Lars K Startet 11.Mars.2008 Del på Facebook Startet 11.Mars.2008 Tenkte jeg skulle begynne å feilsøke på motoren min nå,siden sesongen starter snart. Motoren starter helt greit og kan kjøre hele dagen for å så plutselig ikke starte i det hele tatt. Ikke gnist på plugger. Hvis den først starter stopper den ikke,men hvis den er halvvarm er den helt død. Regner med det er noe av elektronikken som tuller,noen som kan komme med tips om hva som kan være galt? Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 12.Mars.2008 Del på Facebook Svart 12.Mars.2008 Coil eller cdi enhet? Pluggledninger? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 12.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2008 Tror ikke det er plugger eller ledninger,men mulig det kan være cdi enheten? Er det ikke noe under svinghjulet som også kan ryke? Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 12.Mars.2008 Del på Facebook Svart 12.Mars.2008 Jo, statoren som genererer spenning fra svinghjulet. Tror jeg v ille utelukket pluggledninger/coil(er) først. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 12.Mars.2008 Del på Facebook Svart 12.Mars.2008 Det første du må sjekke er jo selfølgelig plugger og pluggledninger, var selv ute for på lørdag at en plugg som var under et halvt år gammel røk.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 12.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2008 Plugger og ledninger var nytt ifjord da problemene kom,men jeg skal ta fram båten imorra og begynne med plugger\ledninger. Sitér dette innlegget Link to post
westbas 89 Svart 13.Mars.2008 Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 Min Yamaha 40 ca.85mod. fusket når det var litt fukt under motorlokket. Det var brudd i høyspent siden på coil. Det var gnist på pluggen og alt virket ok, men fikk overslag ved belastning og fuktig vær.mål med ohm-meter ,mener du skal ha ca1000 ohm mellom plugghette og gods. Ellers har du en spole pr.sylinder under svinghjulet som gir signal til cdi-boxen om tennings-tidspunkt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mars.2008 Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 Er jo separate coiler på disse, veldig rart dersom alle skulle feile synkront. Samme med plugger/pluggledninger. Tipper på CDI boks, evt de "pickup spolene" som JEFredriksen refererer til Ville kjøpt en reparasjonsmanual til motoren, her står bl-a ohm verdiene på spolene under svinghjulet. Kjøpte min fra THS Brekke tror jeg det var, en Seloc manual som dekte 2-225hk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 13.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 (redigert) Takk for alle svar. Har vært ut og testet litt nå. Byttet plugger,fikk da gnist,men ville ikke starte. Så tok jeg av slangen fra bensinpumpa,der sprutet det skikkelig når starteren gikk. Pumpet blæren steinhard og dro på starter,kikket på plugger. Tørre. Gjentok dette tre ganger,da startet den. Mulig dette er kombinasjon mellom halvdårlige plugger og møkk i forgassere? Lurer også litt på den nederste boksen der,de to grønne ledningene er til turteller. Er denne orginal montert? Ser litt hjemmemekk ut.... Ser ingen cdi boks her? Den øverste er sikringsboks,den under er vel "switchbox"? Redigert 13.Mars.2008 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mars.2008 Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 Pumpet blæren steinhard og dro på starter,kikket på plugger. Tørre. Gjentok dette tre ganger,da startet den. Mulig dette er kombinasjon mellom halvdårlige plugger og møkk i forgassere? Har vært borti no lignende på min 60hk,der var det irr i flottørhusene som gjorde at flottørene så ut til å henge seg opp. Hadde et sett forgassere fra en annen motor,satte på disse og har siden ikke hatt problemer. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
westbas 89 Svart 13.Mars.2008 Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 (redigert) Er jo separate coiler på disse, veldig rart dersom alle skulle feile synkront. Samme med plugger/pluggledninger.Tipper på CDI boks, evt de "pickup spolene" som JEFredriksen refererer til Du har nok rett i det, en annen mulighet er dårlig kontakt i dødmannbryter eller tenningsbryter,da vil du heller ikke få gnist. Redigert 13.Mars.2008 av JEFredriksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 13.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 Du har nok rett i det, en annen mulighet er dårlig kontakt i dødmannbryter eller tenningsbryter,da vil du heller ikke få gnist. Har sjekket dette med dødmannskappen,det var det første som slo meg..... Noen som vet hva den nederste boksen med turtellersignal er da? Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 14.Mars.2008 Del på Facebook Svart 14.Mars.2008 Synes det hele elektriske i motoren der så litt hjemmemekket ut jeg.... Den boksen du nevner er vel kanskje en likeretter? Hadde det ikke vært for ledningene til turtelleren kunne det ligna på rèle til powertrim også (om du har det da) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 14.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2008 Har powertrim\tilt ja. Ledningene så sånn ut når jeg kjøpte motoren,bortsett fra de tykke rød og brune,som jeg har lagt opp selv. Han jeg kjøpte den av sa de to grønne var til turteller,hvis det er releet til trimmen kan det være trim indikatorsignal tro? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 14.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2008 (redigert) Var ute og prøvde å starte nå,helt død. Plukket opp den boksen som jeg lurte på hva var. Boksen er ikke skrudd fast,bare dyttet nedi der. På baksiden står det Control relay og nr 0523 700 0021. Det sitter to releer i den og det går en ledning fra hver av den ut som henger løst. en grønn og en blå,(begge så grønne ut på utsiden). Den saken nederst (motstand?) er jordet sammen med festet til den nederste coilen. Den har også egen strøm og jordledning. Har dette noe med tenning å gjøre? Redigert 14.Mars.2008 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mars.2008 Del på Facebook Svart 14.Mars.2008 set ut som releer til power trimen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 14.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2008 Fikk start på motoren,stoppet og tok av hele den nederste boksen og startet igjen. Det gikk fint,gikk som den skulle. Lot motoren stå i fire timer,nå er den helt død igjen Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 16.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2008 (redigert) Her er boksen jeg tok av. Er dette bare en form for "turtallsgiver"? Boksen nest nederst. Link Redigert 16.Mars.2008 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 29.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Har jeg cdi enhet?? Regner med jeg må av med svinghjulet og se,går det ann å se om spolene er ødelagt? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 11.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2008 Jeg prøver igjen... Tok av svinghjulet istad for å se. Ledninger og spoler så greit ut,men på kontaktpunktene på innsiden av selve svinghjulet var det mye overflaterust. Skal selvfølgelig gjøre dette rent,men lurer på om jeg skal ha på noe stoff på de punktene? eller bare rent og tørt? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Ja, du har CDI. Men ut av de bildene du har vist, er det tydelig at denne motoren har vært utatt for en hjemme-elektriker. Det skulle ikke forbause meg mye om alt skyldes en jordingsfeil et eller annet sted - Prøv å ta litt fler bilder som viser mer av det elektriske opplegget..... Før du peller av for mye, bør man starte i en ende for å feilsøke. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Lars K Svart 11.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2008 (redigert) Gjorde helt rent under svinghjulet og satte det på igjen. Ingen forskjell Men tok noen flere bilder da. . Tok vekk den signalboksen siden den ikke er i bruk,hadde ikke noe med feilen å gjøre. Trykk på Fullversjon for å se bedre... Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/20539/51058.jpg Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/20539/51059.jpg Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/20539/51060.jpg Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/20539/51061.jpg Kan noen si meg hvor cdi boksen sitter? Trodde det var en ganske stor boks? Bare å rope ut etter flere bilder, eller hvis noen ser noe feil! Redigert 11.April.2008 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Dte jeg kan tenke meg at kan vere feil paa din motor kan vere at enten dodmannsknapp eller en av de tempsensorene du ser paa nest siste bilde er odelagte..... Nei la oss faa en slutt paa problemet, hvor mye skal du ha for motoren Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 11.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2008 Hvor mye byr du? hehe ledningene på temp sensor,svart og blå er bare koblet isammen. rosa og svart går inn i "kabelpakka" Har det noe med tenninga å gjøre da? Har leita etter et brukt panel med start\stopp og choke for å utelukke dødmann og tenningslås,men finner ingen brukte! Finner bare hele kontrollen med 10pin,jeg har 7pin Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Kan du ikke bare koble vekk doedmannsknappen da, er ikke sikker paa om den paa denne motoren skal sammenkoble for og stoppe motoren eller om den skal bryte kretsen for og stoppe motoren. Det finner du fort ut. Tempsensoren som er koblet til ser ut som den orginale, den andre ser ut som en ettermontert en for og ha vanntempinstrument i baaten. Den orginale vil kutte gnisten til pluggene [samme som doedmannsknappen] hvis den registrerer for hoy tempratur. Prov og koble denne fra eller til naar gnisten til pluggene forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.