mateco Startet 16.Mars.2008 Del på Facebook Startet 16.Mars.2008 Da har jeg da endelig fått montert rorindikatoren i cocpit med en egenprodusert signal-skifter. Denne signal-skifteren er nødvendig hvis du skal montere to indikatorklokker på samme giver. Jeg har valgt å montere en indikatorklokke i cocpit samt en på flybridge. Ved siden av hver klokke har jeg valgt å montere en liten grønn lysdiode som indikerer at klokken er aktiv samt en pushknapp for aktivering av den respektive klokken. Her er giveren montert på styresylinderen. Den originale diameteren på sylinderen var for liten til at den medfølgende spesial-slangeklemmen kunne få feste, så jeg måtte bygge opp diameteren ved å legge på et par omdreininger med en flatslange. (Kan også nevne at etter bildet ble tatt måtte jeg snu sensorstaven fordi ror-idikatoren viste uslag i feil retning) Så var det signal-skifteren. Denne ble designet ved bruk av releer kjøpt hos Biltema. Et enkelt rele samt to vekslereleer. Prinsippet er som følger: Enkelt releet styrer spenning for innslag av begge vekslereleene samt oppretter en holdekrets. Du aktiverer dette releet ved å trykke på en pushknapp (NO) ved indikatorklokken montert på flybridge. Begge vekslereleene blir da aktivert og spenning og signal blir overført til Flybridge. Ved cocpit er en tilsvarende pushknapp montert, men denne er en NC kontakt som bryter holdekretsen og dermed deaktiverer begge vekslereleene. Dermed faller spenning og signal tilbake til cocpit. Totalkostnad for modulen <150 kroner hos Biltema. Fant ut at det kunne være lurt å koble sammen enhetene på en plate å montere det hele når jeg hadde fått testet modulen. Her er indikator-klokken kommet på plass oppunder dekk ved styreposisjon i cockpit. Valgte å montere den inne i en klokkeholder fra Biltema. Monterte aktiveringsknapp samt indikeringsdioden i samme holder. PS! Det kan være meget smart å benytte seg av dimme funksjonen fra et motorpanel, evt legge inn en variabel dimme motstand på lystilkoblingskabelen. Både lysdiode og bakgrunnsbelysningen er såpass sterk og vil ødelegge ditt nattsyn når mørket faller på. mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 15.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Så fortsetter jeg her med min ego-tråd! Nå har jeg endelig fått montert rorindikatoren på flybridgen også. Ved å trykke på knappen overføres signalet til den lokale flybridge indikatoren. Tilsvarende knapp brukes i cockpit for å overføre signalet tilbake. Så nå er denne jobben unnagjort, og jeg er fornøyd! mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
roaldbj Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Flott mateco, men hvorfor må du montere alt dette. Jeg har to rorindikatorer og en enkel giver, alle av typen VDO. Jeg mener at giveren har 0 - 86 ohm motstand og rorindikatorene står i 0 grader ved 43 ohm og de står på maks 30 grader SB og BB ved henholdsvis 0 og 86 ohm (tror det var disse verdiene jeg målte). Disse er koblet sammen "utelukkende med ledninger". Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 16.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Har kikka på instruksjonen til VDO sin rorindikator, og det er riktig som du skriver at her kan du benytte 2 instrument klokker på en giver. Desverre så har jeg prøvd "alle" koblingsmuligheter med to Wema Ror indikatorer og en giver FØR jeg gjorde dette arrangementet. Samme hvordan jeg koblet så viste utslag feil. Enten Ulike utslag, for lite utslag, eller for mye. Nå ser jeg også at Wema har en stang som giver. Denne har en resistans på 0-910 ohm i motsetning til VDO som har en roterende potmeter på 0 - 86 ohm. Nå skal det finnes en egen "boks" å få kjøpt for signal omskiftninger. Husker ikke hvor jeg så denne, men den var IC-styrt istedet for releer og kunne styre 4 signaler samtidig. Boksen kostet rundt 400 kroner. Weam rorindikatorer er noe billigere enn VDO. Nå vet jeg hvorfor ! mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.