Helge Startet 18.Mars.2008 Del på Facebook Startet 18.Mars.2008 Jeg har lest gjennom noen av trådene om kartplotter her og fant noen nyttige tips og innlegg, men jeg tar likevel sjansen og spør om litt tips/råd til mitt konkrete behov og mine ønsker. Jeg planlegger å flytte den "gamle" Humminbird NS25 fra min Skibsplast 655 S over i Sunwin speedbåten nå i vår. Dette instrumentet med GPS/kartplotter/ekkolodd og s/h skjerm (flere gråtoner) har forsåvidt fungert bra, men instrumentet har nå etter 7 år mistet noen vertikale linjer helt til venstre i skjermen (kanskje ca 5 % av skjermens bredde) samt at jeg ønsker å bytte til fargeskjerm i 655'en. Mine MUST på nytt instrument foruten fargeskjerm er: 1.) Et kombi-instrument med GPS/kartplotter/ekkolodd (instrumentet må kunne vise "split-screen" kartplotter/ekkolodd) 2.) Hurtigfeste (dreibar fot der en med ETT enkelt håndgrep (hendel/utløser) løsner instrumentet for å ta det ut av båten) Tilleggsønsker: 3.) Ekstern GPS-antenne 4.) Ekkolodd som håndterer bra dybder (minst ned til 300 m og gjerne mer) 5.) Lyssterk skjerm som gir bra bilde i sollys med åpen cockpit. Hvilke kartbrikker...(?) har jeg ikke noen spesielle tanker om så langt. Jeg vil uansett ha muligheten til at både den nye og den gamle kartplotteren er i bruk samtidig så derfor kjøper jeg nye kartbrikker til ny kartplotter. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
roaldbj Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Det er kanskje lurt at du ringer til en av selgerne for slikt utstyr og ber om konkret råd. Jeg er litt usikker på lysstyrken til de forskjellige kombiplotterne. Raymarine E-serien er kanskje ikke det du tenker deg, men her er skjermen svært lyssterk og brukes bl.a. av safari-ribber som farer omkring i stor hastighet. Jeg anbefaler at du ringer Seatronic i Moss. De har svært god kunnskap om dette. Du kan også kose deg litt nå i påsken med å se på katalogen til Seatronic: http://www.seatronic.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Takk for dine kommentarer Roald. Jeg har allerede sett litt på nettet, men ikke funnet all den informasjon på nettet som jeg vil ha... så jeg får vel ta en prat med en forhandler eller to. Tenkte bare jeg skulle spørre her i tilfelle noen hadde smarte/gode tips å komme med. De plotterne/ekkoloddene jeg har sett på så langt er: Humminbird 787 cx2 (6.990,- +giver) 5" skjerm m/640X480 pixels 256 farger, quadra beam Humminbird 797 cx2 (9.990,- +giver) 5" skjerm m/640X480 pixels 65000 farger, quadra beam w/side imaging Northstar Explorer 657 (9.490,-) 5" skjerm m/640X480 pixels Horizon CP 300Ci (7.990,-) 7" skjerm m/800X480 pixels Lorenz Compact 8 Sun HD (10.990,-) 7" skjerm m/800X480 pixels Med tanke på skjermstørrelse og oppløsning er jo de to siste å foretrekke, men det er jo mer å passe på! Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.