Sjarkens venn Startet 17.Mars.2008 Del på Facebook Startet 17.Mars.2008 Kan man legge hvitt selvpolerende bunnstoff på blått (samme fabrikat) uten å måtte slipe ned til grunningen? På en båt med blått skrog passer ikke blått bunnstoff særlig bra, syns jeg. Legger man på flere lag, må man da bruke rulle eller pensel? Bunnstoffet som er brukt er av typen SeaJet (selvpolerende). Kan/bør man legge bunnstoff på hekkaggregatet og trimflapsene? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Antar at du kun skal skifte farge. Hvis skroget ditt er bra, kan du uten problemer legge på nytt stoff over det andre. anbefaller deg og vaske godt rent, samt pusse lett over, uten og slipe helt igjennom. Husk det er viktig og prime der det mangler stoff og går ned til skroget. På drevet og flaps, MÅ du bruke stoff som er beregnet for aluminium. På mitt drev bruker jeg ikke stoff. har på klar drevspray og drevhette. Funker veldig bra Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
avsluttet Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 tror det skal gå bra, men vær obs; jeg la hvitt oppå rødt en gang (nonstop) og det ble da rosa enkelte plasser - ikke særlig tøfft. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Har hvit bunnstoff mye dårligere antigro-egenskaper enn mørkere bunnstoff, eller er dette bare tull? < Skal skrape ned heile snekken til høsten (plastpest!), og har da lyst til å bruke hvit bunnstoff etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Min erfraing er at hvit bunnstoff er vesentlig dårliger enn et mørkt ett. Jeg har blitt fortalt av at det er vanskligere å lage antigroeegenskaper i et lyst bunnstoff. Kan sikket ha noe med hvordan lyset reflekterer i stoffet også. Hadde hvit i to sesonger på en skjærgårdsjepp og det grodde masse, skiftet til mørk blå og så stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Har brukt i mange år, og bruker fortsatt, Hempel hvitt selvpolerende bunnstoff og det funker for meg. Har det faktisk på to båter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Seilaren Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Jeg hadde hvit bunnstoff på seilbåten i sommer. Og når jeg tok båten opp så var ingen form for groe under Kun et lite slimlag. Ble ganske overasket. Og båten min har en toppfart på 6-7 knop, så jeg har ikkje kjørt det av heller... Så jeg tror hvit er like bra som mørkt. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sjarkens venn Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Seilaren: Hvordan type brukte du? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Seajet tror jeg.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sjarkens venn Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Ok, men du er ikke sikker? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Har hvit bunnstoff mye dårligere antigro-egenskaper enn mørkere bunnstoff, Det er jeg nesten sikker på. Men det kommer nok litt an på hvordan vannkvaliteten er der båten ligger også. Selv om jeg ikke kan si med sikkerhet om det er best med renest mulig sjøvann eller brakkvann. Jeg har tatt opp og spylet en god del båter med både hvitt, og mørkere farger på bunnstoffet. Og de som var mest grodd var de med hvitt bunnstoff. Sånn var det bare. Dette var båter som stort sett hadde ligget i Oslofjorden, bare så det er nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 prøver hvit tror eg. Lettere å bytte fra hvit til svart enn omvent... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Siste nummer av Seilmagasinet har resultatene av en stor test om 20 bunstoff over en to-års periode. Konklusjonen er at det ikke er mye som skiller de beste. Prøvene ble lagt ut på både Blommeholm (indre Oslofjord) og Hankø. De testet 9 selvpolerende, alle blå eller sorte(hvis den ikke fantes i blå) for best sammenligning, og resultatene for disse er: Rangering ettter 1 sesong, topp til bunn; Maritime Star Jotun Penguin Non Stop International Cruiser premium International Micron extra Seajet 033 Hempel Glide Cruise Hempel Mille Ultimate CoatZyme Rangering etter 2 sesonger, topp til bunn; Jotun Penguin NonStop Hempel Glide Cruise Hempel Mille Ultimate International Micron Extra Seajet 033 International Cruiser Premium Star Maritime CoatZyme Interessant å se hvor store utslag det gir om man ser på 1 eller 2 sesonger. Legg også merke til Maritime og Star fra topp basis 1 år og på bunn basis 2 år. Også mye som tyder på at dette er samme produkt? Vinneren ser i hvertfall ut til å være Jotun Penguin NonStop. Bruker denne på seilbåten som er den av mine båter som lgger lengt ute hver sesong og vært veldig fornøyd med denne de fire årene jeg har hatt båten! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Kan jo ha noe med viskositeten (hvor tykt de fikk lagt på) å gjøre, men det ble kanskje målt tykkelsen på filmen. (Så forøvrig at bikja di var en Golden valp, jeg som hele tiden trodde det var en Bichon Frisee....puh) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Nei, ingen vrengte polvotter her i huset! Forøvrig er hun nå blitt voksen, to år, og familiens selvfølgelige midtpunkt! Testen påpeker at de gjorde som vi alle gjør, nemlig påføre et eller flere lag med rulle som ikke loet og byttet rulle mellom strøkene. De færreste av oss har vel muligheten til å måle tykkelsen på det enkelte sjikt maling? Alt forarbeid og bruk av primer etc etc etc ble gjort i henhold til produsentens anbefalinger. Jeg tror nok at denne testen gir et like godt bilde av de enkelte produkters kvalitet som alle våre individuelle synsinger lagt sammen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Godt å høre, hunder skal være hunder, ikke katter. (Har hatt 3 Berner Sennen selv, skikkelige bikjer på 60kg +, men hundeløs for tiden) Takker for testgjengivelse forøvrig, fjernet alt bunnstoff i høst(men det har du sikkert ikke ungått å få med deg) så da blir det å forsøke Jotun for min del i år. Kan ikke la vær å sjele til slike tester. Skal forøvrig legge 5 lag antipest fra Jotun først, så da skader det sikkert ikke å holde seg til samme merke på bunnstoffet. Jeg antar antipest også fungerer som primer, eller må jeg legge en en-komponent primer under antipesten også ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Kjenner Bernerne godt også da min søster har hatt tre stykker, flotte hunder, men tilbake til temaet; Jotuns hjemmesider gir deg svar på alle dine spørsmål, tror jeg. http://www.jotun.no/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frikar Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Antipest er jotun sin 2 komp. primer de bare kaller den antipest fra gammelt av. Espen Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 (redigert) ...flotte hunder... Må hundene bunnes? Og evt. hvordan fjerner dere bunninga? Muskelkraft, såpe osv.? Men men, nok O.T her! Lagt til: Som jeg ser så er det delte meninger/erfaringer om hva som er best av hvitt og blått bunnstoff, så da antar jeg at begge er like gode? Redigert 18.Mars.2008 av Sjarkens venn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 (redigert) Nei, ingen vrengte polvotter her i huset! Testen påpeker at de gjorde som vi alle gjør, nemlig påføre et eller flere lag med rulle som ikke loet og byttet rulle mellom strøkene. Fordelen med "vrengte" polvotter `Mouche`er at de ikke røyter. Ellers en interessant oversikt over forskjellige bunnstoffer, som er i tråd med mine erfaringer. Redigert 18.Mars.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dsk Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Kan man legge hvitt selvpolerende bunnstoff på blått (samme fabrikat) uten å måtte slipe ned til grunningen?På en båt med blått skrog passer ikke blått bunnstoff særlig bra, syns jeg. Legger man på flere lag, må man da bruke rulle eller pensel? Bunnstoffet som er brukt er av typen SeaJet (selvpolerende). Kan/bør man legge bunnstoff på hekkaggregatet og trimflapsene? Har byttet farge uten å gjøre annet enn grundig rent, det har gått bra. Legger alltid litt mer flid i området nær vannlinja, og gjerne et ekstra strøk for å dekke bedre ved farvebytte. Har opplevd at jeg plutselig satt med to farger (innkjøpsfeil, og bunnstoff kjøpt på salg) men båten skal jo på vannet, så da ble det rett farge nær vannlinja, og feil nær kjølen. Så fælt ut på land, men ikke når den lå ved brygga. Neppe spes pent hvis du planer, og har dårlige overganger, men her er det bare å være kreativ, så kan det se rimelig greit ut med grove overganger. dsk. Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Har dårlig erfarig. Det nye laget flakner lett. har prøvd med forskjellige fabrikater Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 (redigert) Jotuns hjemmesider gir deg svar på alle dine spørsmål, tror jeg. http://www.jotun.no/ Denne linken som Mouche la ut litt tidligere i tråden gir svar på alle spørsmål, også overgang fra hardt til mykt til selvpolerende til annet fabrikat etc... Flott og informativ side (det dumme er kanskje at slike fakta dreper en hver artig diskusjon ) Redigert 18.Mars.2008 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Det ville i såfal være første gang at fakta stopper en god diskusjon her på forumet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.