Lingefan Startet 16.Mars.2008 Del på Facebook Startet 16.Mars.2008 Nidelv 725 sport har blitt min nye favoritt- daycruiser av de som selges nye i dag. Hvorfor? -Jeg elsker lave slanke og elegante båter. -Båten har samme skrog som Windy 25 Mirage (som har fått helt vilt mye skryt) -Båten har bedre innredning enn Windy 25 Mirage, med blant annet bysse ute i cockpit -Man kan velge skrogfarge, setetrekkfarge, teak-type, farge på "dasjbord" og flere slike ting på internettsiden slik man kan for enkelte biler (dette har jeg ikke sett at man kan med Windyen) -Båten er ny og gir passe signaler som er akseptert i alle miljøer etter hva jeg har fått inntrykk av (for de som bryr seg om dette ;-) ) -Båten er akkurat litt for stor egentlig, men den er fortsatt ikke større enn at den går bra med en stor dieselmotor (2 motorer er mye dyrere, mye tyngre og bruker mye mer). -Ikke kjempeavskrekkende pris relativt sett -en klassisk daycruiser i moderne innpakning -mye bedre finish enn det aller meste til den prisen av det jeg kunne oppdrive på f eks båtmessen. Cormate og Windy er jo i samme klasse slik sett. Det samme er kanskje Goldfish. Men ellers er det ikke helt på samme nivå før man går mye opp i pris og/eller størrelse. Noen bilder: http://www.nidelv.no/media/?image=6538 http://www.docksidemarine.no/nye_baater/ni...5-filer/725.jpg http://www.nidelv.dk/modeller/725-300x150.jpg Kommentarer til denne båtmodellen? Noen med erfaringer også kanskje? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
hifo Svart 16.Mars.2008 Del på Facebook Svart 16.Mars.2008 den var stygg ;-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bitteliten Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 (redigert) Nidelv 725 sport har blitt min nye favoritt- daycruiser av de som selges nye i dag. Hvorfor? -Båten har samme skrog som Windy 25 Mirage (som har fått helt vilt mye skryt) -Båten er ny og gir passe signaler som er akseptert i alle miljøer etter hva jeg har fått inntrykk av (for de som bryr seg om dette ;-) ) -Båten er akkurat litt for stor egentlig, men den er fortsatt ikke større enn at den går bra med en stor dieselmotor (2 motorer er mye dyrere, mye tyngre og bruker mye mer). -Ikke kjempeavskrekkende pris relativt sett 1. båten har ikke samme skrog som Mirage - de har samme konstruktør -men ikke samme skrog. Se litt mer her 2. Ny og ny frum blom. Første pressemeldingen om båten er fra 2000/2001. Den kom vel i 2003 elns tror jeg. 3. D6 sies å være for tung i denne båten. Jeg ville nok satset på en D4 300. N725 er kanskje av de bedre Nidelv båtene. Jeg ville vært skeptisk til å kjøpe veldig mye større båt fra dem Redigert 17.Mars.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Nidelv er flotte båter det. God kvalitet og hyggelige mennesker på fabrikken. Jeg er enig i at D6 nok er i tyngste laget, ville gått for D4. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Blue_Dragon Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 En D-4 er en tung motor også den... Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 D6 er sikkert tung, men det er jo alle dieselmotorene. Tror jeg ville ha valgt noe annet enn Volvo Penta, men en dieselsekser på minst 280-300hk, kanskje mer også. Det mest ideelle for sjøegenskapene vil jo være en "lett" bensin-V8. Mer krutt, enda finere lydbilde og lavere vekt/bedre sjøegenskaper. Lavere pris i innkjøp, men også mye dyrere å kjøre med. Når det gjelder 725 sport vs 25 Mirage så har du vel rett, men man kan kalle 725 sport en 24 fots utgave av 25 Mirage. Samme konstruktør og like spiss V-bunn. Tipper de går like bra i sjøen. Det som er hovedsaken er at Nidelv 725 er mer fornuftig innredet uten å være så mye mindre stilfull. Egentlig synes jeg kanskje at blir det litt i overkant med den mahogney-"stripen" bakerst på Mirage. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bitteliten Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 (redigert) JA, den er det- og det bør man være obs på når det gjelder Nidelv og en del andre produsenter. KAD serien veier ganske mye mindre enn D4/D6 og det er ikke så mange produsenter som har gjort kanskje nødvendige grep for å kompensere den økte vekten med mer bæring i skrogene akter. 725 blir veldig ting med D6. Samme ser det ut til med 780. Og Nidelv 300 blir også veldig tung - på min ble badeplatformen løftet 5 cm uten at det hjalp så mye. Vet at andre her har samme erfaring. Vedr W25 og N725: Det kunne vært interessant å se på noen saker 1. byggekvalitet og stivhet i laminatet 2. vekt med samme motor - jeg har en mistanke om at Nidelven veier mer enn Miragen 3. Steglistenes plassering akter og bæring i hekken Den derre treavslutningen som Windy bruker på Khamsin og Mirage klarer jeg meg fint uten også. Redigert 17.Mars.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 JA, den er det- og det bør man være obs på når det gjelder Nidelv og en del andre produsenter. KAD serien veier ganske mye mindre enn D4/D6 og det er ikke så mange produsenter som har gjort kanskje nødvendige grep for å kompensere den økte vekten med mer bæring i skrogene akter. 725 blir veldig ting med D6. Samme ser det ut til med 780. Og Nidelv 300 blir også veldig tung - på min ble badeplatformen løftet 5 cm uten at det hjalp så mye. Vet at andre her har samme erfaring. Vedr W25 og N725: Det kunne vært interessant å se på noen saker 1. byggekvalitet og stivhet i laminatet 2. vekt med samme motor - jeg har en mistanke om at Nidelven veier mer enn Miragen 3. Steglistenes plassering akter og bæring i hekken Den derre treavslutningen som Windy bruker på Khamsin og Mirage klarer jeg meg fint uten også. Ja, hvorfor lager de egentlig dieselmotorene sine så tunge hos Volvo? Etter min smak er det argument godt nok til å velge et annet lettere merke. De tre punktene du nevner til slutt der er faktisk særdeles interessante å få frem i lyset. Man ønsker jo at det skal være like bra når prisen er nokså nære hverandre. Nidelv 725 sport/Windy 25 Mirage: Vekt: 2.100 – 2.300 kg (slik det er oppgitt og inkludert motor) / 2200kg (inkludert 1 motor, trolig den letteste bensinmotoren) Vanntank: 125 l/70 l Vi bør vel derfor anta at Nidelven er ca 100kg lettere. Det er forresten nesten dobbelt så stor vanntank på Nidelv. Det er helt tydelig at den har bedre praktiske egenskaper selv om drivstofftanken er 35 liter mindre i Nidelven (265 vs 300). Det var punkt 2. Men punkt 1 og 3 er litt verre å svare på for oss "vanlige dødelige". Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bitteliten Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Det kommer en D3 med ca 230 hk i løpet av 2008 sesongen - ble jeg fortalt av en selger på siste båtmesse. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Tror jeg ville vurdert sterkt å ha 725 sport med bensim-V8 til tross for høyere drifstoffutgifter og høyere verditap. Men jeg ville sett an om avgiftsfri diesel forsvinner eller ikke først. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Hydrox Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 (redigert) Windy 7800 + Steyr 256 = 37 knop.... Redigert 18.Mars.2008 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 Tror nok også D4 blir noe tung, rundt 650 kg med drev. Hva med Volkswagens største "beist": TDI V6-er PÅ 265 hk, kun 450 kg med drev! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.