Jump to content

VHF fra usa


RonnyB

Recommended Posts

I USA har de andre kanaler enn Europa, men svært mange VHF apparat har mulighet til å velge mellom de ulike regioners kanaler.

Ellers må du være klar over at VHFer solgt i USA normalt ikke har CE godkjenning.

Det innebærer at du ikke får konsesjon på apparatet.

Hvis du likevel sitter med en VHF fra USA kan du jo kjøpe en billig håndholdt i Europa og bruke konsesjonen du får på denne..... :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvis du likevel sitter med en VHF fra USA kan du jo kjøpe en billig håndholdt i Europa og bruke konsesjonen du får på denne..... :wink:

 

VHF er sikkerhet og sikkerhet bør ikke kjøpes på billigsalg.

For å utnytte sikkerheten med VHF radio bør apparatet du registrerer ha DSC, slik at du i en nødsituasjon kun trenger å trykke på en knapp for å varsle om at du er i nød.

Dette apparatet bør ha høy utgangseffekt og god antenne, vanligvis er dette ikke tilfelle med håndapparater.

Mitt forslag (kun et forslag) er at du skaffer deg et apparat som kan fastmonters som hovedapparat, og dersom du kjøper dette i USA sørg da for at det er godkjent i Norge. (Etter hva jeg har hørt er det vanskelig, men ikke umulig). Ønsker du 2 apparater kjøp heller et håndapparat som nr. 2 fra USA, kjekt å ha til dagelig og nødvendig dersom du må forlate båten i en nødsituasjon. Ser at SEA SEA selger et håndapparat til 725,- så hvor mye du sparer vet jeg ikke. Kanskje mer å spare på en god kartplotter fra USA?

 

 

Noen har sagt at du bør legge like mange penger i en VHF radio som du synes at du selv er verd. VHF radioer for fast installasjon koster fra 2.000,- pluss montasje.

Link to post
Share on other sites

VHF er sikkerhet og sikkerhet bør ikke kjøpes på billigsalg.

For å utnytte sikkerheten med VHF radio bør apparatet du registrerer ha DSC, slik at du i en nødsituasjon kun trenger å trykke på en knapp for å varsle om at du er i nød.

Dette apparatet bør ha høy utgangseffekt og god antenne, vanligvis er dette ikke tilfelle med håndapparater.

 

Noen har sagt at du bør legge like mange penger i en VHF radio som du synes at du selv er verd. VHF radioer for fast installasjon koster fra 2.000,- pluss montasje.

 

Ett apparat kjøpt i USA er minst like godt som ett kjøpt i europa, men mangler som regel CE godkjenning.

Kjøper du et rimelig håndholdt apparat i europa og skaffer deg konsesjon knotter du elegant det MMSI nummeret inn i apparatet fra USA.

DSC er det nemmelig ikke bare Europa som har...

 

Å kjøpe VHF tilsvarende egenverdi :headbang::headbang: Makan til vas....

Link to post
Share on other sites

Selv vurderer jeg en Simrad radio, nærmere bestemt RS86.

Denne koster ca. halvparten i USA, og dette er vel nøyaktig samme radioen enten du kjøper den her eller der?

 

Det jeg er mer nysgjerrig på er denne "konsesjonsplikten" på VHF; er dette noe som bortfaller mer og mer? Hvordan blir i såfall dette ifm. tildeling av MMSI nummer?

Kan man få konsesjon på en "EU-modell" fra statene (enten denne har CE-godkjenning eller ikke?)

 

En annen ting er jo at jeg gjerne vil ha L-kanalene; kan man få tilgang til disse på "USA" apparatene? (Eller er det snakk om en software oppgradering eller tilsvarende?)

 

Når det er snakk om å kjøpe VHF radio som er like mye verdt som meg selv, blir jo dette "himla" dyrt :flag:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en Navman fra Canada som kom på 1600 kr. Seatronic tar 3990 for den samme på tilbud. Eneste forskjell er at den mangler L-kanalene. Kan virkelig ikke skjønne at jeg setter sikkerheten i fare. De som setter noe i fare er norske aktører som skal sko seg og dermed priser VHF og nødpeilere så høyt at mange ikke tar seg råd til utstyret.

Link to post
Share on other sites

Sikkerhet og pris?

 

Det som var poenget mitt var at man bør tenke på at VHF radioen skal kunne fungere den dagen man virkelig trenger den. Om den er kjøpt i Norge eller Legoland betyr mindre.

 

En håndholdt VHF uten muligheter for å kunne benytte DSC er etter min mening ikke det beste alternativ.

 

Noe som Johannes, shaukaas og Sebaldus har svart glimrende på.

 

Har lært at ved å bruke noen litt proviserende uttsagn så blir det fart i diskusjone. Takk til dere for gode innspill.

Link to post
Share on other sites

Det jeg er mer nysgjerrig på er denne "konsesjonsplikten" på VHF; er dette noe som bortfaller mer og mer? Hvordan blir i såfall dette ifm. tildeling av MMSI nummer?

Kan man få konsesjon på en "EU-modell" fra statene (enten denne har CE-godkjenning eller ikke?)

 

En VHF er konsesjonspliktig og det er ingen grunn til å forvente at denne plikten kommer til å falle bort. Antall fartøyer med VHF konsesjon øker stadig.

 

Ved tildeling av konsesjon vil du få ditt eget kallesignal og MMSI nummer, og fartøyet blir registrert i det norske skipsradioregisteret. Det er viktig å merke seg at uten MMSI nummer vil ikke DSC funksjonene virke, heller ikke viktige nødknappen som gir direkte alarmering til Kystradio.

 

Du kan få konsesjon på en radio så lenge denne er godkjent av Post og Teletilsynet. og en radio som ikke har CE merke vil ikke bli godkjent. Så lenge radioen er godkjent av P&T spiller det ingen rolle hvor i verden den er kjøpt, men som hovedregel kan man forvente at utstyr som er beregnet for det amerikanske markedet ikke vil oppfylle kravene til bruk i Europa.

 

mvh

Dag Ivar

Telenor Maritim Radio

Link to post
Share on other sites

Er det helt idioti og handle og bruke VHF uten sertfikat?

Hva koster evnt slikt kurs?

 

Det er mulig å handle VHF uten å ha kurs, Idioti er det heller ikke. :wink:

Det bedre å ha VHF uten konsesjon enn å ikke ha VHF :smiley:

 

Men det er så enkelt å ta VHF sertifikat at det er egentlig ingen grunn til å la det være.

Med konsesjon på apparatet har du også mer glede av VHFen.

I den forstand at du kan benytte tjenester over kystradiostasjonene. :yesnod:

 

Kunnskapen du får ved å gjennomgå pensum er heller ikke å¨forakte....

Selv om det blir påstått at: "Kunnskap øker smerten" :headbang:

Link to post
Share on other sites

Trodde man måtte legge frem et bevis på at en har hatt VHF kurs for å få kjøpt slikt her i landet.

Hvis det har seg slik at man kjøper en vhf og ikke har konsesjon på apparatet, hvordan er dette her med kallenavn og slikt da, får en ikke utdelt det sammen med kosesjonen?

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

Link to post
Share on other sites

Hvis det har seg slik at man kjøper en vhf og ikke har konsesjon på apparatet, hvordan er dette her med kallenavn og slikt da, får en ikke utdelt det sammen med kosesjonen?

Kallesignal får du med konsesjon, eller dersom båten er registrert i skipsregisteret.

Link to post
Share on other sites

Mnei, ikke helt.

 

Kallesignal og MMSI-nummer får du med konsesjonen, når båten ikke er registrert i skipsregisteret. Hvis båten er registert der er det de (skipsregisteret) som tildeler kallesignal. Konsesjon må du ha uansett.

 

Mvh,

Kjell

Hmmm? Uansett sier du.

Men man får ikke konsesjon uten å ta vhf kurs, sant? Så hvis jeg velger å kjøpe og ha og kansje bruke vhf'n litt, til å snakke med kjennsfolk og kalle opp en eller annen båt (og til nød selfølgelig) uten konsesjon. Er det like ille som å kjøre bil uten å ha tatt sertfikat?

Blir jeg sett ned på av myndigheter og båtfolket for å gjøre slikt?

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

Link to post
Share on other sites

Det er to "papirer" du trenger for at alt skal være lovlig:

 

VHF-sertifikat, dette er personlig, og et bevis på at du "vet hva du driver med". VHF-kurs er lette å ta, det er ingen heksekunst. Her er mer om sertifikatet.

 

Konsesjon - dette er tillatelsen til å ha og å drive en radiostasjon ombord i et fartøy. Konsesjonen koster 460 kroner pr. år. Her kan du lese litt mer om konsesjon.

 

Personlig vil jeg anbefale å gjøre dette på den lovlige måten, du inngår i et sikkerhetsnett når du har VHF ombord, og som sagt er det langt fra noen heksekunst å oppnå sertifikatet.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Da skal vel alt være i orden da :smiley:

Slett ikke, for selv om du får et kallesignal i skipsregisteret så får du ikke noe MMSI før du har konsesjon. Kallesignalet du får fra skipsregisteret har heller ikke noen verdi før det er registrert med konsesjonen din. da kan du bruke det, og dersom du en gang skulle bruke det i en nødsituasjon vil skipsradioen raskt slå opp hvem som eier båten og hva slags båt det er bare du får sagt kallesignalet ditt. De kan også se om båten har nødpeilesender eller ikke. Det er veldig greit med alt du slipper å forklare når det bøljer og blåser som verst.

Link to post
Share on other sites

Slett ikke, for selv om du får et kallesignal i skipsregisteret så får du ikke noe MMSI før du har konsesjon. Kallesignalet du får fra skipsregisteret har heller ikke noen verdi før det er registrert med konsesjonen din. da kan du bruke det, og dersom du en gang skulle bruke det i en nødsituasjon vil skipsradioen raskt slå opp hvem som eier båten og hva slags båt det er bare du får sagt kallesignalet ditt. De kan også se om båten har nødpeilesender eller ikke. Det er veldig greit med alt du slipper å forklare når det bøljer og blåser som verst.

:yesnod: forstår

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...