Jump to content

Utskifting/legging av Nautolex dørkbelegg, erfaringer?


Cato

Recommended Posts

Noen som har erfaring med utskifting/legging av Nautolex dørkbelegg?

Bilde

 

Dette sitter originalt i båten (ca 20år) og er modent for utskifting. Brukes det vanlig gulvlim eller....? Er det en fordel å varme belegget for å brette rundt kanter osv.

 

Erfaringer/kommentarer mottas med takk.

 

Mvh Cato

Link to post
Share on other sites

Hei.

La slikt belegg i min båt for noen år siden.

Brukte kontaktlim m/lukt :headbang: (fåes også i vannbasert) og det holdt, vil nesten ikke anbefale noe annet.

Et annet problem hvis det er dørkplater du skal legge det på og disse er delt opp i flere plater, så må man være nøye med å få "fugene" til å flukte mellom lemmene. Det er nesten det største problemet. :sailing:

 

Rundt kanten og hjørner så brukte jeg ikke varme. Limet kant og litt inn på undersiden av platen og satte i en stift med stiftemaskin.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble ferdig med mine i dag! Jeg brukte Casco gulvlim (vannbasert) på selve dørkflaten, dette lå over natten også brukte jeg kontaktlim på kantene, jeg brukte varmluftpistol for å speede opp tørken på limet før jeg klasket det sammen og stiftet med rustfrie stift. Dette fungerte bra syntes jeg!

Link to post
Share on other sites

Jeg ble ferdig med mine i dag! Jeg brukte Casco gulvlim (vannbasert) på selve dørkflaten, dette lå over natten også brukte jeg kontaktlim på kantene, jeg brukte varmluftpistol for å speede opp tørken på limet før jeg klasket det sammen og stiftet med rustfrie stift. Dette fungerte bra syntes jeg!

Hei!

 

Vis du har noen bilder av dørkbelegget, kunne du da legge det ut her?

Link to post
Share on other sites

dersom du skal ha et billig dørkbelegg, kan du kjøpe vanlig gulvbelegg med skipsmønster(brun m/svarte nater). Kjøpes i vanlig byggevareforetninger, eg betalte 69kr/m2 for belegget i saga`n. Bakdelen med dette belegget er at stripene er litt bredere enn et vanlig dørkbelegg.

Link to post
Share on other sites

Har lagt dette med kontaktlim ("vanlig", ikke vannbasert).  Selv på små flater var det nærmest umulig å få strøket ut blemmer før limet tørket.  Antakelig er kontaktlimet "best", men et bra våtroms tapetlim er antakelig godt nok og gjør det mulig å få lagt ut før limet tørker.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med utskifting/legging av Nautolex dørkbelegg?

Jeg brukte dette dørkebelegget i min gamle båt. Noen år siden nå, men Maritim hadde tilfeldigvis samme belegg som var brukt i en båt fra 1989.

 

Belegget limes med kontaktlim. Klipp til en bit som er 5-7 cm større enn platen det skal dekke. Smør kontaktlim på begge flater og la tørke noen minutter, men ikke la limet tørke slik at det hugger ved montering. Legg på belegget. Det kan fortsatt beveges og strykes flatt. Juster for fuge-mønsteret slik at det  kommer over ett. Klipp til i hvert hjørne og brett belegget rundt på baksiden, men smør endeveden godt inn med kontaktlim. Litt mer kontaktlim bak, stiftepistol med rustfrie stifter. Ferdig.

 

Dette er ingen billig affære. belegget er dyrt og det er litt jobb. Neste gang ville jeg ha kjøpt en ferdig plate med skipsgulvlaminat og kuttet til det jeg trengte. Det blir bare litt dyrere og det eneste som må gjøres i tillegg er å forsegle endeveden med noen strøk 2-komp. lakk.

 

Nautolex belegget er imidlertid meget bra. Lett å jobbe med og svært slitesterkt, men det koster altså over 200 kroner kv. meteren.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Dusj?? Har Du lagt inn det og nå??

Det er på gang. Bygger toalettrommet som et våtrom. Skal ha en liten håndvask med slik dusjhåndtakbatteri. Doen blir en porta porti som enkelt hives ut av rommet. Inn med en liten krakk, og vips så har jeg dusjrom. Selvsagt må man dusje sittende, men uansett er det mye bedre enn ingen dusj. Og rommet blir ikke så lite som man skulle tro. Flere med større båt enn min hadde blitt flaue av en sammenligning av størrelse på toalettrommet... :sailing:
Link to post
Share on other sites

Dette er ingen billig affære. belegget er dyrt og det er litt jobb. Neste gang ville jeg ha kjøpt en ferdig plate med skipsgulvlaminat og kuttet til det jeg trengte. Det blir bare litt dyrere og det eneste som må gjøres i tillegg er å forsegle endeveden med noen strøk 2-komp. lakk.

 

Lotus

Dette har jeg vurdert, men jeg ønsker ikke vektøkingen det medfører å legge plater på nåværende dørk, og det krever masse demontering av innredning dersom jeg skulle skifte hele dørken (legge nye plater i full tykkelse).

 

Mvh Cato

Link to post
Share on other sites

Hvor får jeg tak i rustfrie stifter? Er det vanlig at byggevarehus fører dette?

Nei, det er ikke standardvare hos f.eks. Byggmakker. De ante knapt at slikt fantes. En tur innom en båtbygger eller å få de bestilt er gjerne de vanlige alternativene. Jeg dro innom båtbyggeren.

..ønsker ikke vektøkingen det medfører å legge plater på nåværende dørk, og det krever masse demontering av innredning dersom jeg skulle skifte hele dørken (legge nye plater i full tykkelse).

Kan jeg godt skjønne. Min tanke var å bytte ut platene med de nye, ikke legge på toppen av nåværende, men hvis du må demontere mye, er det ingen rask jobb lenger. Da hadde jeg som deg endt opp med belegg igjen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Når jeg skulle trekke om salongen i min båt var trekkene festet med stifter fra stiftepistol. Disse var ikke rustfrie og hadde rustet.

 

Jeg gikk til min lokale jernhandel (Jernia) og bestilte rustfrie stifter til min Arrow stiftepistol. De var en del dyrere enn vanlige stifter, men det må man regne med når de er rustfrie.

 

Jeg forstod den gangen at det var kurant å skaffe slike rustfrie stifter.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke standardvare hos f.eks. Byggmakker. De ante knapt at slikt fantes. En tur innom en båtbygger eller å få de bestilt er gjerne de vanlige alternativene. Jeg dro innom båtbyggeren.

Lotus

Enda et tips, til spesielle ting. West butikken i Oslo skryter av å ha kramper med tilhørende verktøy i komposittmateriale. Ruster ikke, kan bearbeides med vanlig verktøy ( høvle, slipe & pusse ) Til spesielle ting er dette kanon...Bruksområdet er bla.a. strip bygging av kajakker, joller osv..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...