Jump to content

Volvo Penta kad32 spenningsalarm og hoppende turteller

Sjarkens venn

Recommended Posts

På en 5 år gammel båt med svært lav gangtid viser instrumentet altfor lav ladespenning, ladelampen blinker og alarmsignal lyder etter oppstart.

Samtidig står turtelleren og hopper mellom 0 og faktisk turtall. Etter et par minutters gange viser plutselig begge instrumentene riktig igjen.

Har noen her vært borti et tilsvarende Volvo Penta problem? Disse to instrumentene har en tydeligvis en fellesnevner et sted i det elektriske

anlegget, men hvor skal man starte å feilsøke? Selve generatoren? :confused:

Frustrerende greier - trenger råd her. :smash:

Edited by Sjarkens venn (see edit history)

Fuktighet ... og dårlig kontakt .. sjekk kontakter ... bådte sender og mottaker ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hei. Har 2 stk KAD 32 fra 2001 og hadde samme problemet som deg de to siste årene. Først den ene motoren og så den andre året etter. Måtte skifte dynamo og problemet befant seg i simringer på sjøvannspumpen. I denne pumpe sitter det 2 stk simringer. En som tetter mot sjøvann og en som tetter mot olje fra registeret i motoren. Jeg kunne ikke se noen lekkasje her i det hele tatt....men etter litt test og undersøkelser med båten i marsjfart, fant jeg ut at det piplet vann ut av åpningen i pumpe mellom disse simringene. Dette vannet traff perfekt ned på dynamoene. Lekkasjen synes ikke på tomgang men når overtrykket i pumpen kommer med turtall så kommer også vannet.

Når disse simringene ble skiftet, oppdaget jeg at simringen inn mot sjøvannet lakk og grunnen var at stålfjæra i simringen var rustet i stykker. (Begge motorer hadde samme feil).

KAD 32 henter turtallsignalet sitt fra dynamo....

Lykke til.

Hei,

Hoppende turteller slet jeg med i 2006 og løsningen var veldig enkel, sjekk/bytt kabelsko på ledningen fra dynamoen til turteller. Siden har jeg ikke hatt slike problemer.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..