Jump to content

drevkjøling


Blanco

Recommended Posts

Det har vært en del havarier med Bravo-drevene til Mercruiser, spesielt med Bravo 3 og kraftige motorer i tunge båter. Mye av årsaken skal være at drevet går for varmt, og lagrene i øvre gearhus ryker med totalhavari som resultat. For å bøte på dette leveres amerikanske båter, feks SeaRay, med spyling av drevet for å kjøle den delen som ikke er i vann når båten er i fart.  Dette vil hindre oljen i å koke. Merkelig nok er det få eller ingen norske produsenter som monterer dette. Et typisk tegn på for varmt drev er at det danner seg kalk/saltbelegg utenpå øvre delen av drevet.

 

En enkel løsning løsning på problemet synes å være http://www.driveshowers.com/. Denne vil senke temperturen med 40-50 grader. Er det noen som har erfaring med denne enkle kjøleren og vet om det finnes forhandler(e) i Norge?

 

Dette skal ikke være en for eller imot drev diskusjon.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

Dette er et skudd i blinde - dog virker det som om disse folka her har greie på det de snakker om hver gang jeg snakker med de - da først og fremst om propeller. Men de holder på med mye annet marinegreier også

 

http://www.progressing.no

 

Kan kanskje være verdt en telefon eller mail

 

Forøvrig er det ganske velkjent dette med drevhavari - jeg har lest/hørt om problemer med både Steyr og Yanmar med Alpha 3 drev som har havarert. Den kombinasjonen gjør meg litt skeptisk - så uten å ha kunnskap tenker jeg for min egen del at hekkagregat=Mercruiser eller VP. Rett aksel= VP eller Yanmar.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...