Jump to content

Tenningsproblemer Yamaha 85hk 84mod

Lars K

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle begynne å feilsøke på motoren min nå,siden sesongen starter snart.

Motoren starter helt greit og kan kjøre hele dagen for å så plutselig ikke starte i det hele tatt. Ikke gnist på plugger.

Hvis den først starter stopper den ikke,men hvis den er halvvarm er den helt død. Regner med det er noe av elektronikken som tuller,noen som kan komme med tips om hva som kan være galt?

Min Yamaha 40 ca.85mod. fusket når det var litt fukt under motorlokket. Det var brudd i høyspent siden på coil.

Det var gnist på pluggen og alt virket ok, men fikk overslag ved belastning og fuktig vær.mål med ohm-meter ,mener du skal ha ca1000 ohm mellom plugghette og gods. Ellers har du en spole pr.sylinder under svinghjulet som gir signal til cdi-boxen om tennings-tidspunkt

Er jo separate coiler på disse, veldig rart dersom alle skulle feile synkront. Samme med plugger/pluggledninger.

Tipper på CDI boks, evt de "pickup spolene" som JEFredriksen refererer til

Ville kjøpt en reparasjonsmanual til motoren, her står bl-a ohm verdiene på spolene under svinghjulet.

Kjøpte min fra THS Brekke tror jeg det var, en Seloc manual som dekte 2-225hk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk for alle svar. Har vært ut og testet litt nå. Byttet plugger,fikk da gnist,men ville ikke starte. Så tok jeg av slangen fra bensinpumpa,der sprutet det skikkelig når starteren gikk.

Pumpet blæren steinhard og dro på starter,kikket på plugger. Tørre. Gjentok dette tre ganger,da startet den. Mulig dette er kombinasjon mellom halvdårlige plugger og møkk i forgassere?

p3130010.jpg

Lurer også litt på den nederste boksen der,de to grønne ledningene er til turteller. Er denne orginal montert? Ser litt hjemmemekk ut....

p3130011.jpg

Ser ingen cdi boks her? Den øverste er sikringsboks,den under er vel "switchbox"?

Redigert av Lars K (see edit history)
Pumpet blæren steinhard og dro på starter,kikket på plugger. Tørre. Gjentok dette tre ganger,da startet den. Mulig dette er kombinasjon mellom halvdårlige plugger og møkk i forgassere?

Har vært borti no lignende på min 60hk,der var det irr i flottørhusene som gjorde at flottørene så ut til å henge seg opp. Hadde et sett forgassere fra en annen motor,satte på disse og har siden ikke hatt problemer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er jo separate coiler på disse, veldig rart dersom alle skulle feile synkront. Samme med plugger/pluggledninger.

Tipper på CDI boks, evt de "pickup spolene" som JEFredriksen refererer til

Du har nok rett i det, en annen mulighet er dårlig kontakt i dødmannbryter eller tenningsbryter,da vil du heller ikke få gnist.

Redigert av JEFredriksen (see edit history)

Var ute og prøvde å starte nå,helt død.

Plukket opp den boksen som jeg lurte på hva var.

rele.jpg

Boksen er ikke skrudd fast,bare dyttet nedi der. På baksiden står det Control relay og nr 0523 700 0021.

Det sitter to releer i den og det går en ledning fra hver av den ut som henger løst. en grønn og en blå,(begge så grønne ut på utsiden).

Den saken nederst (motstand?) er jordet sammen med festet til den nederste coilen.

Den har også egen strøm og jordledning.

Har dette noe med tenning å gjøre?

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ja, du har CDI. Men ut av de bildene du har vist, er det tydelig at denne motoren har vært utatt for en hjemme-elektriker. Det skulle ikke forbause meg mye om alt skyldes en jordingsfeil et eller annet sted - Prøv å ta litt fler bilder som viser mer av det elektriske opplegget..... Før du peller av for mye, bør man starte i en ende for å feilsøke. :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Gjorde helt rent under svinghjulet og satte det på igjen. Ingen forskjell :nonod: Men tok noen flere bilder da. . Tok vekk den signalboksen siden den ikke er i bruk,hadde ikke noe med feilen å gjøre.

Trykk på Fullversjon for å se bedre...

51058_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/20539/51058.jpg

51059_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/20539/51059.jpg

51060_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/20539/51060.jpg

51061_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/20539/51061.jpg

Kan noen si meg hvor cdi boksen sitter? Trodde det var en ganske stor boks?

Bare å rope ut etter flere bilder, eller hvis noen ser noe feil!

Hvor mye byr du? hehe ledningene på temp sensor,svart og blå er bare koblet isammen. rosa og svart går inn i "kabelpakka" Har det noe med tenninga å gjøre da?

Har leita etter et brukt panel med start\stopp og choke for å utelukke dødmann og tenningslås,men finner ingen brukte! Finner bare hele kontrollen med 10pin,jeg har 7pin :sad:

Kan du ikke bare koble vekk doedmannsknappen da, er ikke sikker paa om den paa denne motoren skal sammenkoble for og stoppe motoren eller om den skal bryte kretsen for og stoppe motoren. Det finner du fort ut.

Tempsensoren som er koblet til ser ut som den orginale, den andre ser ut som en ettermontert en for og ha vanntempinstrument i baaten. Den orginale vil kutte gnisten til pluggene [samme som doedmannsknappen] hvis den registrerer for hoy tempratur. Prov og koble denne fra eller til naar gnisten til pluggene forsvinner.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...