Jump to content

Tenningsproblemer Yamaha 85hk 84mod


Lars K

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle begynne å feilsøke på motoren min nå,siden sesongen starter snart.

Motoren starter helt greit og kan kjøre hele dagen for å så plutselig ikke starte i det hele tatt. Ikke gnist på plugger.

Hvis den først starter stopper den ikke,men hvis den er halvvarm er den helt død. Regner med det er noe av elektronikken som tuller,noen som kan komme med tips om hva som kan være galt?

Link to post

Min Yamaha 40 ca.85mod. fusket når det var litt fukt under motorlokket. Det var brudd i høyspent siden på coil.

Det var gnist på pluggen og alt virket ok, men fikk overslag ved belastning og fuktig vær.mål med ohm-meter ,mener du skal ha ca1000 ohm mellom plugghette og gods. Ellers har du en spole pr.sylinder under svinghjulet som gir signal til cdi-boxen om tennings-tidspunkt

Link to post

Er jo separate coiler på disse, veldig rart dersom alle skulle feile synkront. Samme med plugger/pluggledninger.

Tipper på CDI boks, evt de "pickup spolene" som JEFredriksen refererer til

 

Ville kjøpt en reparasjonsmanual til motoren, her står bl-a ohm verdiene på spolene under svinghjulet.

Kjøpte min fra THS Brekke tror jeg det var, en Seloc manual som dekte 2-225hk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for alle svar. Har vært ut og testet litt nå. Byttet plugger,fikk da gnist,men ville ikke starte. Så tok jeg av slangen fra bensinpumpa,der sprutet det skikkelig når starteren gikk.

Pumpet blæren steinhard og dro på starter,kikket på plugger. Tørre. Gjentok dette tre ganger,da startet den. Mulig dette er kombinasjon mellom halvdårlige plugger og møkk i forgassere?

 

 

p3130010.jpg

Lurer også litt på den nederste boksen der,de to grønne ledningene er til turteller. Er denne orginal montert? Ser litt hjemmemekk ut....

 

p3130011.jpg

Ser ingen cdi boks her? Den øverste er sikringsboks,den under er vel "switchbox"?

Edited by Lars K (see edit history)
Link to post
Pumpet blæren steinhard og dro på starter,kikket på plugger. Tørre. Gjentok dette tre ganger,da startet den. Mulig dette er kombinasjon mellom halvdårlige plugger og møkk i forgassere?

Har vært borti no lignende på min 60hk,der var det irr i flottørhusene som gjorde at flottørene så ut til å henge seg opp. Hadde et sett forgassere fra en annen motor,satte på disse og har siden ikke hatt problemer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Er jo separate coiler på disse, veldig rart dersom alle skulle feile synkront. Samme med plugger/pluggledninger.

Tipper på CDI boks, evt de "pickup spolene" som JEFredriksen refererer til

Du har nok rett i det, en annen mulighet er dårlig kontakt i dødmannbryter eller tenningsbryter,da vil du heller ikke få gnist.

Edited by JEFredriksen (see edit history)
Link to post
Du har nok rett i det, en annen mulighet er dårlig kontakt i dødmannbryter eller tenningsbryter,da vil du heller ikke få gnist.

Har sjekket dette med dødmannskappen,det var det første som slo meg..... Noen som vet hva den nederste boksen med turtellersignal er da?

Link to post

Synes det hele elektriske i motoren der så litt hjemmemekket ut jeg.... Den boksen du nevner er vel kanskje en likeretter? Hadde det ikke vært for ledningene til turtelleren kunne det ligna på rèle til powertrim også (om du har det da)

Link to post

Har powertrim\tilt ja. Ledningene så sånn ut når jeg kjøpte motoren,bortsett fra de tykke rød og brune,som jeg har lagt opp selv. Han jeg kjøpte den av sa de to grønne var til turteller,hvis det er releet til trimmen kan det være trim indikatorsignal tro?

Link to post

Var ute og prøvde å starte nå,helt død.

Plukket opp den boksen som jeg lurte på hva var.

 

 

rele.jpg

Boksen er ikke skrudd fast,bare dyttet nedi der. På baksiden står det Control relay og nr 0523 700 0021.

Det sitter to releer i den og det går en ledning fra hver av den ut som henger løst. en grønn og en blå,(begge så grønne ut på utsiden).

Den saken nederst (motstand?) er jordet sammen med festet til den nederste coilen.

Den har også egen strøm og jordledning.

Har dette noe med tenning å gjøre?

Edited by Lars K (see edit history)
Link to post

set ut som releer til power trimen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg prøver igjen...

 

Tok av svinghjulet istad for å se. Ledninger og spoler så greit ut,men på kontaktpunktene på innsiden av selve svinghjulet var det mye overflaterust.

Skal selvfølgelig gjøre dette rent,men lurer på om jeg skal ha på noe stoff på de punktene? eller bare rent og tørt?

Link to post

Ja, du har CDI. Men ut av de bildene du har vist, er det tydelig at denne motoren har vært utatt for en hjemme-elektriker. Det skulle ikke forbause meg mye om alt skyldes en jordingsfeil et eller annet sted - Prøv å ta litt fler bilder som viser mer av det elektriske opplegget..... Før du peller av for mye, bør man starte i en ende for å feilsøke. :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Gjorde helt rent under svinghjulet og satte det på igjen. Ingen forskjell :nonod: Men tok noen flere bilder da. . Tok vekk den signalboksen siden den ikke er i bruk,hadde ikke noe med feilen å gjøre.

Trykk på Fullversjon for å se bedre...

51058_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/20539/51058.jpg

 

51059_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/20539/51059.jpg

 

51060_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/20539/51060.jpg

 

51061_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/20539/51061.jpg

Kan noen si meg hvor cdi boksen sitter? Trodde det var en ganske stor boks?

Bare å rope ut etter flere bilder, eller hvis noen ser noe feil!

Edited by Lars K (see edit history)
Link to post

Dte jeg kan tenke meg at kan vere feil paa din motor kan vere at enten dodmannsknapp eller en av de tempsensorene du ser paa nest siste bilde er odelagte..... Nei la oss faa en slutt paa problemet, hvor mye skal du ha for motoren :lol:

Link to post

Hvor mye byr du? hehe ledningene på temp sensor,svart og blå er bare koblet isammen. rosa og svart går inn i "kabelpakka" Har det noe med tenninga å gjøre da?

Har leita etter et brukt panel med start\stopp og choke for å utelukke dødmann og tenningslås,men finner ingen brukte! Finner bare hele kontrollen med 10pin,jeg har 7pin :sad:

Link to post

Kan du ikke bare koble vekk doedmannsknappen da, er ikke sikker paa om den paa denne motoren skal sammenkoble for og stoppe motoren eller om den skal bryte kretsen for og stoppe motoren. Det finner du fort ut.

Tempsensoren som er koblet til ser ut som den orginale, den andre ser ut som en ettermontert en for og ha vanntempinstrument i baaten. Den orginale vil kutte gnisten til pluggene [samme som doedmannsknappen] hvis den registrerer for hoy tempratur. Prov og koble denne fra eller til naar gnisten til pluggene forsvinner.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...