Jump to content

Håper jeg har valgt riktig - infellbar bep veksler og 3 hoved bryt

Leifer`n

Recommended Posts

:flag:

Lurer på om dette er en bra investering..

Ja i dag gikk jeg til anskaffelse av dette alternativet infellbar bep veksler og 3 hoved brytere, kostet riktig nokk 1700 men skulle være bra, så jeg håper at det er den rette.

Tokk en tur på Maritim i Arendal, ble litt av hvert jeg kjørte hjemmover igjen med, men det var jo greit og ha vært der nede og kikket også.

Så da er det vel igrunnen bare og prøve og få noe hjelp til og få litt systen på rotet bak i batteri rommet.

Ellers er baug propellen ferdig instalert, mangler strøm fra batteria da, og putene og skott trekket kommer på i begynnelsen av April, så da er vel båten på vannet i løp av en 3 ukers tid...

Med Baugpropell og forhåpentelig vis strøm som er ordentelig og i orden..

Gleder oss virkelig til dette nå.

ØNSKER ALLE EN RIKTIG FIN PÅSKE. :cheers:

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
  • 2 uker senere...

HEI :flag: HEI

Noen som kan eller vet hvordan jeg skal koble 3 forbruk et start batteri,Baugpropell,ankervinsj,solselle strømen og land strømmen laderen til denne????

Trenger en god tegning på dette som jeg skjønner noe av, for nå skjønner jeg ingen ting hvordan jeg skal få alt til og virke her.

har samme som denne bare den jeg kjøpte er til og felle inn

hovedstroembrytere_.jpg

Slik ser det ut nå

Jeg har ikke koblet noe til denne nye hovedstrøm boksen kun felt den inn.

img_1523.jpg

Slik så det ut

100_1416.jpg

UFF og UFF

Noen som kan eller vet hvordan jeg skal koble 3 forbruk et start batteri,Baugpropell,ankervinsj,solselle strømen og land strømmen laderen til denne????

Trudde at det fulgte med koplingsskjema til Bep-greiene. Det kan du i så fall bruka som utgangspunkt og tilpassa dine behov og utstyr. Elles er boka "Strøm ombord" å anbefala. Ser heller ikkje bort frå at du kan finna nokre nyttige råd ved å søka litt her på BP. Lukke til og god båtsesong!

Jo det stemmer det at det var en knøtt liten beskrivelse som fulgte med, men ikke noe om ankervins,baug propell, solcelle lading og lamd strøm,, hvor skal dette kobles.

så var det en firkantet litt avlang sak på ventre side med 4 eller 5 punkter på, som jeg også lurte på hva var, det sto hva det andre var men ikke den jeg prøver og fortelle om her.

Er helt grønn når det gjelder strøm.

Du kan nok ikkje forventa at leverandøren skal levera koblingskjema tilpassa akkurat din båt... :wink:

Skaff deg kunnskap, eller overlat til proffesjonelle. Det er kraftige straumar det er snakk om til ankervinsj, baugpropell, hovudbrytar etc. Her bør det koplast rett. Sjølv 12 volt er ikkje å spøka med når straumen verkeleg tek laus...

Gjenntek anbefalinga av "Strøm ombord" av Jon Winge. Her er mykje å læra.

Heisann,

Jeg satte akkurat inn samme opplegg... med en liten modifikasjon ;-)

Koblingsskjema ? Hvordan det skal være ? Høhh.

Nei, her demonteres alt, ut med skille-relé, og inn med en bryter som ble kjøpt ved siden av. Skille-reléet ble så montert ved siden av.

Resultat ? Lett kaldsvette i det bryteren til HOUSE vippes over i påvente av et smell eller røyk. Intet skjedde, annet enn at det igjen ble lys i kabinen :yesnod:

Skal ta et lite bilde og legge inn. Ble ikke helt fornøyd med legging av ledninger, men det får så være. Bilder legges inn i ettermiddag.

Hilsen

Are

Ja et bilde eller to hadde vært fint,, Men hvorfor 4 hoved strøms brytere, holder det ikke med tre??

Hehe ja det er ikke bare bare med den strømmen,, Jeg trenger jo ikke å surre ned baugpropellen, når jeg tenker meg om, den har jo egen hoved bryter forran ved styre posisjon,, ble satt in nå. Kan jeg bruke samme sikring 250 amp til både baug propell og anker vinsjen tro.. sjeldent man kjører begge di samtilig....

jeg har det skjema i båten, men skal en tur ut der i dag regner jeg med så da skal jeg få scannet det og få det litt større.

Har 3 batterier til forbruk og et til start som da skal kobles til og solcelle lader, landstrøm ja litt forskjellig.

men kablene som kommer fra motoren er så utrolig tykke er det nødvendig og ha 90 eller 100 kvaderats kabler da??

Er jo fryktelig tykke da.

Her er noen bilder....

Bilde ovenfra og ned i batterikassa. 2 x Haze 160A GEL batterier, koblet med 50 kvadrat kabel :

batterikasse.jpg

Bilde fra siden, inn i kassa, og viser skillereléet, sikringer (200A på forbruk og 500A på start) og snurten av Optima RedTop 50A startbatteri, koblet med 70 kvadrat kabel :

bep_og_sikringer.jpg

Jeg byttet ut skillereléet i det originale bryterpanelet med en enkelt bryter (helt til venstre) og vil bruke denne til baugpropell og evt. ankervinsj foran. Skillereléet ble flyttet til ved siden av sikringene, og da får jeg enkelt koblet sammen start og forbruk. Det er enda ikke koblet til på bildet.

Det ligger en liten kveil der også, aner ikke hva det er til (antar kjøleskap) og har latt dem være der inntil videre ;-)

Den tynne, brune lampettledningen med polsko er en "shortcut" for å ha strøm til musikk :-) Den vil bli koblet tilbake hvert øyeblikk.

Sånn ser det ut hos meg :cheers:

Hilsen

Are

Sånn ser det ut hos meg :cheers:

Hilsen

Are

Synes du det ser ut som du har vært litt sparsommelig med kabeltverrsnitt på releet ditt?

DACAPO-9000-HT. Kanskje du kunne legge ut et bilde av baksiden av det nye panelet, så vi ser tilkoblingene?

I prinsippet, skal jo emergency paralell-bryteren og vsr releet gjøre samme kobling, nemlig å koble start og forbruk sammen. Landstrømslading, solcellelading,og kabel fra batteri, bør kobles på den ene siden av hovedbryter til forbruksbatt. Vinsj, baugpropell, forbrukere kobles på andre siden av hovedbryter for forbruk, hvis det er denne banken du vil mate de fra. Tilførsel til motor, kobles til på ene siden av hovedbryter for start, og kabel fra startbatt kobles på andre siden.

Hvis vsr releet ditt er av typen med dual sense, er det det samme hvilken batteribank du kobler ladeenhetene til, den vil lade begge likevel.

:smiley:

Di ledningene dere ser på det bilde, der jeg har tatt vekk batteria, skal nok sansynligvis vekk, det er et gammelt rele og noe andre ledninger som jeg ikke er sikker på hvor går eller skal til.

Tror den grå ledningen kommer fra dynamoen..

Men er det nødvendig med så utrolig tykke kabler fra motoren som di to sorte dere ser der?????

Tenk enkelt. Alle jordledninger felles mht batteripoler. BEP relè skal skille forbruk og start, med sens ledning på start. Når startbatteriet er ladet vil relè slå inn og lade forbruk. Fra forbruk skal det helt gå en fet rød ledning til sikringsboks, denne skal ha en hovedstrømsbryter. Sikringsboksen fordeler strøm dit du ønsker. Lader fra solcelle kan kobles til forbruksbanken, samme med en evt landstrømslader. Deretter kobler du til ting som MÅ ha strøm utenom hovedbrytere, men fra forbruksbank. Dette kan være lensepumpe, strøm til minne på stereo osv. Deretter kan du lage en "nødstrøm" kabel til start fra forbruksbank som du skiller med en hovedstrmsbryter. Denne skal kun settes inn hvis du ikke får start og trenger ressurser fra forbruk (denne har jeg droppet da jeg heller bytter om poler hvis krise). Den siste og tredje hovedstrømsbryteren bruker du for å skille startbatteri fra alle forbrukere. Normal kobler man på thruster og ankervinsj på denne da disse benyttes under drift av motoren. Noen har også eget batteri på thruster for å slippe unna lange strekk med stor kvadrat.

Det som ofte er tilfelle mht den "fete røde" fra forbruk og frem til sikringsboks som forsyner det meste, er at denne går fremover i båten. Ofte så trenger du en egen sikringsboks til ressurser lenger bak, eller "hengesikringer". Hos meg har jeg elektrisk toalett og pumpe for tømming av septik bak samt ankervinsjen. Da er det meningsløst å hente strøm helt fremme da jeg trenger masse kvadrat på dette strekket. Vinsjen kobles gjerne direkte på startbatteri med tilhørene 250-200A sikring. De andre tingene bør gå via egen sikringsboks. Jeg har plasser fem kurser fra forbruk ved batterikassa. Resten av sikringene er plasser under konsoll fremme hvor jeg henter resten av strømme til båten.

en liten ting til... det første du bør gjøre er å se på alle ledningene ut fra batterikassa - hvor går disse hen? sjekk hvor disse går og noter dette! Er de sikret med sikring? - hvis ikke bør du forsyne disse via en sikret kurs.. ref sikringsboks bak f.eks. Kan du hente ut foran og er dette hensiktsmessig? - går du løs på sikringsboksen foran vil du nok finne ut at endel av sikringene er ubrukte ressurer. Husk også at kvadrat (tverrsnittet) på kabelen frem til sikringsboksen/e dine bør være iht forbruk.

Synes du det ser ut som du har vært litt sparsommelig med kabeltverrsnitt på releet ditt?

Det var den kabelen som stod på ved levering. Tatt i betraktning kort strekk, så tror jeg nok den skal klare å håndtere de 125A som releét er godkjent for. Det er jo kun lading fra dynamo (evt. 220V batterilader) som går gjennom den.

/Are

Hei Gladiator!!!

ja jeg har skjema,, glemte det i båten skal scanne det, er nokk ikke så vansklig som det ser ut til... Power!!!! satt sammen feil ??? hva mener du..

Gladiator jeg holder på og trekke om inni hytta nå,,, uff det var noe forferdelige greier,, tror aldri det kommer til og bli bra,, men en gang må jo være den første..

Ja med de skinnene er det lang lang rekke som blir ladet på den ene kursen til BEP. Skal du nyttegjøre deg av brytere kan du glemme de skinnene. De kan være nyttige i andre konfigurasjoner. Jeg ville vel gjort noe slikt satt sammen i hui og hast i paint :) - det røde punktet på bep skal inn på pluss start da....

bep.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...