Jump to content

Max størrelse på gennaker ifht LYS?

bjoris

Recommended Posts

Jeg har prøvd å finne ut hvilken størrelse jeg kan ha maks på min gennaker i forhold til LYS, men det er ikke helt krystallklart og det jeg klarer å finne ut er stort sette bare hvordan den skal måles ikke om det er noe maks. Fant noe FAQ hos North som sier at det er et maksmål ifht spinnaker dersom båten standard har spinnaker, hvis ikke var det egentlig ikke noen maks mål... Stemmer dette?

Min bestilling sier at jeg får følgende gennaker...

** Sail Area = I x J x 1.8 x 0.85 **

Det jeg stusser over er at dette seilet blir noen kvm større enn andre tilbud, som har variert fra 82 til 87 kvm... Om det blir 0,01 ekstra så er jo ikke det så viktig syns jeg, men det er viktig at jeg ikke får et seil som ikke er lov å bruke...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

hei,

Reglen er her, 6.5 b) c) http://www.norlys.org/doc/norlys_klasseregler_2008.pdf

Så kan en spørre, hvor stor kan en spinaker være? Når størrelsen på gennakeren går ut i fra målene til spinakeren?

Regel 6.4 i)

i) Hvis ikke noe annet er bestemt av klasseregel, LYS-tabell eller norsk LYS-standard, beregnes

standard spinnakerstørrelse som SL=0,95*sqrt(ISP*ISP+J*J) og SHW=1,8*J.

Edited by De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

• 10 years later...

LYS er kanskje litt utdatert, men men...

Uten å få tillegg, hva er maks størrelse(sidelik, halvbredde, underlik) for vanlig symmestrisk spinnaker med disse riggmålene:

ISP (spinnakerfall) 12.94m , J (fortriangel) 3.97m ???

Det er ikke slik at det er noen maksgrenser i NOR-rating, man får måletall basert på en teoretisk beregning av båtfart basert på seilmål. Det gjør at man ikke "straffes" ut over det man faktisk tjener på å gå opp i størrelse.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....