Jump to content

Fjerne gul stripe i vannlinjen

Fred

Recommended Posts

Noen som vet en effektiv måte å fjerne det gule belegget som ligger rett over bunnstoffkanten? har prøvd jif skurekrem, rubbing, polish og avfettingsmidler, uten resultat. Hva skal jeg kjøpe for å rense gelcoaten?

Saltsyre gjør jobben, det samme gjør oksalsyre. Evt Hempel sin gelcoat cleaner, inneholder vel oksalsyre den også. Kan også skrubbes bort med Hugo's, men syre er mer skånsomt for gelcoaten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Saltsyre. Kjøpes eks. på Coop Obs til rundt 80,- literen. Tynn ut denne 50/50 med vann (vann først, så syre....). Spray på og skyll av etter ca. 5 min. Fungerer helt utmerket. Pass på fingre og øyne. BRUK VERNEBRILLER! Selvom du ikke kjenner noe på fingrene mens du holder på, så gjør du det senere. Bruk derfor hansker.

Har prøvd både DeepClean og Hempel gelcoat cleaner. Gelcoat cleaner er best. Smør på, la det virke og spyl av. Letter kan det ikke bli.

Kanskje kan du spare en 10 kroning eller to med tipset fra Mona Høines, men det krever mye mere jobb. Og personlig tror jeg det virker dårligere fordi syra ikke blir liggende på gelcoaten, men renner bort.

mvh Knut Erik

Skygg unna advokater med noen få untak

http://www1.nrk.no/nett-tv/asx.aspx?param=...&browser=IE

Faktiskt fint å se Mona Høines pusse en hel seilbåtside1 :cool:

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Sitrusrens som brukes for fjerning av lim kan og brukes . Det kan ikke brukes affettningsstoffer som inneholder saltsyre da det ødelegger toppcoaten . (Toppcoat er geilcoat tilsatt voks som brukes ytterst)

Det blir da hvitt og fint men voksen i geilcoaten som beskytter og holder skroget blankt og fint forsvinner, så til neste år blir dennne jobben mye mere jobb og meget vanskeligere å få det blankt og pent der saltsyren har trengt dypt nedi topcoaten, deep clean, og fjernet denne vikktige voksen.

Salmiakk er basisk, og gjentatte behandlinger av gelcoat over tid sies å kunne få hvit gelcoat til å gulne. Så bruk nøytrale eller sure vaskemidler på båten.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.