Jump to content

Noen her som har tatt av preseninga?

t&k

Recommended Posts

Selv på kalde vinterdager vil en båt som ligger ute i sjøen bli godt "oppvarmet", dvs. det skal være mange kuldegrader over lang tid før de "deler i båten" hvor det er saltvann fryser (les toalett og sjøvannskrets motor). Men ferskvannsystemet (tenker da på vann til dusj/mat/vask osv.) kan være mer utsatt der hvor slanger/koplinger ligger nær skroget/i deler som ligger langt unna sjøoppvarmede "rom". En vanlig løsning for mange er vel å tømme + ev. konservere ferskvannsystemet om høsten (for ikke å bruke dette om vinteren), men bruke toalettet på vanlig måte. Men man må selvfølgelig følge litt ekstra med på tempen om vinteren, altenativt helle oppi litt fostveske i toalettet når man går fra båten. Tror ikke det vil være noen stor risiko å begynne å bruke toalettet nå uti marsmåned, men - litt avhengig av båttype - kanske litt tildlig å fylle opp med ferskvann? Og selvfølgelig påvirket av hvor i landet båten ligger. Og om man har mulighet til landstrøm - da kan man jo ordne seg med en varmevakt for sikkerhetsskyld.

M.a.o.....ja, jeg har "tatt av pressenningen", og har som mål å få ut båten i løpet av 2-3 dager. Er i gang med å stoffe, polere skroget og koble opp alle slangeforbindelser og pumper igjen. Jeg venter på noen vitale deler, og håper de kommer mandag.

Om det er for tidlig? Nei, selvfølgelig er det ikke det. Som det nevnes , så skal det svært mye til før det fryser noe ombord når den ligger på vannet.

Båten har i dag konvertert(burka av) Sjøsetting kommer når den kommer. (Er som altid noe en skulle ha fikset/ettersett++++)

Været gjør nok at mange av oss, heller vil vannet i flytende, enn hvit denne påsken.

Setter eg den ut, vil nok ferskvannstanken stå tom ei stund ennå...............

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Hadde egentlig tenkt å hive båten ut tidlig i år, men så skal jeg på langtur til Egypt i april. Venter derfor til etter dette med sjøsetting, og da vil vel utsiktene for mer snø også være små.... Står greit i teltet foreløpig, altså....

RED: Slik at dette ikke skal misforstås...turen til Egypt gjøres unna pr. aeroplan!

Edited by vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Vi har skrapet bunnstoff, polert skutesida, fjernet rur og så smått begynt på litt lakkreparasjon i rekka og dollbordet. Preseningen går av og på. Av og på. Vi skal komme langt denne påsken!

Idag skulle vi få regn/snø, men har gått slik: :cool: hele dagen.

Satser på at meteorlogene tar feil mht. været. Det har de gjort før :yesnod:

Jeg er SÅÅÅ klar for å komme på fjorden.

En båtnabo i havna prøvestarta motoren idag. Han hadde nesten tårer i øynene...Han lå fortsatt på land han og.

vurderer og ta opp båten snart så jeg får bunnsmørt. båten har lagt ute hele vinteren,for jeg skulle bruke den men det var det dårlig med,håper den blir mer brukt til sommeren. :flag:

• 1 year later...

Løfter denne igjen jeg. Når tar dere av presenningen? Er meget fristet til å gjøre det nå jeg da...

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--