dante Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 de bryterne kan du selvfølgelig putte hvor du vil da... bare så du får en idè Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 2.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2008 (redigert) Fant dette koblings skjma på nettet, Og det går vel ut på det samme bare jeg har det i en firkant.. Redigert 2.April.2008 av DACAPO-9000-HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Hei Dacapo. Jeg tror du har kommet til et punkt hvor du sitter litt fast fordi det viste seg å være enklere å rive enn å montere. Du trenger litt step by step hjelp tror jeg? Jeg foreslår følgende: Du har så vidt jeg skjønner behov for fire brytere. 1. Startmotor 2. forbruk 3. trøster 4. vinsj. Kjøp en bryter til og monter alle fire bryterne i en firkant. (Du fjerner ladereleet fra bryterpanelet inntil videre). Så monterer du en skinne mellom bryter 1 og 2 og likeledes mellom 3 og 4. Så kobler du en 70 kvadrat kabel fra pluss på startbatterier og opp til skinnen på et av brytersettene. (Du har nå en bryter med utgang til startmotoren og en utgang til trøsteren som da begge forsynes med strøm fra startbatteriet). Du velger så hvilken av disse bryterne du vil benytte til startmotor, og legger opp en usikret 70 kvadrat kabel til startmotoren. Det er en fordel om denne kabelen dobbelisoleres (Legges i rør) da den er usikret. Du er nå ferdig med motoren. Den andre bryteren i dette brytersettet og som forsynes med strøm fra startbatteriet må føres innom sikringsholderen og videre til trøsteren. (Den sikringsholderen har du sikkert i og med at trøsteren var montert når du kjøpte båten). Du er nå ferdig med trøsteren. Så kobler du en 70 kvadrat kabel fra pluss på forbruksbanken og opp til skinnen mellom brytersett 3 og 4. Du har nå en bryter til forbruk og en til vinsj som begge forsynes fra forbruksbatteriene. Så velger du den bryteren som skal benyttes til forbruk, og fører en kabel fra bryteren via en 100 ampere sikring og videre til sikringspanelet i båten. Denne sikringen tror jeg du må kjøpe, for det er mange båter som mangler denne. (Du er nå ferdig med forbruket) Den siste bryteren er til vinsjen, og en kabel må strekkes fra bryteren, via en sikring på ca 100 – 150 ampere og videre til vinsjen. Du er nå ferdig med vinsjen. Har du spørsmål om kabeldimensjoner eller sikringsstørrelser, må du oppgi hvor stor forbrukeren er og hvor langt kabelstrekket er mellom bryterpanel og forbruker. Dette er pluss kablene, og du skal forsøke å forlegge disse samlet slik at de kan klamres fint og holdes adskilt fra minuskablene som legges opp senere. Jeg tror dette er nok foreløpig og at du ikke skal tenke på noe annet før denne jobben er ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 2.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2008 (redigert) Hei Ole Petter!!!! Jeg trenger ikke en hoved strøm bryter til, da det er montert en på baugpropellen i styre porsisjon, så den er der... Jeg satt inn baug truster i vinter så det er bare sort og rød ledning som ligger der, rød ledning er det en sikring på 250 Amp og en ledning derfra som sikkert skal på batteriet. jeg skal skrive ut det du har skrevet til meg så får jeg se om jeg kansje får litt hjelp på veien, det høres ut som du har god greie på dette, og det er bra at det er noen av dere her også,, Vet når jeg er såpass grønn i strøm så må mann ha det inn med store bokstaver hehe,, Takk så lenge, synd du ikke er herfra da hehe.. Men Gladiator vet en del om dette han også tror jeg, så om han har tid så får jeg vel en hånd der.... Redigert 2.April.2008 av DACAPO-9000-HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Her er hvordan jeg mener det skal være. Blir det for mange koblinger på bolter ut av brytere, kan det være lurt å lage en samleskinne, slik at det blir bare en kabel ut av hver bryter. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 2.April.2008 Del på Facebook Svart 2.April.2008 Heisann! Det kan diskuteres hvor mange brytere man skal ha og hva som skal forsynes. Noen liker å ha en til "Emergency", altså koble sammen bankene hvis startbatteriet konker. Jeg personlig ville ikke stresset med enda flere brytere. Skal du benytte det flotte paneler som du allerede har felt inn vill jeg gjort dette - enkelt og greit. Hvor du har sikringer og slikt regner jeg med er rimlig greit. Solcelle lader setter du inn på samme sted som lader. Jeg har samme som på denne tegningen, men mangler emergency.. dette funker veldig bra! Keep it simple Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 3.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2008 Takk for mange fine svar og tegninger,,, jeg får vel bare prøve,, smeller det så smeller det...hehe Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 he he, skal heldighvis litt til så lenge du holder deg unna jord med de røde. Bruk også litt tid på å gjenkjenne alle forbrukere og verifiser at de er benyttet riktig kabeltykkelse samt sikringer. Det er her det ofte smeller. F.eks satt inn 25A sikring på en kurs med 1.5 kvadrat ut til forbruker da vil jo ledningen ta fyr før sikringen ryker hvis en feil skulle oppstå. Tro du får en fin løsning. Digg å vite at du automatisk bryter mellom bankene etter du har skrudd av motoren, slipper å tenkte på mangel på strøm til start. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 3.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2008 (redigert) Ja da er strøm prosjektet i gang,, håper at jeg setter alle ledningene riktig nå da.. så kommer jeg tilbake med en info om røyk utvikkling og brente ledninger etter hvert hehe.. PS::: ER DET VIKTIG AT AKSLINGEN ER JORET og hvorfor eventuelt Ble masse greier nå, på en gang... Lekasje i vinduene, trekking av skai i lugaren, og strømmen... men etter det er det vasking og polering,, og da har vel sommern gått hehe,,, Redigert 3.April.2008 av DACAPO-9000-HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 6.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2008 Da har jeg bare og koble sammen, batteria,anker vinsj,truster,dynamoen og litt til på bryter panelet... MEN ER DET VIKTIG AT AKSLINGEN ER JORDET?????? OG EVENTUELT HVORFOR Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 6.April.2008 Del på Facebook Svart 6.April.2008 Hei, så bra.. har du testet? - De fleste har jording på hylsa til akslingen. Noen har ikke jordet i det hele tatt. Dette med jording i båt er faktisk litt plundrete av og til - og også et heftig tema til tider her på båtplassen. Hvordan galvaniske strømmer fungerer osv. Var hylsa jordet fra før ville jeg beholdt jordingen. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 6.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2008 (redigert) Hei, så bra.. har du testet? - De fleste har jording på hylsa til akslingen. Noen har ikke jordet i det hele tatt. Dette med jording i båt er faktisk litt plundrete av og til - og også et heftig tema til tider her på båtplassen. Hvordan galvaniske strømmer fungerer osv. Var hylsa jordet fra før ville jeg beholdt jordingen. Hei nei jeg har ikke fått testa helt ennå... Lurer litt på di voldsom tykke kablene hvor jeg skal sette di,,, den ene er jordingen fra starter eller motoren og dae andre er pluss,,, så kommer det en fra dynamoen som jeg ikke vey helt hvor skal inn på BEP releet. Hvist du/dere ser på det billde jeg har lagt ut der BEP boksen,, kommer det 2 sorte tykke kabler det er en pluss og en jording, å den grå som kommer ut dsmmen med di er vel fra dynamoen,, hvor skal den kobbles????? Redigert 6.April.2008 av DACAPO-9000-HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 6.April.2008 Del på Facebook Svart 6.April.2008 ok... startbatteri pluss tilførsel fra dynamo på den ene og forbruksbatteri på den andre. Mange samler jordingsledningene i ett punkt. I prinsnippet kan du koble den tykke svarte som kommer fra motor til minus på startbatteriet. Så skal det gå en tykk ledning fra minusen på startbatteriet og til minus på forbruk. ...og videre til minus på neste forbruk. Har du ankervinsj og thruster er det vanlig at det går tykke minuser ut fra startbatteriet her også. Pga plassmangel på polene er det vanlig å ha et koblingspunkt for disse. Den ledningen fra dynamoen - vanlig med 16 kvadrat (følg den du tror det er inn til dynamo - skal være på B+ på dynamo) - den skal settes inn på den ene BEP skruen som er farget rød, fra samme skrue skal du feste en rød kabel (16 kvadrat) som går til pluss på startbatteri. På den andre skruen på BEP skal en rød kabel (16 kvadrat) gå til pluss på forbruk. Hvis du finner ut hva alle ledningene dine er og f.eks bemerke de med a b og c osv - kan jeg hjelpe deg med å fortelle hvor de skal. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 7.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2008 (redigert) blir det slik som Gullfisken har tegnet da, at jeg kan koble både anker vinsj og truster på samme skinne på hovedstrøm bryter panelet og den grå fra dynamoen skal inn der det er merket rødt. Og den tykke sorte som kommer fra starteren skal inn på en av di skruene på skinna der. Det holder vel kansje med 35 kvaderat ledninger til og koble sammen batteria. eller ? Redigert 7.April.2008 av DACAPO-9000-HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Jeg er enig med den tegningen fortsett fra at jeg ville tatt ut thruster og vinch på start - da vil (på hans tegning) bryteren nede til høyre fungere som emergency. Gjør du som jeg har tegnet i Innlegg #31 (ganske likt gullfisk sin) over får du koblet til vinch og thruster på startbatteri. BEP på den tegningen er nede til venstre. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 (redigert) Se på dette. Er dette riktig? Men hvor skal den tjukke kabelen fra dynamoen inn? Den tjukkeste som er merket forbruk komme fra forbruksbanken. Redigert 8.April.2008 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Spørs om ikke den tykke fra forbrukssiden skal kobles der hvor den tynne er fra forbrukssiden og at ledning fra dynamo skal der hvor den tykke fra forbrukssiden opprinnelig satt. Dermed vil du få lading både av forbruksbatterier og startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Nå ser jeg feilen , du mangler bare en kabel Her er skjema hvis du trenger det Har du sett på dette skjema ? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Dynamoen skal enten på samme skinne som starter, eller sammen med vinsj/truster. Kan være fornuftig å sette den sammen med forbruk, vinsj og truster så den kan mate disse under bruk, selv om releet kobler fra for lav spenning. Dessuten slipper du å kjøre hele ladestrømmen gjennom de tynne ledningene til releet. Alternativt koble dynamo, truster og vinsj på samme skinne som starter, og kjøre de fra startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Etter hva jeg kan se: De to på forbruk må byttes om, kabel til winch/thruster flyttes til samme som starter (hvis disse skal gå på startbatteri), og ledning fra dynamo koples til startbatteri kontakt. Dette under forutsetning av at startbatteriet skal lades først, det er vel kanskje det lureste med tanke på kjøring av thruster/winch fra start. Da bør det gå bra! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Allan E Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Men det er vel forbruksbatteriet som tappes mest og trenger lading først. Alle de store forbrukerne blir da koblet til startbatteriet og brukes mest når motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Dynamo inn på Startbatt kontakten. Vinch/thruster skal over på der starter kabelen står. Da blir bryteren der startbattkabel går inn på "Emergency" for å koble bankene sammen (kun brukes i nødstilfelle) - ellers ser dette bra ut. Ladekablene fra BEP ser bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Men det er vel forbruksbatteriet som tappes mest og trenger lading først. Alle de store forbrukerne blir da koblet til startbatteriet og brukes mest når motoren går. Jo, men når du stopper motoren kobler BEP ut startbatteri på 12.8 V Når du setter på landstrømsladeren vil det ta minimalt med tid for forbruk begynner å ta lading - ved 13.7 V Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Men det er vel forbruksbatteriet som tappes mest og trenger lading først. Jo, forsåvidt! Tenkte bare på hva som skjer når man starter opp med halvtom forbruksbank og begynner å kjøer winch og thruster. Startbatteriet vil da ikke begynne å få lading før man er vel ute av bukta. Ikke sikkert dette blir noe problem da, winch og thruster trekker vel ikke så mye totalt sett? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.