Jump to content

drevkjøling


Blanco

Recommended Posts

Det har vært en del havarier med Bravo-drevene til Mercruiser, spesielt med Bravo 3 og kraftige motorer i tunge båter. Mye av årsaken skal være at drevet går for varmt, og lagrene i øvre gearhus ryker med totalhavari som resultat. For å bøte på dette leveres amerikanske båter, feks SeaRay, med spyling av drevet for å kjøle den delen som ikke er i vann når båten er i fart.  Dette vil hindre oljen i å koke. Merkelig nok er det få eller ingen norske produsenter som monterer dette. Et typisk tegn på for varmt drev er at det danner seg kalk/saltbelegg utenpå øvre delen av drevet.

 

En enkel løsning løsning på problemet synes å være http://www.driveshowers.com/. Denne vil senke temperturen med 40-50 grader. Er det noen som har erfaring med denne enkle kjøleren og vet om det finnes forhandler(e) i Norge?

 

Dette skal ikke være en for eller imot drev diskusjon.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Dette er et skudd i blinde - dog virker det som om disse folka her har greie på det de snakker om hver gang jeg snakker med de - da først og fremst om propeller. Men de holder på med mye annet marinegreier også

 

http://www.progressing.no

 

Kan kanskje være verdt en telefon eller mail

 

Forøvrig er det ganske velkjent dette med drevhavari - jeg har lest/hørt om problemer med både Steyr og Yanmar med Alpha 3 drev som har havarert. Den kombinasjonen gjør meg litt skeptisk - så uten å ha kunnskap tenker jeg for min egen del at hekkagregat=Mercruiser eller VP. Rett aksel= VP eller Yanmar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...