Jump to content

Stripp-planket skøyte, fordeler/bakdeler?

Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Det hender jeg får anfall av "trefot-syken" og kikker på skøyter større enn Skjælø. Noen av de jeg da ser er flotte skøyter, men stripp-planket. Siden jeg er "full av fordommer" så kikker jeg raskt videre fordi jeg innbiller meg at en "skikkelig skøyte" skal ha tykke plank og grodde spant.

Jeg vet det blir sagt at bygget på rett vis, så skal stripp-planking være svært sterkt, men hvordan finner en ut om det er gjort på "rette måten"? Hvordan oppdages råte/hull i epoky her? Kan f eks de innerste lagene ha fukt som ikke viser utvendig og båten være på vei til å "gå opp i liminga"? Kort sagt, hva er fallgruvene her, og er virkelig et "tynt" stripp-planket skrog med mindre dimensjonerte spant like bra/sterkt som en tradisjonelt bygget skøyte?

Mener absolutt ikke å støte noen eiere av vakre stripp-plankete båter her. Ønsker kun informasjon og hjelp til å snu et muligens inngrodd og gammeldags syn på dette :wink: i tillegg til at jeg gjerne vil høre hvordan andre ser på dette, fordeler og bakdeler.

Har brukt endel stripp-planking, men da kun på overbygg, og ble ganske fornøyd med dette. Har lest en god del litteratur om emnet og kunne nok vurdert å anskaffe / bygge båt av dette opplegget. Min skepsis kommer fram når jeg tenker over at materialet - strippen - må være ganske tørr. Når en så pakker dette inn i epoxy - hva da med de områdene av strippen som ikke er tørr nok. Ikke minst under vannlinje. Hvor lenge en slik båt ville vare i forhold til tradisjonell trebåt betrakter jeg som et livsløp på ca. 40 år. Muligens lenger.

Kun synsing på et interessant tema.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det har vært tilfeller der slike båter har "falt fra hverandre" grunnet sparsommelig bruk av Epoxy. Men om det er godt utført arbeide og riktig vedlikehold så bør det være godt som gull, men hvordan du finner ut det ? Tja si det, mye av arbeidet vil være skult innimellom lagene i skroget og umulig å se uten å ta en hullsag og skjære ut en eller flere prøver, men denslags destruktiv testmetode er nok ikke så velkommen i et eventuelt kjøpsobjekt.

Mulig ultralyd eller røntgen kan være en metode for å undersøke limingen av de ulike lagene, det vil vel avsløre råte også. Men denslags utstyr er ikke noe som folk flest har tilgang til.

Enkleste metoden er vel å gå rundt men en liten pennhammer og banke på skroget for å høre etter om det er hult eller delamineringer, hvor mye man klarer å avdekke med en slik metode er jeg usikker på.

..banke på skroget for å høre etter om det er hult eller delamineringer, hvor mye man klarer å avdekke med en slik metode er jeg usikker på.

Delaminering skal mye til da stiftene står tett. Sparer en på epoxyen så straffer dette seg selvfølgelig. Er det selvbygg en har foran seg kan en med høy sannsynlighet gå ut fra at båten er bygd med det for øye at denne skal vare til evig tid. Stoltheten til byggeren er nok intakt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Stripp-planking: Epoxy over og under, og frampå og bakpå. Jeg må innrømme at på de siste meterne på babord side av M/B Dreggen (mot hekken), så falt jeg for fristelsen til å praktisere "stripp-plank". Dette gjelder også nær halvparten av øverste delen på hekken. Dette er noen år siden nå (5). Jeg gjorde dette midt på vinteren på Vestlandet, MEN , brukte varmluftpistol OG veldig bra furu. Til slutt lagde jeg "fuske-nater" ved å frese et spor med sirkelsag som jeg mettet med epoxy; DERETTER la jeg inn Sikaflex for å gi inntrykk av nater. Jeg har skiftet noen bord diverse steder i skroget på "tradisjonelt vis", etter mal fra artikler i "Wooden boat". Dette er vel og bra (for meg, som er en reinspikke amatør), men jeg har følt det problematisk når det har vært snakk om flere bord i "høyden".

MIN følelse er at stripp-planking er en fantastisk god metode, gitt at det gjøres noenlunde ordentlig. La meg legge til at bjelkeveier fra 4 meter fra baugen og akterover var pill råtten på M/B Dreggen. Det var faktisk den eneste gangen hvor jeg tok "tidlig helg" og drakk ganske mye fluidum da jeg plukket denne fra hverandre med bare hendene. Dette var en 3X4" som var kløyvet vertikalt, og deretter "presset på plass".

Når jeg kom til hektene, og fikk tenkt meg godt om,så bygget denne opp igjen med 3x4 1" lister satt inn i epoxy, og skrudd inn med A4 skruer. Får du noe sterkere enn dette ? Neppe!

Uansett: Stripp-planking er en konge-metode etter min mening, nettopp fordi hver enkelt list er innkapslet i epoxy. Dersom du får råte i EN list, så kan ikke denne spre seg noe særlig på grunn av epoxylimet. Dette (prinsippet) ser jeg igjen i spantene mine som er laminert. Limet blir som en slags barriere som hindrer videre spredning av råte.

Som i alle vurderinger, så må man ta inn over seg HELHETEN når det gjelder (det strukturelle) inntrykket av en båt, uansett byggemetode.

Forresten, så er vel båten din stor nok....... ? :wink:

Redigert: Skrivefeil

Redigert av M/B Dreggen (see edit history)

Flott å få innspill her :smiley:

Forresten, så er vel båten din stor nok....... ? :wink:

Takk for påminnelsen :lol:

Egentlig er den akkurat passe med tanke på at to personer skal kunne seile den :smiley: (Det er likevel forskjellig jeg kunne tenkt meg litt annerledes og jeg kikker videre sånn litt i smug :wink:)

Du skriver at råte vil begrenses til den ene lekten, men hvis der kommer råte så er der vel også fuktighet og det er vel kanskje da problemet begynner hvis en ikke oppdager det? Tror nok slik du har gjort med å reparere med stripp-planking er både sterkt og holdbart, men et helt skrog i det samme? Hm, fortsatt skeptisk :wink: , blant annet siden det kan være vanskelig å kontrollere om byggemåten er korrekt utført.

PS. Må jo legge til at vi også har brukt epoksy til mindre reparasjoner samt kahytt-tak,og jeg tviler ikke på at epoksy er et sterkt lim.

Hei, igjen!

Når det gjelder trebåt, så prøver jeg å IKKE psyke meg ned med hva som KAN skje...... :nonod: (Fordi ALT kan skje....)

Stripp-planking med hver eneste lekt badet i epoxy må være bra, synes jeg. En "kompositt", der lektene har finér, eventuelt finér OG duk støpt i epoxy utenpå ville vært enda bedre. Jeg tror også at de som eventuelt bygger en stripp-plank båt nødvendigvis MÅ få det til. Jeg ser i grunnen ikke helt hva som kan gå galt. Det måtte eventuelt være luftfuktigheten i treverket. Selv har jeg som sagt gjort en del reparasjoner under forhold som ikke kan sies å være optimale. Allikevel holder det (foreløpig.....?) ganske så godt. Om man er FOR eller IMOT er nå uansett (langt på vei) en følelses-sak. Vi - dere og oss - er jo uansett ikke lettskremt som holder på med det vi gjør, og som attpåtil har startet ganske så grønne og blank.. ? :smiley:

Jeg har lest igjennom hjemmesiden deres og er imponert over arbeidet dere har gjort, og alle de flotte bildene og skildringene. Det var inspirerende lesning. Det at dere er (minst) 2 om jobben kan nok være avgjørende for at dere har lyktes. Slik er det her hos oss også. Vel: da stikker jeg ut i MIN båt. Har nettopp anskaffet en kokesikring til min Kabola fyrkjele (Varmtvann/radiatorer). Det medfører at denne kan være tent hele tiden, så nå er en ny epoke begynt.

Forresten så var utskiftingen av hudplanken deres ganske rå. Tøft!! Jeg har skiftet noen bord selv, men det har "heldigvis" vært furu, og en del tynnere (36mm)

Skjønner ikke at du kan tenke tanken på og selge den flotte skuta. :smash:

Den tanken tenker jeg også noen ganger :wink: Takk for en fin kommentar :smiley:

Jeg har lest igjennom hjemmesiden deres og er imponert over arbeidet dere har gjort, og alle de flotte bildene og skildringene. Det var inspirerende lesning.....Vel: da stikker jeg ut i MIN båt....

Takk til deg også for hyggelige ord både her og i gjesteboka. Ha en fin tur ut på fjorden :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...