Jump to content

oppussing tresnekke 28fot

gangso

Recommended Posts

hei...

driver og skal pusse opp ein gammel 28fots tre snekke med plast overbygg

båten er ein "salong" båt. på babord side er der 4sitteplassa og toalett.

på styrbordside er der komfyr og kjøkken. båten har ein 30hk sabb.

de som skal gjerast er og lage til cabinen framme.

og lakke de meste treverke. og so må koblinga i motoren strammast/slakkast??

litt elektrisk må fiksast og so må den på land for fjerning av skjell og ha på ny bunnsmørning

spørsmål?

kordan kobler man opp turteller på ein 30hk sabb?

mulig og koble to bateri til?? eit start bateri og eit forbruksbateri..

kordan skal eg lage til kabinen framme?? ha isolasjon i siden og skai utta på??

kom gjerne med spørsmål til meg og.. har sikkert ikkje fått med meg alt men kommer etter kvart..

bilde kommer når eg har fått meg camera.

William Andrè

Turteller vet jeg ikke, er det vaier eller strømdrevet turteller? Om strøm, er den vel koblet på generator.

Dobbel batterikrets er både mulig og klart å anbefale. Selv røsket jeg ut mesteparten av det gamle el-anlegget i snekken og erstattet det med skissen under, bygget rundt et BEP skillerele. Viktigste modifikasjon: Av/på-brytere på voltmetere (V).

Bryterene er standard hovestrømbrytere, typen med løs nøkkel. Ved å koble inn den midterste bryteren kobles kretsene sammen, om ett av batteriene skulle gå i stykker (eller ekstra startstrøm er påkrevet, feks i sterk kulde). Dette hjemmesnekrede opplegget kan sikkert forbedres, men det har fungert perfekt så langt. Føler meg svært sikker på å alltid ha startstrøm. Husk bare at du aldri må slå av bryterene når motoren går, da ryker dynamoen. Så kanskje bryterene må sikres/skjules om du har småbarn i båten?

PS: Biltema fører solide kabelsko og kabelskopresse til en rimelig penge. Anbefales når du skal lage kabler for stor strøm. Jeg loddet også skoene i tillegg, med en liten "creme brulee"-brenner. Perfekt til formålet.

http://www.biltema.no/search/searchres.asp...amp;CategoryId=

PS. Skjemaet ble i fjor diskutert her - og generatoren ble byttet til en 60A Istrka fra maritim: skisse til kobling

koblinger.gif

Edited by FENRIKSEN (see edit history)
Har du W koblinge/utak på dynamo kan du koble turteller på det.

Og har du ikke er det enkelt å lage til! Alternativet er å kjøpe en original Sabb tuteller med giver, men det er mye dyrere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

er ikkje sikker ka eg har.. er 14år og fikk båten av onkelen min..

skal sjekke de ut.. prøvde stramme giren i dag men fikk ikkje snud rundt akslinga

og starteren funker ikkje

William Andrè

takker... men eit spørsmål.. starteren min er ikkje liv i.. den er ny for 2år sida..

ka er probleme?? den va under vaten i 2-3dager men de va ferskvaten..

er de dorlig kontakt eller er starteren gåen??

William Andrè

Stilig at andre på samme alder som meg som drive med trebåt! Det er kjempekjekt og du lærer en masse. Og her på Baatplassen er det masse hjelp og få! :wink:

Har du/onkelen din noe greie på hvor båten er bygget?

Ellers må du få tatt noen bilder og lagt inn her! :smiley:

litt bilder... pga snø har eg ikkje orka og gjort noke spess.. men eg veit i vertfall

at eg trenger eit nytt bateri sida de va ny oppladda for 3daga sida og no er de tomt!!

24032008001.jpg

24032008002.jpg

William Andrè

• 3 weeks later...