Jump to content

Fiskeutstyr barn - anbefaling

FENRIKSEN

Recommended Posts

Har lyst til å kjøpe en OK fiskestang til minstemann (4). Men det er så utrolig mye skrot som markedsføres for unger. Så ... kan noen anbefale en 4-5 fotsstang og enkel, lukket haspel som egner seg for både palepilking og kast fra land, i en kvalitet som holder noen år? Evt gi info om fiskesett som IKKE holder mål.

Begynte selv å fiske med en liten abumatic en gang tidlig på 70-tallet, det var en god snelle som alltid funket og som ikke laget krøll. (Men jeg tror ABU forlengst har solgt sjelen når det gjelder gjennomført kvalitet på hele produktspekteret).

j

Min erfaring er at åpen haspelsnelle er det beste. Lettere å løse flokene og håndteres like lett som de lukkede.

Kjøpte et barnesett fra abu med en beverlogo - den var ubrukelig.

Har nå en vanlig juniorstang til 5 åringen som han kaster med og en pilkestang som brukes i båten - begge med åpen haspel. Det fungerer flott.

Edited by Baylineren (see edit history)

Hold deg langt unna alt som heter "fiskesett for barn/junior/osv". Denne typen "ferdig utstyr" vil ganske snart drepe enhver fiskelyst hos junior grunnet dårlig kvalitet (les dårlig presisjon/seneføring/seneopptak/kraftutveksling). Gå i stede til en sportsbutikk/fiskeutstyrsbutikk å kjøp en forholdsvis liten åpen haspelsnelle av god kvalitet - gjerne opp mot 1000 lappen. Så kjøper du en 5-6 fot ikke for spinkel haspelstang til denne. For dyrt - ja kanskje, men da får du i hvertfall utstyr som funger over tid, som ikke lager floker, og som "småen" ikke legger fra seg grunnet "plunder". En åpen haspelsnelle av god kvalitet lager mye mindre snørefloke enn lukkede senller. Og kjøp med deg en "bunke" med ikke for lette sildesluker fra 10kr. "bøtta". Disse er lette å få til kast med, samtidig er det ingen stor krise å miste noen på de første fisketurene.

Mulig terron har rett, men jeg holder fortsatt litt på at en lukket haspel er OK for en fireåring. Ellers har vi et utvalg store og små haspelsneller, multiplikatorsneller for pilk, snører, pilkestenger og kastestenger av ymse kvalitet i båten, men det var den korte, greie stangen for en liten tass, da.

Fant forøvrig denne testen Noen år gammel, men mulig verd en kikk. Ser ellers at gode, gamle ABU får pepper her. Det var noe slikt jeg var redd for ... så jeg skal holde meg unna bylinerens bever ;-)