Kaimor Startet 19.Mars.2008 Del på Facebook Startet 19.Mars.2008 Har et vannutskillingsfilter av typen "Mallory water separating fuel filter" i motorbrønnen til min e-tec. Noen som vet hvor ofte dette filteret bør byttes? Motoren gikk ca. 30 timer i fjor (ny). Antar det ikke er store kostnadene med dette filteret, men ønsker ikke å skifte mer enn nødvendig nå før sesongen starter. Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 Det er stort sett to muligheter: skifte før eller etter at filteret er tett. Som regel blir filteret tett på et svært ubeleilig tidspunkt, f. eks. midt i Skagerrak i grov sjø. Jeg skifter derfor filter hver vår, som en del av det årlige vedlikeholdet. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
rago63 Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 (redigert) Jeg legger opp til bytte hver 100 time - med mitt bruk. Jeg har et Racorfilter med maks 112 l/t i kapasitet. Klarer du å estimere et årlig forbruk av drivstoff, så har et filter med denne kapasiteten ikke noe problem med å ta unna 2-3000 liter drivstoff... Sikkert mer også, men drenerer du filteret for vann og ser at det kommer en ørliten skvett nå og da, bør du bytte litt oftere. Redigert 19.Mars.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Kaimor Svart 19.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 OK, takk for tips. Hadde vel et forbruk i fjor på 420 liter (bensin, ikke vann ) Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 20.Mars.2008 Del på Facebook Svart 20.Mars.2008 Har satt på manometer på sugesiden av vannutskilleren. Når sugetrykket passerer -0,4 Barg, øker vacuumet raskt. Da skifter jeg ved neste mulighet. Har et par ganger skiftet ved å stoppe motoren, og drive, tar 10 minutter p skifte filter. Har enda ikke laget til by-pass slik at jeg kan skifte under drift... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.Mars.2008 Del på Facebook Svart 20.Mars.2008 Mellom vannutskiller og fødepumpe vil det være undertrykk. En vakummåler her vil som Ringdal sier indikere når filteret tettes til. Har man to vannutskillere i paralell med treveisventil skifter man enkelt over til det andre filteret. Dette gjøres uten å stoppe maskineriet og man kjører lykkelig videre. Det filteret som har fått øket motstand skiftes ved første anledning eller for den del med maskineriet i gang. Mellom fødepumpe og finfilter vil det være trykk i størrelsorden 0,7bar. Det vil alltid være et trykkfall over filteret. Når trykkfallet øker er det på tide å skifte filteret. For å måle trykkfallet må man ha et manometer på hver side av filteret eller et såkalt differensialtrykksmanometer der trykkfallet kan leses av direkte. Filter i paralell og treveisventil kan selvsagt også arrangeres her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.