Jump to content

Små barn i båt

My First

Recommended Posts

Hei

Relativ ny her på forumet og drister meg til å stille et spørsmål i håp om å få tips og erfaringsmeninger fra dere andre som har hatt/har små barn i båt.

Har ei litta snuppe på 10 måneder og jeg og kapteinen har nettopp kjøpt oss seilbåt. :sailing:

Jeg har gjort meg noen tanker om det å ha ei litta tutte ombord, men ønsker å høre fra andre bl.a

soveplass? (sove ilag med oss og ta med vognbag'en?)

under seiling (binde fast, sette fast i sykkelstol?)

Bør man tenke på noe sikkerhetsmessig annet enn vest til henne?

Andre ting?

:flag:

Edited by My First (see edit history)

Lag til minst en sjøkøye:

sjokoye_3.jpg

(klikk på bildet for mer info)

Fint å sette bagen i sjøkøya ved soving på dagen. Når minsten blir litt større og ikke trenger bag er sjøkøya god å ha til soving og lekegrind.

S/Y Surprise

Jeg har også en sånn.

Skrudd fast i ei list under puta. Innsydd list i øvre enden, og så festes den i kroker i taket.

Båter er forskjellige, men hos meg passer et Rømer bæresete som hånd i hanske mellom benkene ute.

Når de blir litt større synes de det er gøy å bli heist opp i riggen.

db_Surprise_ved_brygge1.jpg

Han som henger ved 2. saling er vel 4 år på bildet. :smiley:

Fint som julekort til besteforeldre & sånt også .....

S/Y Surprise

Har ikke erfaring med seilbåt , men til vår båt laget vi en " sovebinge " av tre som ble skrudd fast under madrassen ,

mens under gange så var det for det meste kryping på golvet innendørs.

Måltidene ble intatt i ett bilsete hvor bærehandtaket ble satt fast inn mellom sete og rygg i sofaen.

Når det gjelder sikkerhet så hadde vi selvfølgelig vest , men tanken på å gå i sjøen med en baby dersom det skulle gå galt , virket ikke som noen god løsning.

Vi var derfor hele tiden opptatt av å ha tilgjengelig gummibåt.

img_4828.jpg

Vi skal på relativt lang tur (nesten 4 månader) kommende sessong, med en på 1 og en på 3.

I fjor var vi 6-7 uker ute med 2 barn på mellom 3 uker og 2 år, våre erfaringer er:

- Planlegging av spising og soving ift avreise, tillegging, seilheising etc er viktig

- For alderen 10 mnd til 2 år er det viktig med få skarpe kanter og farlige ting i tilgjengelig høyde: dvs sikre gass, evt klemfareting, polstre kanter etc.

- Om mor ammer er det trivllig for mor om man prioriterer at mor skal få være ute når hun ikke gir mat.

- For over 2 år skjønner jo barna endel, og kan lettere bli fortalt hva de skal gjøre/ikke gjøre

- For over to år er det nyttig med tv/dvd til bruk når mor og far må rette oppmerksomheten mot andre ting.

- Om minsten er så liten at han/hun kan ligge i en fastspent bag, så er det supert.

- Hvis ikke er sjøkøye som minsten ikke kan krabbe ut av et must, i år planlegger vi en 2 delt versjon: en trang til bruk for soving under gang, en stor som minsten kan romstere litt i og som vi kan plassere han i i kritiske situasjoner. i rolige forhold vil han få lov å krabbe rundt som han vil.

- Har i år kjøpt en Lagoon babystol, til å spenne fast minsten i ute. Dette er en variant der man kan flytte på sykkelstolen, feks til spising/sitte under sprayhood. Koster flesk (ca 2000 komplett) hos SeaSea, de har forresten 20% på alt hos SeaSea ut uken tror jeg.

- Redningsvest er alltid på når de er ute under gang og på brygga. Sikkerhetsliner er i bruk når vi seiler litt tøft/ikke kan ha full attention på barna.

- Rekkenett rundt hele båten, vi lar barna da gå alene på dekk når det er rolig

- Korte etapper, landligge i snitt hver fjerde dag, noen lange heldagsetapper innemelleom spiser distanse - gjerne på regndager hvor barna alikevel er mye inne, seilas på kveld natt når barna sover kan fungere bra.

- Sist men ikke minst, barn er langt mer tilpassningsdyktige enn voksne.

Våre barn stortrives i båt, en unik mulighet for familien å leve tett sammen 24/7.

Edited by runes (see edit history)
- Korte etapper, landligge i snitt hver fjerde dag, noen lange heldagsetapper innemelleom spiser distanse - gjerne på regndager hvor barna alikevel er mye inne, seilas på kveld natt når barna sover kan fungere bra.

- Sist men ikke minst, barn er langt mer tilpassningsdyktige enn voksne.

Våre barn stortrives i båt, en unik mulighet for familien å leve tett sammen 24/7.

Takk for mange gode råd, også for oss som er besteforeldre og tar barnebarna med ut på tur. Da vi selv hadde små barn for utrolig mange år side, forflyttet vi også oss ofte om kvelden/natten. Da sov barna, været var ofte roligere og det var lett å følge fyrlyktene i leia ( bare kompasset var oppfunnet da :smiley: ).

Tusen takk for alle innlegg - så utrolig flott å lese, her er det mye som ikke har streifet mine tanker engang...

Ser fram til en herlig sommer på det våte element :drink:

Hei!

Jeg har 4 barn, 11,8,4 og minstemann nå er 2. Jeg var IKKE vandt med bobåt før første båt ble kjøpt for 3 år siden, og gud hjelpe meg hvor jeg til tider har hatet grunner elendig planlegging ved tilrettelegging for barna :headbang:

Men en lærer så lenge man lever, så nå har jeg lagt opp til følgende, litt avhengig av alder her da...

1. Forpigg er lekeplass på dagtid, har delt inn sengen med plater på nattestid

2. Følger samme leggemønster som hjemme

3. Tegnesaker, bøker, DVD, hvert barn har sin DVD spiller, beste investering ever ved regnvær, legge til kai, osv.

4. Leker til de minste, alltid " favoritt" lekene

5. Kjører aldri mer enn 2 timer pr. dag, lengre etapper skal skje etter leggetid.

6. Alle barn har "sine" små og store oppgaver slik at de føler at de er med på turen

7. Gi barna ansvar, dette er gøy type ting

8. bruke tid på barna i stede for å gnikke og gnukke på båten

9. Gi mor masse fri slik at hun ikke "tar av " etter 1 uke i båt

10. De to eldste har hver sin seng, ellers blir det masing til langt på natt...

11. Orden, orden og atter orden... sier jeg som er det største rotehue.... Men dette er viktig for trifselen.

Kommer nok på flere ting etter hvert, men i fjor stoppet ferien brått etter 1 uke grunnet kaos... :headbang:

Så dette året har jeg kjøpt vesentlig større båt, lagt slagplan sammen med fruen og stiller med blanke ark, klar til ny sessong :yesnod:

Hei!

Er enig med flere her.... har en 11 åring som skal spille fotball 24/7, ikke like lett å få til på en holme..... å så er det dette med cuper i helgene ++++

Barn 2-4, rimelig greit, litt styr men det går. Han på 8 er det bare glede med, da alt er gøy i den alderen. Når vi reiser ut med andre med jevnaldrende barn er det alltid gøy, men det skjer jo ikke alltid...

De som klarer å få med 14-17 åringene (særlig jenter) med på båttur bør få stjerner i loggboka.

Da har jeg stjerner,

pleier å lokke med at neste plass vi kommer til , ja der er det sikkert mye butikker å shoppe i.

har gått greit til nå.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Noen stjerner blir det på meg også, da...

Men det ser nok ut til at vi har den vanlige pausen nå. 19-åringen har masse andre prosjekter, og det er egentlig greit. Gutten og jenta på 18 blir med til og fra, slik egentlig alle tre har gjort det de siste årene.

(som man vil se, vi har rikelig erfaring med mange små barn i båt samtidig, fordelen har hele tiden vært at de hadde med seg sine beste venner).

Derimot er alle tre egentlig i stand til å bruke båten på egenhånd, men rederikravet er bestått båtførerprøve, og relevant radiosertifikat. Til nå er det bare eldstemann som har brukt tid på det.

Laholm

• 4 weeks later...