Jump to content

Farlig å bruke gamle nødraketter?

Gunga Din

Recommended Posts

Hej på er og god fortsättning !

Som ni säkert lade märke til så skjuts det alltid upp ett antal nödraketer runt tolvslaget !

dette kan man ha sine funderinger o tanker om!  :nono:

Men det var ikke det jag lurte på!    Utan följande

Det var faktiskt en fra sjöräddningen som sa dette på ett föredrag jeg var på.

När era nödraketer går ut på datoen, kjöp nye o se til att ni alltid har nödraketer

med 'best före dato' som ikke gått ut, med ombord!

Men ni behöver ikke gjöra er av med de gamle, spare dessa ombord som 'ekstra raketer'.

Chansen er veldi stor att de fungerar även om de gått ut på datoen!

Det er ingen personlig fare att  försöka skjuta av en gammel raket, det värsta som kan

hända er att den inte fungerar alls!

stemmer dette, er en gammel raket ofarlig?

S/Y Gunga Din

At mange sparer sine gamle nødraketter til nåttårsfeiringen er helt sikkert. Her vi bor telte jeg 30 stk samtidig over Flekkerøy utenfor Kristiansand. tror nok at gamle nødraketter etterhvert kan slutte og virke, om de er farlige å fyre av tviler jeg vel på.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Nødraketter er et nødsignal hele året, det gis aldri noen dispensasjon for bruk av nødraketter nye eller gamle, når det idag finnes så mye bra på fyrkverkerifronten skjønner jeg ikke at en på død og liv skal misbruke nødraketter på denne måten.

Joda, sikket riktig DET Vee. Men om jeg fyrer av gamle nødraketter sammen med alle de andre på nyttårsaften kl 2400, langt inne på land eller i byen, gjør jeg det med god samvittighet.

Ved sjøen ville jeg vel ha betenkt meg.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Da er vi igang igjen  :lol: Riktignok litt forsinket samlignet med ifjor hvis jeg husker rett.

Marwin, du har en fordel fremfor mange av oss andre: nå har du ihvertfall gjort det en gang og vet hvordan det arter seg. Var det forøvrig fare for å tenne på seilet på båten - dersom noen har seilbåt? Det er f eks noe jeg lurer på.

Nå må du bare studere avisen for å finne ut om det noen sted ble rapportert at en redningsskjøyte ble lastet opp på en stor lastebil til å komme seg til inn på landet.  :wink:

Nå må du bare studere avisen for å finne ut om det noen sted ble rapportert at en redningsskjøyte ble lastet opp på en stor lastebil til å komme seg til inn på landet.  :wink:

Nei.

Hadde den holkete bratte veien til Øverbygda på Byneset under oppsikt til kl. 03.00. Ingen trailer å se.  :-)

(Men det var MANGE store nyttårsraketter, og mine to små forsvant i stjerneregnet.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 2 måneder senere...

Har fått tak i noen nødraketter som snart går ut på dato.

Siden jeg ikke vil sitte med ett  pyrotekniskt lager i verken båt eller kjeller ønsker jeg å kvitte meg med de gamle jeg har. Utgått på dato for 4 år siden.

Hvordan bli kvitt dem.  Jeg vil IKKE sende dem opp nyttårsaften.

Er "gamlemåten" som vi brukte i handelsflåten, med å sende dem ned i vannet  fortsatt ok. Eller er det blitt :nono:.

Nå praktieres for det meste at man returnerer til levrandør. Hvis ikke fritidsbåtfolka ombord stikker av med dem.

Regner ikke med at båtutstyrsbutikker vil ta imot hvis en ikke kjøper nye, eller har de plikt til å ta imot?

Er jo litt gøy å skyte dem ned i vannet også da.

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 5 år senere...

Da dra jeg i gang denne tråden igjen i og med at vi nærmer oss nyttårsaften ol.

Som ansatt ved Rogaland radio (og som båteier) vil jeg være SVÆRT betenkt med å sende opp nød raketter, selv på nyttårsaften. (Ikke at jeg har mulighet til det heller, da jeg jobber på dette tidspunkt i år uansett ^^ :yesnod: ^^)

Etter hva "vi alle" kjenner til er det vel liten tvil om det blir bedre i år 2009/2010, en tidligere år.

Jeg vil bare benytte denne anledningen til å fraråde folk å bruke nødraketter som fyrverkeri, og be dere som ser noen som evt skal til å skyte opp noen å be dem om å la være....

(Bare litt OT: Det ble tidligere i år (2009) sendt opp nødrakett fra Finnøy i Ryfylke, vedkommende ble,som en av svært få (desverre), tatt - Det ble laget en sak på hendelsen og vedkommnde fikk 100'000 i bot (ikke forlegg) samt 9 mnd betinget dom -og han slipper billig unna)

I tillegg vil jeg sende en oppfordring til alle om å ikke blokkere ch16 for å ønske hverandre God Jul, God Påske, Godt Nyttår osv. da verdifull inofrmasjon kan gå tapt og med påfølgende fare for tap av liv.

Ellers vil jeg ønske dere alle på vegne av både meg selv og Kystradio Norge, ett fortreffelig og sikkert nytt år, med mange hyggelige turer til kjente og ukjente steder.

Og husk: Du får alltids kontkat med oss på VHF og evt nærmeste kystradiostasjon på telefonnr. 120

HAPPY NEW YEAR EVERYONE :wflag::flag::sailing:

Det finnes to regler til sjøs: <§1 Skipperen har alltid rett> og <§2 Har skippern feil gjelder §1>

Work @ Rogaland radio / LGB/LGQ / 002570300.

Det finnes folk med båt, og båtfolk, oss sistnevnte er og forblir en egen rase i følge noen ->nå MED BFB og GOC samt CSOC

Problemer i Ryfylke? Kall bare på <R/S Ryfylke> Offisielt medlem av Dirdal Båtforening fra og med 31/7-2009 kl 0005

He he denne diskusjonen kommer opp hvert år. Ifjor ble vi nesten enig at det var greit å fyre opp gamle nødraketter nøyaktig kl 00:00 1.Januar. (I denne tråden) :smiley:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

](Bare litt OT: Det ble tidligere i år (2009) sendt opp nødrakett fra Finnøy i Ryfylke, vedkommende ble,som en av svært få (desverre), tatt - Det ble laget en sak på hendelsen og vedkommnde fikk 100'000 i bot (ikke forlegg) samt 9 mnd betinget dom -og han slipper billig unna)

Jeg pleier vanligvis ikke være noen dokumentsjonsrytter - men jeg er rimelig sikker på at dette hadde dukket opp i avisene - har du noe "dokumentasjon" av dette - eller er det noe du har hørt?

- men jeg er rimelig sikker på at dette hadde dukket opp i avisene - har du noe "dokumentasjon" av dette - eller er det noe du har hørt?

Uten å skulle svare for hvilken historie kterjesen referer til, så husker jeg denne.

Mener jeg leste en oppfølgingssak - om reaksjonen - i Aftenbladet også, men den greier jeg ikke å google meg fram til akkurat nå. Kan ha vært i papirutgaven av avisa.

S/Y Surprise

Ikke det store problemet i år, da det er så mye snø i store deler av landet, men en av de tingene som kan "gå feil" på utgåtte (og helt nye for den saks skyld) raketter er at fallskjermen "klumper seg". Gjør den det ramler den røde illkula ned leeenge før de 30-60 sekundene den brenner er ferdige. På sjøen i en nødsituasjon driter vi selvsagt i det både fordi det er nød og fordi saltvann ikke brenner så bra. Sender du derimot opp den store røde fallskjermraketten på nyttårsaften er det ikke noe nød og sjøvannet er kanskje byttet ut med trehusbebyggelse, båtpresenninger og granskog. Har prøvd å slukke en slik en gang (riktignok ett militært grønnt bluss) og det var ikke lett, hverken med pulver, CO2 eller sand. Så vær litt forsiktige, selv om "det er dritfett" eller man synes at "litt morro må man jo få lov til"...

Redigert av millisivert (see edit history)
...Men ni behöver ikke gjöra er av med de gamle, spare dessa ombord som 'ekstra raketer'.

Chansen er veldi stor att de fungerar även om de gått ut på datoen!

Det er ingen personlig fare att  försöka skjuta av en gammel raket, det värsta som kan

hända er att den inte fungerar alls!

stemmer dette, er en gammel raket ofarlig?

Jeg husker ikke helt historien, men det var en her på forumet som hadde brann i båten. Årsaken var nødbluss eller lignende som var gått ut på dato som hadde "selvantent"? Mener vi fikk en advarsel om at gamle bluss/raketter kunne være ustabile?

På Båtplassen er det mange mennesker jeg anser som fornuftige, men når det kommer til bruk av nødraketter så blir noen avslørt som tullinger. Det er og blir forbudt å sende opp nødraketter enten det er nyttårsaften eller ikke. Det finnes ikke ett eneste argument for å bruke slike raketter når det ikke er i en nødsituasjon. Gammelt pyroteknisk nødutstyr (bluss/stjerneraketter/fallskjermraketter) leveres til brannvesenet (gratis).

Hvis også tullingene respekterer dette forbudet blir det tryggere på sjøen for alle!

Godt nytt år :fireworks3:

Senior-du er min helt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...