Jump to content

Gammel Vanntank

Roy

Recommended Posts

Personlig hadde jeg kjøpt en fleksibel tank. Er noe griseri å drive med epoxy og glassfiber og jeg er skeptisk til å drikke vann av slikt. Vet jo at det er vanlig, men likevel...

Har du mulighet for å komme greit til er det jo supert å ha en fleksibel tank ned i den gamle. Da ligger den trygt uten å gnage og det er ikke katastrofe om den springer lekk.

Ellers koster syrefast tank mindre enn mange tror....kanskje du kan få laget noe som kan plasseres nede i den gamle?

Hvis du tenker å male over inniv antanken, sørg for å bruke en 2 komponentmaling som er vannbasert. Dette finnes for bruk i næringsmiddel industrien. Det koster nok det hvite ut av øyet, men det kan jo være en tanke... Forhør deg hos et firma som J.S. Cock i Oslo. Har en gang vært borti dette i forbindelse med et prosjekt i den tidligere nevnte industri............

Titter nå på konstruksjonstegningene av glassfibertanken i min båt. Der står det: "Topcoat, godkjent for ferskvannstank, smøres over". Dette ble prøvd og godkjent etter Lloyds register section 23, post.nr 2308:

Vannprøve: 1,8m over tanktopp eller topp av overflod

Luftprøve: 0,35kp/cm2

Og dette har holdt siden begynnelsen av 70 tallet. Intet problem, selv om tanken har vært delvis bunnfrosset noen ganger. Og den tar 600liter.

BK: Andras skriver "Husk: 'rustfritt', ikke 'syrefast' når det gjelder mat og drikkevann " noen spesiell grunn ??

Ønsker å vite mere om dette  :cryin:

:seeya:

Nå har vi jo noen metallurgen bland oss (som det av og til høres ut  :wink:) som kanskje kan fortelle mer. Jeg fikk det bare opplyst av min plateknekker den gangen jeg skulle ha noe laget til akvariet. Har sikkert med sammensetningen å gjøre.

Jeg har kommet med lignende innspill før (på den andre baatplassen) og mener å huske at det kom flere svar. Hvis ingen vet noe nærmere kunne man jo søke der  :nonod:

Takk for intr. info PanPan, legeringer er noe mystiske greier! :smiley:

Som jeg nevnte tidligere var jeg sikker på at det ikke fantes jern i syrefast, bl.a fordi det ikke er magnetisk.

Er det noe sammenheng her, jeg tenker på at ikke-magnetiske jernholdige legeringer heller ikke ruster?

"Vanlig rustfritt" er jo litt magnetisk, men ruster også lettere enn syrefast.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...