Miranda Startet 12.Mars.2008 Del på Facebook Startet 12.Mars.2008 Jeg ser at Eber oppgir luftmenden varmeapparatet gir. Denne infoen kan jeg ikke finne hos de andre. Hva er forskjellen på luftmengden på eber 4kw og Ardic 432DL for eksempel Dette er for meg like viktigt som hvor mange kw varmeren er på. I denne båten står en Ardic, men det er forliten vivtekapasitet til å gi nok varme helt fremme i baugen, Selv om alle slangene er isolerte. Må jeg opp i en Eber D5 for å få nok varme fremme i båten min? Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
koh Svart 12.Mars.2008 Del på Facebook Svart 12.Mars.2008 Ellers finnes det "hjelpevifter" som hjelper til med å frakte lufta ut gjennom lange kanaler. Men verken hjelpevifter eller hovedvifter fungerer spesiellt bra om vi snakker om struping slik at de må arbeide i mottrykk. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 12.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2008 hjelpevifte er ikke noe alternativ. Kanalene er åpne og fine, men det kommer lite luft frem i baugen. Lit merkelig ettersom det er et rett strekk. Inn til stikklugar og toalett er det bra med luft / varme. Er det noen som hvet viftekapasiteten på Ardic 432DL Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
nimbuster Svart 12.Mars.2008 Del på Facebook Svart 12.Mars.2008 Har du den samme slangedimensjonen overalt, helt fra varmeren og frem til dysa i forkabinen...eller finnes det innsnevringer til tynnere slanger.....bend osv? Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 13.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 Samme dim over hele fjøla. Må vell til med en D5 for å få en dyse ute på dekk og. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Sydvesten Svart 13.Mars.2008 Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 Ser at denne Ardic bruker Ø65mm slange og max 10 meters lengde, og for hver 90 grader så reduseres maks lengde med 1m og for hver 45 grader så reduseres den med 0,3m.... trenger man lengere slange så må en gå opp til større dimesnjon som f.eks Ø90mm... Så da er det bare å begynne å regne på tapene..... formoder denne har omtrent samme luftmengde som er Mikuni MY30 og de andre som ligger i samme løpye med tanke på effekt, rundt 3-3,5 kW På min 3,5kW så er det ikke mye luft som kommer i forpiggen, men om jeg ser på "tapene" som Ardic regner så har jeg mye.... jeg har 270 graders bend (riktignok "long radius") rett etter varmeren og det reduserer slange lengden med 3m bare der.... så har jeg nok en del andre bukter og bøyer på ferden gjennom skottene slik at tapene er store... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Miranda Svart 13.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 Ardic'n er kjempe den, og forige eier av båten har gjort en kjempe jobb. Med tanke på at jeg ville ha en dyse ute under kalesjen så var tanken om jeg måtte ha en D4 eller D5 for å klare oppvarming ute og inne om gradestokken kryper noen grader under 0. Men tror nok det blir en D5 jeg går for. Vil ikke la "Duen" fryse Ellers må jeg si at vi er kjempefornøyde med Riviera'n og angrer ikke en dag på at vi kjøpte nettop denne båten, gleder meg til sommeren Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.