Jump to content

Tenningsproblemer Yamaha 85hk 84mod


Lars K

Recommended Posts

Den øverste av boksene på siden av det nederste bildet er Likeretteren. Den nederste av de, den avlange med alle tilkoblingsunktene er CDI - støpt inn bakenfor koblingspunktene.

 

Statoren kan også være kilden til problemene, likeledes pulsercolien i skåla ved veiva. Den flate kabelen som går ut ifra denne gir signaler til CDI

 

Det finnes overgangstykker i fra 7-pin til 10-pin å få kjøpt.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Nei, ikke nødvendigvis. Den skulle tidvis hatt problemene på tomgang da også.. Men at den virker når du beveger fortenningsreguleringen gjennom gasspådrag er jo et utgangspunkt for videre feilsøking. Du bør prøve å få tak i en manual med skjema og måleverdier for å gå videre med dette....

 

Edit; Begynn med det enkleste, ta for deg tenningslåsen i 703 og sjekk at denne er i orden uten noen innvendige kabelbrudd eller dårlige kontakter. Ta av 7- pin og prøv å "jumpe" disse for å sjekke at tenningslås er i orden. Kan komme tilbake senere med hva som er hva.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Da må jeg dessverre bumpe denne,siden motoren er helt død :headbang: Absolutt ingen gnist på noen av pluggene. Har ikke funnet noe skjema med måleverdier,men det jeg har gjor er:

 

Tatt av den hvite ledningen til dødmannsknapp.

Prøvd uten tempsensor tilkoplet,satte kablene isammen uten sensor.

Har sjekket det jeg kan se av ledninger fra stator og videre til cdi.

Jeg har mest trua på at det er stator eller cdi som er ødelagt.

Er det noen som vet hvordan jeg kan måle på stator og cdi for å finne ut om noe av det er ødelagt?

Link to post

Da har jeg målt litt på motoren. Veit ikke om dette ble riktig,men brukte bare vanlig digitalt multimeter på vekselstrøm.

Har tegnet litt her de verdiene jeg målte:

81191_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/32629/81191.jpg

 

Ut fra CDI til coiler var det bare et lite utslag idet jeg slapp startnøkkelen,resten av verdiene var der konstant mens starteren gikk.

Betyr dette at CDI er ødelagt,eller er ikke digitalt multimeter raskt nok til å måle verdiene?

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...