Jump to content

Sliten oljetrykksgiver? TAMD30A

TNS

Recommended Posts

Hei

Har en TAMD30A i en Agder 840. Etter en stund med cruising turtall 3200 omdr og jeg drar ned til tomgang for fort, går alarmen. Dersom jeg tar den rolig ned, går det fint.

Jeg mistenker at oljetrykksgiveren er sliten, og bør skiftes ut. Motoren er ellers lettstartet, ryker ikke, oppnår max turtall, og virker sunn.

Noen andre som har samme erfaring med gjeldene motor?

MVH

TNS

Hallo!

Har den samme motoren selv uten at jeg har hatt problem med det..

Men.. har vært borti et par tilfeller tidligere med andre motorer at det fylt på olje med "feil" viskositet og at den da blir for tynn. Mange av dagens motoroljer har viskositet 0W-40, 5W-40 o.l. Det er ikke nødvendigvis feil å bruke disse oljene kvalitetsmessig, men det har liten eller ingen hensikt å ha en olje som er lettstartet i 30 kuldegrader i de fleste fritidsbåter.

Oljen blir ofte for tynnflytende og da kan disse problemene oppstå slik som Regent sier, du "mister oljetrykket" når du slakker fort av.

Har du olje som er viskositet 15W-40 e.l. bør du se etter andre feil som for eks. giveren.

Bruker du tynntflytende "vinteroljer" bør du prøve å bytte olje før du gjør noe mer.

Husk bare å bruke riktig kvalitet. Minimum API CD.

Jeg har en 41-motor som hadde lignende symptomer en periode i fjor. I tillegg stod oljetrykksviseren og vippet litt av og til. Fant aldri ut hva det var, men etter å har rotet litt rundt i kabelstokken i motorrommet, var feilen plutselig borte. Det kan ha vært dårlig kontakt i eller i nærheten av oljetrykksgiveren eller selve alarmen, men det vet jeg ikke sikkert.

Gidder ikke lete etter "feilen" før den kommer tilbake igjen tror jeg. Merker ingen forskjell på motor ellers. Den går helt normalt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...