Jump to content

Gammel Vanntank


Roy

Recommended Posts

Personlig hadde jeg kjøpt en fleksibel tank. Er noe griseri å drive med epoxy og glassfiber og jeg er skeptisk til å drikke vann av slikt. Vet jo at det er vanlig, men likevel...

 

Har du mulighet for å komme greit til er det jo supert å ha en fleksibel tank ned i den gamle. Da ligger den trygt uten å gnage og det er ikke katastrofe om den springer lekk.

 

Ellers koster syrefast tank mindre enn mange tror....kanskje du kan få laget noe som kan plasseres nede i den gamle?

Link to post
Share on other sites

Hvis du tenker å male over inniv antanken, sørg for å bruke en 2 komponentmaling som er vannbasert. Dette finnes for bruk i næringsmiddel industrien. Det koster nok det hvite ut av øyet, men det kan jo være en tanke... Forhør deg hos et firma som J.S. Cock i Oslo. Har en gang vært borti dette i forbindelse med et prosjekt i den tidligere nevnte industri............

Link to post
Share on other sites

Titter nå på konstruksjonstegningene av glassfibertanken i min båt. Der står det: "Topcoat, godkjent for ferskvannstank, smøres over". Dette ble prøvd og godkjent etter Lloyds register section 23, post.nr 2308:

Vannprøve: 1,8m over tanktopp eller topp av overflod

Luftprøve: 0,35kp/cm2

 

Og dette har holdt siden begynnelsen av 70 tallet. Intet problem, selv om tanken har vært delvis bunnfrosset noen ganger. Og den tar 600liter.

Link to post
Share on other sites

Tror nok at det går fint å bruke en av disse produktene. Men iogmed at tanken er lett å komme til, så bestemte jeg meg å bruke fleksibel tank. Og da er det man ser hvor verdifullt det er å ha slike forum som baatplassen, Andreas hadde en tank som han ikke brukte, vips så var problemet løst og tanken på tur !

Link to post
Share on other sites


BK: Andras skriver "Husk: 'rustfritt', ikke 'syrefast' når det gjelder mat og drikkevann " noen spesiell grunn ??

Ønsker å vite mere om dette  :cryin:

:seeya:


 

Nå har vi jo noen metallurgen bland oss (som det av og til høres ut  :wink:) som kanskje kan fortelle mer. Jeg fikk det bare opplyst av min plateknekker den gangen jeg skulle ha noe laget til akvariet. Har sikkert med sammensetningen å gjøre.

 

Jeg har kommet med lignende innspill før (på den andre baatplassen) og mener å huske at det kom flere svar. Hvis ingen vet noe nærmere kunne man jo søke der  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Takk for intr. info PanPan, legeringer er noe mystiske greier! :smiley:

 

Som jeg nevnte tidligere var jeg sikker på at det ikke fantes jern i syrefast, bl.a fordi det ikke er magnetisk.

 

Er det noe sammenheng her, jeg tenker på at ikke-magnetiske jernholdige legeringer heller ikke ruster?

 

"Vanlig rustfritt" er jo litt magnetisk, men ruster også lettere enn syrefast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...