Jump to content

Hva kan jeg gjøre for å oppgradere Ford Saab til 180 hk?


EMILIAN

Recommended Posts

Heisann:)

 

Kjøpte meg i fjor høst en Fjord 27 Selcruiser 73-modell :flag: . I båten står det en Ford Saab 150HK 2704ET. Jeg har fått høre at disse motorene

kommer i to versjoner, 150 og 180 hester. Hva må gjøres for å oppgradere min for å få disse 180 hk. Og hva vil dette si for motoren? Håper å få noen gode svar blant dere proffer :smiley: Vil og få si at våren er her godtfolk :yesnod:

 

 

Hilsen stolt Fjordeier :lol:

Stolt Fjordeier:)

Link to post

Hei og gratulerer med ny båt :flag:

For motoren er det ingen problem om du tar ut flere hk.

Vet ikke hvor mye som er forskjellig, men den på 180hk har intercooler, i tillegg så tror jeg pumpetrykket må opp litt, er usikker på om turbo er samme, men du kan ringe KD Trading i Bergen, tlf 55964442, de vet alt om disse motorene.

Jeg har selv en på 180hk, og det er gode maskiner.

En tidligere mekaniker sa at eneste måten å ødelegge disse motorene, hvis de får olje, er å skyte de med bazooka. :cheers:

Link to post

Hei Monique:)

 

Tusen takk for hjelpen:) E stolt over båten og gleder meg stooooort til å starte sesongen:) Brukte båten frem til og med siste helgen før jul i fjor. E livet dette:) Skal ta en telefon til KD Trading og høre hva de sier. Skjønte det sånn fra en båtkar eg kjenner, at man måtte stille på dieselpumpen og turboen. Bedre å være sikker tror eg..he he. Røyker det av motoren din når du starter?

 

Hilsen Stolt Fjoreier:)

Stolt Fjordeier:)

Link to post

Rett med den som vet eksakt.

Mener å huske at 2704 var 130 hk, 2704T var på 150 hk mens 2704ET var på 180 hk.

 

Har hatt samme båt selv i en del år.

Her var det en 2704ET. Etter overhaling var det slutt på røykplagene på denne.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Nå skal jeg være forsiktig så ta det jeg skriver med en klype salt. Folk som kjenner meg hadde sikkert ledd når de ser at jeg uttaler meg om motorer, men men. Jeg hadde en 2704ET som var på 180 HK. Jeg mener den samme blokken kom med 130.150.180 og 240 HK. ( Ford Transit hadde visst også denne blokken i mange år) Min 180 HK hadde turbo men ikke intercooler. Mener det er 240 hester`n som hadde dette.

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post

Har en eller annen plass liggende et "smøreskjema". Dette viste til 2704, 2704T,2704ET og 2704ET+. 130, 150,180 og 250hk.

Sistnevnte var med stempelkjølin og uten termostat, + versjonen hadde også hyppigrer serviceintervall med ettertrekking av rådelager mm.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
( Ford Transit hadde visst også denne blokken i mange år)

Var det ikke Ford Cargo som hadde det, da?

 

Undersøkte litt rundt det samme tidligere rundt min egen 150 HK Ford 2704. Undersøkte da hos KD trading og Haugen Maskin. Det som ble opplyst å måtte gjøres var anskaffelse av intercooler som ikke er på 150 HK men på 180 HK, samt justering av dieselpumpa. Dersom jeg først skulle gjøre dette ble det også foreslått å bytte turboen - da kom man rett opp på 212 HK. I tillegg måtte det vurderes om giret tåler dette - dise økningene passerer fort noen grenser på giret. KD Trading hadde ingen betenkninger med dette - Haugen maskin var mer tilbakeholden med dette når motoren tross alt var såpass gammel, i tillegg til at det ville bli ganske dyrt å anskaffe nevnte deler nytt - de anbefalte heller å kjøpe en donor-motor for brukte deler eller brukt motor med ønsket effekt direkte. Haugen maskin kommenterte også at jeg normalt kunne forvente mer røyk på en 180 HK med intercooler enn på min nåværende 150 HK uten.

Link to post

Hei:) Takker dere alle for gode og ikke minst hjelpsomme svar:) Snakket med KD Trading i går og ble fort klar over situasjonen. For å få mere ut av motoren,måtte eg ha ny turbo,intercooler og overhale eller bytte dieselpumpen. Og i tillegg

til dette kom jo og slanger og koblinger. Prislapp: ca.30000!!!! Og etter at dette var skiftet hadde eg fremdeles en gammel motor! Var jo enig med de i dette og for all del så har KD Trading vært seriøse i måten å fortelle meg situasjonen, hvis noen lurte:) Om en liten stund fikk de inn en innbyttemotor av nyere årgang, som de skulle overhale og kunne gi en effekt fra 240-320 hk..alt etter hva en ville ha. Denne ville passe rett ned i båten min..var bare å flytte motorlabbene over til den nye motoren og rett ned i båten. Prislappen:ca 30000+montering:) I tillegg kunne de selge min gamle motor for ca.12-15000. Avventer nå en tilbakemelding fra KD Trading om en totalpris på motor og montering, før eg vurderer dette. Noen reaksjoner folkens?

Stolt Fjordeier:)

Link to post

Kjør i gang, med en slik motor ville du kunne marsje godt over 20 knop.

Selv følte jeg det slik at båten gikk finest rundt 22 knop..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Jeg fikk et tips for en del år siden fra "lastebil brukere". Da denne motorone også ble brukt her.

Kjør motoren varm, høyt tomgangsturtall, skru opp pumpen til det ble svart røyk og litt tilbake slik at den ikke sotet mer.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Til dere som ønsker å ta ut mer HK av FordSabb`n deres, husk å sjekke at gearkassa tåler påkjenningen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...