på din båt en liten stund som kjøper den :wink:

Ja dette er et godt spørsmål.

Jeg la ut båten min til salgs i slutten av august 2007, solgte den i desember.

Og i nov. desember hadde jeg desidert flest henvendelser.

Sønnen min satt i høst med to båter, den ene skulle selges til våren.

Den ble lagt ut i slutten av januar.

Båten ble solgt umiddelbart.

Han hadde faktisk oppgjør for båten på konto innen 24 timer etter annonsen var lagt ut på finn.

Min konklusjon blir vel at folk ser etter spesielle ting,

og handler når dette dukker opp.

Så båt ser det ut som man kan selge hele året.

Spesiell følelse. Lettet over å bli kvitt den, men vemodig med tanke på alle de kjekke minnene jeg har fra den.. Å så var den på pen... :rolleyes:

Sitter med samme følelse selv..solgt båten..snart er den borte ifra havna...masse gode minner drar nordover...men har heldigvis masse bilder og fine minner i hodet.

Enig med mange andre, hele året er sesong... Tror det er en fin tid og legge båter for salg nå. Det er andre likesinnede der ute som synest denne båten er den perkfekte og de er innom finn.no til alle tider...ha den ute og ha god tid!

Hvis du vil ha mest mulig for båten bør du ta på deg jobben med vårpuss. Sett den gjerne også på vannet, men tilby løft for inspeksjon av skroget/kjølen. Når det nærmer seg sesong er mange villig til å betale en del for å få båten fiks ferdig klar til bruk- rengjort, blank og fin. Dette kan dessuten være den lille tungen på vektskålen som avgjør at en potensiell kjøper velger din båt fremfor en annen.

Jeg går med planer om å selge båten pga overgang til noe større å lurer på når jeg bør legge den ut for salg,

bør jeg vente en stund til hva mener dere?

Hei Espen C

Min erfaring er at like etter påske er en gunstig tid.

Med tanke på geografisk plassering samt båttype treffer du vel størst andel av potensielle kjøpere i den varme årstid... :yesnod:

Johannes

Aner ikke hva som er den helt rette tiden for båtsalg, men min forrige båt annonserte jeg helt klargjort for tur like før pinse. Var ganske overrasket over responsen den gang. Kanskje et greit tidspunkt??

Den rette tiden for salg er vel mellom januar og desember .

Tror nok de fleste som har bestemt seg for å handle , mer el mindre sitter og venter på den "rette" , og da spiller årstiden ikk noe særlig rolle .

Ser det er båter som går igjen på FINN år etter år , som er priset for høyt .

Uansett det er vel like mange meninger som det finnes båter .

Lykke til med salg og event nytt kjøp .

Edited by Sistestyrmann (see edit history)