TNS Startet 18.Mars.2008 Del på Facebook Startet 18.Mars.2008 Hei Har en TAMD30A i en Agder 840. Etter en stund med cruising turtall 3200 omdr og jeg drar ned til tomgang for fort, går alarmen. Dersom jeg tar den rolig ned, går det fint. Jeg mistenker at oljetrykksgiveren er sliten, og bør skiftes ut. Motoren er ellers lettstartet, ryker ikke, oppnår max turtall, og virker sunn. Noen andre som har samme erfaring med gjeldene motor? MVH TNS Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Har du misstanke om denslags får du koble til en slange med et T-stykke slik at du får plass til både giver og et manometer. Da kan du enkelt sjekke om giveren holder mål. Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Hei Vet ikke om denne har oljekjøler, men hvis, så hadde jeg sjekket at det var fritt løp gjennom kjøleren. Det kan være at olja blir så varm og tyntflytende at den ikke klarer å holde trykket når du slakker for fort av. Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
Shalom Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Hallo! Har den samme motoren selv uten at jeg har hatt problem med det.. Men.. har vært borti et par tilfeller tidligere med andre motorer at det fylt på olje med "feil" viskositet og at den da blir for tynn. Mange av dagens motoroljer har viskositet 0W-40, 5W-40 o.l. Det er ikke nødvendigvis feil å bruke disse oljene kvalitetsmessig, men det har liten eller ingen hensikt å ha en olje som er lettstartet i 30 kuldegrader i de fleste fritidsbåter. Oljen blir ofte for tynnflytende og da kan disse problemene oppstå slik som Regent sier, du "mister oljetrykket" når du slakker fort av. Har du olje som er viskositet 15W-40 e.l. bør du se etter andre feil som for eks. giveren. Bruker du tynntflytende "vinteroljer" bør du prøve å bytte olje før du gjør noe mer. Husk bare å bruke riktig kvalitet. Minimum API CD. Sitér dette innlegget Link to post
TNS Svart 19.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 Hei Ja det har faktisk slått meg at oljekjøleren er full av grums og ikke kjøler nok. Jeg kjører systemrens før utsettting og bruker 10w-40 olje. Om det ikke hjelper så er giveren neste.... Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 Jeg har en 41-motor som hadde lignende symptomer en periode i fjor. I tillegg stod oljetrykksviseren og vippet litt av og til. Fant aldri ut hva det var, men etter å har rotet litt rundt i kabelstokken i motorrommet, var feilen plutselig borte. Det kan ha vært dårlig kontakt i eller i nærheten av oljetrykksgiveren eller selve alarmen, men det vet jeg ikke sikkert. Gidder ikke lete etter "feilen" før den kommer tilbake igjen tror jeg. Merker ingen forskjell på motor ellers. Den går helt normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 Hmmmmmm. Har blitt endel år siden jeg hadde en slik motor, men hadde samme fenomenet.... Slakket jeg ned for fort etter en tur sank oljetrykket nesten til 0 for så å stige igjen, men der hadde jeg både instrument og alarm..... har du kun alarm? Sitér dette innlegget Link to post
TNS Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Hei Igjen, Beklager sent svar Gudrun . Jeg har instrument og alarm. har akkurat samme symptomene som hos deg. Jeg innbiller meg at olja er for tynn pga den er for varm. Jeg kjører på med systemrens. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.