Jump to content

Å kombinere bunnstoff med ulik farge


Sjarkens venn

Recommended Posts

Kan man legge hvitt selvpolerende bunnstoff på blått (samme fabrikat) uten å måtte slipe ned til grunningen?

På en båt med blått skrog passer ikke blått bunnstoff særlig bra, syns jeg. :diving:

Legger man på flere lag, må man da bruke rulle eller pensel? Bunnstoffet som er brukt er av typen SeaJet (selvpolerende).

Kan/bør man legge bunnstoff på hekkaggregatet og trimflapsene? :smash:

Link to post

Antar at du kun skal skifte farge. Hvis skroget ditt er bra, kan du uten problemer legge på nytt stoff over det andre. anbefaller deg og vaske godt rent, samt pusse lett over, uten og slipe helt igjennom. Husk det er viktig og prime der det mangler stoff og går ned til skroget.

 

På drevet og flaps, MÅ du bruke stoff som er beregnet for aluminium. På mitt drev bruker jeg ikke stoff. har på klar drevspray og drevhette. Funker veldig bra :yesnod:

Norske båter er best!

Link to post

Min erfraing er at hvit bunnstoff er vesentlig dårliger enn et mørkt ett. Jeg har blitt fortalt av at det er vanskligere å lage antigroeegenskaper i et lyst bunnstoff. Kan sikket ha noe med hvordan lyset reflekterer i stoffet også. Hadde hvit i to sesonger på en skjærgårdsjepp og det grodde masse, skiftet til mørk blå og så stor forskjell.

Link to post

Jeg hadde hvit bunnstoff på seilbåten i sommer. Og når jeg tok båten opp så var ingen form for groe under :eek: Kun et lite slimlag. Ble ganske overasket. Og båten min har en toppfart på 6-7 knop, så jeg har ikkje kjørt det av heller...

Så jeg tror hvit er like bra som mørkt.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Har hvit bunnstoff mye dårligere antigro-egenskaper enn mørkere bunnstoff,

Det er jeg nesten sikker på. Men det kommer nok litt an på hvordan vannkvaliteten er der båten ligger også. Selv om jeg ikke kan si med sikkerhet om det er best med renest mulig sjøvann eller brakkvann.

 

Jeg har tatt opp og spylet en god del båter med både hvitt, og mørkere farger på bunnstoffet. Og de som var mest grodd var de med hvitt bunnstoff. Sånn var det bare.

Dette var båter som stort sett hadde ligget i Oslofjorden, bare så det er nevnt.

Link to post

Siste nummer av Seilmagasinet har resultatene av en stor test om 20 bunstoff over en to-års periode. Konklusjonen er at det ikke er mye som skiller de beste. Prøvene ble lagt ut på både Blommeholm (indre Oslofjord) og Hankø. De testet 9 selvpolerende, alle blå eller sorte(hvis den ikke fantes i blå) for best sammenligning, og resultatene for disse er:

 

Rangering ettter 1 sesong, topp til bunn;

 

Maritime

Star

Jotun Penguin Non Stop

International Cruiser premium

International Micron extra

Seajet 033

Hempel Glide Cruise

Hempel Mille Ultimate

CoatZyme

 

Rangering etter 2 sesonger, topp til bunn;

 

Jotun Penguin NonStop

Hempel Glide Cruise

Hempel Mille Ultimate

International Micron Extra

Seajet 033

International Cruiser Premium

Star

Maritime

CoatZyme

 

Interessant å se hvor store utslag det gir om man ser på 1 eller 2 sesonger. Legg også merke til Maritime og Star fra topp basis 1 år og på bunn basis 2 år. Også mye som tyder på at dette er samme produkt?

 

Vinneren ser i hvertfall ut til å være Jotun Penguin NonStop. Bruker denne på seilbåten som er den av mine båter som lgger lengt ute hver sesong og vært veldig fornøyd med denne de fire årene jeg har hatt båten!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Kan jo ha noe med viskositeten (hvor tykt de fikk lagt på) å gjøre, men det ble kanskje målt tykkelsen på filmen.

(Så forøvrig at bikja di var en Golden valp, jeg som hele tiden trodde det var en Bichon Frisee....puh)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Nei, ingen vrengte polvotter her i huset! Forøvrig er hun nå blitt voksen, to år, og familiens selvfølgelige midtpunkt!

 

Testen påpeker at de gjorde som vi alle gjør, nemlig påføre et eller flere lag med rulle som ikke loet og byttet rulle mellom strøkene. De færreste av oss har vel muligheten til å måle tykkelsen på det enkelte sjikt maling?

 

Alt forarbeid og bruk av primer etc etc etc ble gjort i henhold til produsentens anbefalinger.

 

Jeg tror nok at denne testen gir et like godt bilde av de enkelte produkters kvalitet som alle våre individuelle synsinger lagt sammen? :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Godt å høre, hunder skal være hunder, ikke katter. (Har hatt 3 Berner Sennen selv, skikkelige bikjer på 60kg +, men hundeløs for tiden)

 

Takker for testgjengivelse forøvrig, fjernet alt bunnstoff i høst(men det har du sikkert ikke ungått å få med deg) så da blir det å forsøke Jotun for min del i år. Kan ikke la vær å sjele til slike tester.

Skal forøvrig legge 5 lag antipest fra Jotun først, så da skader det sikkert ikke å holde seg til samme merke på bunnstoffet. Jeg antar antipest også fungerer som primer, eller må jeg legge en en-komponent primer under antipesten også ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Nei, ingen vrengte polvotter her i huset!

Testen påpeker at de gjorde som vi alle gjør, nemlig påføre et eller flere lag med rulle som ikke loet og byttet rulle mellom strøkene.

 

Fordelen med "vrengte" polvotter `Mouche`er at de ikke røyter. :lol:

Ellers en interessant oversikt over forskjellige bunnstoffer, som er i tråd med mine erfaringer. :yesnod:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Kan man legge hvitt selvpolerende bunnstoff på blått (samme fabrikat) uten å måtte slipe ned til grunningen?

På en båt med blått skrog passer ikke blått bunnstoff særlig bra, syns jeg. :diving:

Legger man på flere lag, må man da bruke rulle eller pensel? Bunnstoffet som er brukt er av typen SeaJet (selvpolerende).

Kan/bør man legge bunnstoff på hekkaggregatet og trimflapsene? :smash:

 

Har byttet farge uten å gjøre annet enn grundig rent, det har gått bra. Legger alltid litt mer flid i området nær vannlinja, og gjerne et ekstra strøk for å dekke bedre ved farvebytte.

 

Har opplevd at jeg plutselig satt med to farger (innkjøpsfeil, og bunnstoff kjøpt på salg) men båten skal jo på vannet, så da ble det rett farge nær vannlinja, og feil nær kjølen. Så fælt ut på land, men ikke når den lå ved brygga.

 

Neppe spes pent hvis du planer, og har dårlige overganger, men her er det bare å være kreativ, så kan det se rimelig greit ut med grove overganger.

 

dsk.

Link to post
Jotuns hjemmesider gir deg svar på alle dine spørsmål, tror jeg.

 

http://www.jotun.no/

 

:sailing:

 

Denne linken som Mouche la ut litt tidligere i tråden gir svar på alle spørsmål, også overgang fra hardt til mykt til selvpolerende til annet fabrikat etc... Flott og informativ side :smash:

(det dumme er kanskje at slike fakta dreper en hver artig diskusjon :lol: )

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...