Jump to content

Kobling av voltmeter og amperemeter


ET

Recommended Posts

Har lyst å overvåke tilstanden på batteriene, og vurderer å montere disse metrene.

Jeg har et startbatteri, og et (kanskje to) forbruksbatterier. Er det praktisk å legge det opp slik at jeg kan veksle mellom måling av startbatteriet og forbruksbatteriet med en bryter på instrumentpanelet? Noen som kan tipse meg om hvordan disse instrumentene skal kobles?

 

ET

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Hei, det kommer mye an på hva slags instrument og bryter du har.

 

Du trenger en to-polet bryter som klarer den maksimal spenning du ønsker å måle.

 

Målekretsen fører liten strøm, så du har ikke behov for brytere som kan bryte store strømmer.(Altså en liten sak i forhold til de som skal bryte større spenninger og strømmer).

 

Er det et ferdig digitalt instrument som kan koples til batteriet ?

 

Eller er det kanskje kun et viserinstrument som må koples i serie med en resistans(annen elektrisk komponent) for å måle lavspenning?

 

 

Selv monterte jeg et digitalt instrument ifjor 5 meter unna bateriene og passet på at tversnittet på kablene var store nok til at det ikke ble spenningstap i disse.

(For å måle korrekt spenning. (Dette kan imidlertid sannsynligvis kalibreres, i hvert fall på viserinstrumenter hvis du ikke gidder tenke på spenningstap).

 

Nå prøver jeg meg med et skjema som viser et digitalt instrument koplet sammen med et startbatteri , forbruksbatteri og en 2-polet bryter.

Min båt henter jord på motorblokka. Du må finne ut av hvor du henter jord ombord i din båt.

 

Bilde

 

Bare spør hvis du lurer på noe.

 

mvh jan

 

Har lyst å overvåke tilstanden på batteriene, og vurderer å montere disse metrene.

Jeg har et startbatteri, og et (kanskje to) forbruksbatterier. Er det praktisk å legge det opp slik at jeg kan veksle mellom måling av startbatteriet og forbruksbatteriet med en bryter på instrumentpanelet? Noen som kan tipse meg om hvordan disse instrumentene skal kobles?

 

ET

Link to post
Share on other sites

Hei Jan

 

Jeg har alltid vært svak for analoge instrumenter, og ser for meg et analogt amperemeter og voltmeter. Jeg er ikke elektriker som du skjønner, men skjemaet ditt så greit ut. Går ut ifra at jeg kan gjøre det på samme måte med et analogt instrument.

 

Hva med amperemeteret, er det mer komplisert? Målet mitt er å kontrollere kapasiteten til begge batteriene, for jeg har en del strømforbrukere ombord.

 

ET

Link to post
Share on other sites

Hei Jan

 

Jeg har alltid vært svak for analoge instrumenter, og ser for meg et analogt amperemeter og voltmeter.

Anbefaler deg å sjekke litt i kategoriene. Mine egne erfaringer med analoge (=elektromekaniske) instrumenter av både billig og dyr kvalitet er ganske dårlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok en titt i kategoriene i går, meget omfattende og imponerende må jeg si!

 

Jeg fant forøvrig ikke noe som svarte meg nøyaktig på det jeg lurer på, nemlig kobling av et amperemeter med lesing av to batterier separat.

 

Nå håper jeg det sitter noen her på forumet med innsikt i disse tingene, og som har anledning til å gi meg et greit svar.  :sleep:

 

ET

Link to post
Share on other sites

"Problemet" med et amperemeter er at det må stå i serie med den kretsen du ønsker å måle strømmen i.  Dette betyr at du kan ikke gjøre det på den måten som er skissert i tegningene over.

 

Vha 2 2-polede vendere så kan det mekkes til, men du bryter strømmen i begge kretsene idet du switcher over, med de følger det kan ha.  Ofte vil en del elektronikk få "hikke" av slikt.

 

Nå kan ikke et analog amperemeter i seg selv måle mer enn noen hundre mA (mener det var dette området de lå i), så de trenger en såkalt "shunt".  Dette er en motstand som kobles i parallell med amperemeteret, det har en verdi som står i forhold til området du ønsker at amperemeteret skal vise.  F.eks et meter som viser 100mA og indre motstand f.eks 100ohm har en shunt på 1ohm, dette gir et måleområde på 1A for meteret.

 

En venderkrets som switcher meteret fra den ene shunten til den andre vil fungere, og du slipper da brudd i kretsene ved switching.

 

Nå er det snart 10 år siden jeg drev med dette, så verdiene er sikkert ikke korrekte over, men prinsippet skal stemme.  En som driver med dette kan sikkert regne ut korrekte verdier, kanskje Lars H?  :sleep:

 

Ellers finnes det helt sikkert instrumenter som er bygd for dette.  Det er rart med det, det er alltid noen som har hatt det samme problemet tidligere  :nonod:

 

Stian

Link to post
Share on other sites

Hallo,

Det våre fint om någon som har kunskap på inkoppling av en ampermålare kunde gi en beskrivning. En kamrat till mig har fått en elfirma att koppla in utrustning som gir totala genvarande kapacitet på batteriet. Er detta muligt? Någon som kann?

Jag har stadigt ont i nervøsen på grund av batteristanden under seglingar øver øppet hav.

Hans

Link to post
Share on other sites

Startbatteriet er på 105Ampere, hva bør skalaen på instrumentet være? Ser at Biltema har et instrument som går til 60A, kan dette brukes? ET

Bare et lite tips, i all vennlighet. Styr unna Biltema's Amperemeter! Det er beregnet til bil. Sats heller på et Wema-instrument eller et SHUNT-amperemeter beregnet til båtbruk.  :sleep:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Startbatteriet er på 105Ampere, hva bør skalaen på instrumentet være? Ser at Biltema har et instrument som går til 60A, kan dette brukes?

 

ET

Denne? Kort svar er "Nei" dersom du ønsker å koble den til 2 batteribanker.  Dersom du skal bruke 1 måler til hver bank så går den sikkert helt fint, 60A tilsier at generator ikke kan levere mer enn 60A (til hver bank), og du kan heller ikke forbruke mer enn 60A (fra hver bank) da tar meteret kvelden.. Kapasitet på batteriene har mindre å si.

 

Skal du bruke 1 meter til begge bankene må de sprettes opp og bygges om.  Bedre med 2 metere da, spør du meg.

 

Koblingskjema til Biltemas amperemeter finnes her, stemmer nok for andre produsenter og.

 

Stian

Link to post
Share on other sites

Hvor stor interesse har du egentlig for å se hvor mye strøm starteren trekker? Det som er av interesse er vel hvor mye du forbruker når motoren ikke går(forbruksbatteriet). Her kommer det vel ann på hvor mange ting du har koblet til batteriet ditt. Gå igjennom alt som er tilkoblet og anta hvor mye du eventuelt max vil forbruke på en gang og pluss litt til. Da vil du få best nøyaktighet. 60A er vel å ta litt hardt i tenker jeg. 10A burde vel holde for de fleste tenker jeg......

 

Du får nok tak i Ampermeter med spole du kan ha rundt kabelen du skal måle. Slipper å gjøre inngrep i kabelen. Prisen er jeg usikker på.

 

For min del holder det med Voltmeter. Da kan jeg med meget god sikkerhet anslå hvor mye strøm det er igjen på batteriet. Ingen krise om det tømmes da de fleste har eget startbatteri som holdes fulladet!

 

Kommentar til tegning med voltmeter:

 

Voltmeteret bør vel ikke ligge inne til enhver tid. Her bør det benyttes et relee som kobler inn voltmeteret når tenningen er på. Egen test knapp kan også monteres slik at spenningen kan kontrolleres uten at tenningen er på. Holder på å montere dette i min båt. Kan sende tegning hvis ønskelig.....

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Velgeren er en bryter med to posisjoner. Test bryteren er en trykknapp el. Benytter to skille dioder for at du ikke skal få strøm til tenningen når du tester. Kan bruke nesten hva som helst av dioder (12V). Vanlig mekanisk Relee for ikke å få spenningsfall(fåes på Biltema). Releets styrestrøm skal også ha jord. Går ikke frem av tegningen, men er logisk!

 

Her kan det brukes tynne leninger siden det ikke går noen store stømmer. Vil koble måleledningene nærmt batteriet for ikke å få spenningsfall.

 

Det kan være lurt å koble lyset til voltmeteret inn sammen med releet for å få lys når du kjører testeren. Praktisk når det er mørkt og du bare vil kontrollere batteriet uten at tenningen er pa. Lykke til!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Har du blyakkumulatorer vil en syremåler fortelle mer enn noe voltmeter eller amperemeter kan.

 

Ut fra det kan du avlese kapasitet på akumulatoren, om det er feil på batteriet.

 

Strømmåler kan vel være greit å ha for å se hvilke effekt man til enhver tid forbruker.

Ellers ser jeg ingen stor nytte av dette.

 

Voltmeter burde holde, dersom det viser eller kalibreres til å vise FAKTISK spenning målt rett over akkumulatoren(e).

Altså meget lite spenningstap i kabler.

 

Spenningstap kan du unngå ved å kople induktivt (en spole rundt) lederen til batteriet.

Men dette blir mer eksprementiellt.

 

Det finnes såkalte tangampermetre hvor du kan måle strømmen ved å klemme en klo rundt kabelen du vil måle strøm gjennom.

 

Velger du viserintsrument for strømmåling skal det koples en resistans i paralell med viserintrumentet.

Vil du vise flere strømområder må du ha en vender i tillegg til flere resistanser i paralell.

 

Skal viserinstrumentet måle spenning må det koples en resistor i serie med instrumentet.

Vil du vise flere spenningsområder må du bruke en vender som veksler mellom flere resistorer.(som ved flere områder ved strøm).

 

Du kan først beregne disse resistorer når du kjenner spenningen over instrumentet ved fullt utslag eller strømmen som går gjennom instrumentet.

 

Ikke så vanskelig å beregne i praktisk oppkopling.

 

Ellers enig  i en annen skriver at i stedet for bryter kunne en bruke trykknapp (som spretter ut etter du har trykket på den (avlest verdien på instrumentet).

 

 

Det eksempelet jeg viste i skjema var for et digitalt instrument med disse resistorer innebygget.

 

Noen viserinstrumeter har også innebygget serie eller paralellresistorer hvor du kan avlese fordefinerte  områder.

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Dersom du er villig til å "bla opp" vil jeg foreslå at du investerer i en Battman/batterimonitor.

Her har du voltmeter, amperemeter og amperetimeteller i et og samme instrument. De finnes også i utgaver for overvåking av flere batteribanker. Med dette har du utmerket kontroll med hvor mye som trekkes ut av batteriet og hvor mye som lades inn igjen.

Link to post
Share on other sites

Bilde

Er ikke dette unødvendig komplisert? Trenger da ikke noe rele, holder med en vanlig av/på trykkbryter som "spretter ut og bryter" når den slippes.  Det er ikke noe strøm å snakke om ved måling av spenning, faktisk så er jo mindre strøm jo bedre.

 

Feks noe slik:

Bilde

 

Stian

Link to post
Share on other sites

Om det er lav- eller høypris-analog-voltmeter av 52mm-hull-typen så tapper de uten problemer med 50mA eller mer. Jeg har koblet min bak hovedbryteren. Da får jeg ikke spenningen rett på batteripolene, men forskjellen er neglisjerbar sålenge det ikke er store forbrukere igang

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg har som mange andre to batterier, med en hovedbryter med 3 posisjoner der jeg velger mellom start - lading av begge - forbruk til kai med avslått motor.

Jeg vil gjerne overvåke forbruket, da spesielt av forbruksbatteriet men også ladingen av begge ved posisjon "lading av begge".

Hvordan skal dette kobles? Slipper jeg unna med et volt og et amperemeter, eller må jeg ha to voltmetere (et på hvert) og et felles amperemeter? :crazy:

 

ET som ikke er elektriker

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det er svaret avhengig av hvor interessert du er i strøm ombord og batterier.

 

Det er særlig på forbrukssiden det er viktig å unngå å bruke mer enn 50 % av batterikapasiteten.

 

Dette kan vurderes ved å lese av spenningen på batteriet svært nøye hvor tiendedelene av volt er viktig.

 

Alternativt kan du monere batteri-måler med amperetimeteller og shunt.

 

Det har etter hvert kommet flere billige typer, bl.a. fra Navman.

 

Mange eldre båteiere vil nok argumentere for aktiv bruk av voltmeteret.

 

Jegt holder på amperetimetelleren.

 

Me det er tilstanden på startbatteriet som er avgjørende om du får startet eller ei.

 

Det finnes i dag strømmålere som kan måle tilstaden både på startbatterisiden og forbruksbatterisiden.

Link to post
Share on other sites

Koble voltmeteret til inngangen på hovedbryteren. Da vil du måle på det/de batteriene som lading går inn på når motor går, og som du tar forbruk fra når motor ikke går. Da vil du klare deg med ett voltmeter. Hvis du da ønsker å måle på andre batteri er det bare å slå om hovedbryter.

 

Amperemeter kan kobles på samme ledning. Du må bruke amperemeter med shunt, noe annet er ikke brukbart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...